Wet Elektronische Dienstverlening Burgerlijke Stand

Op 1 juli is de Wet Elektronische Dienstverlening Burgerlijke Stand (Stb. 2014/380) aangenomen en deze zal gefaseerd inwerkingtreden. De wet bestaat uit een zogenoemd digitaal deel en een niet digitaal gerelateerd deel.

De pilot digitale overlijdensaangifte in de gemeente ’s-Hertogenbosch is afgerond. De eerste fase van de elektronisch burgerlijke stand wordt op 1 juli ingevoerd en betreft de digitale aangifte van overlijden. Het staat iedere gemeente vrij om met ingang van die datum digitale aangifte van overlijden aan te bieden.

Een besluit omtrent de digitale opslag van de akten van geboorten, huwelijk, geregistreerd partnerschap en overlijden, alsmede de digitale afgifte van afschriften van die akten is pas voorzien na de wetsevaluatie. Deze evaluatie vindt drie jaar na de inwerkingtreding (medio 2018) plaats. De akten die niet in registers worden opgenomen, zoals de akten van erkenning en naamskeuze, worden niet digitaal opgemaakt.

 

Welke gemeente wil ervaringen op dit gebied delen ?

Weergaven: 437

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

Reactie van Yvonne Welings op 4 Juli 2016 op 15.04

Ook het huwelijk kan digitaal landelijk worden gemeld:</p>

Aanstaande echtgenoten en toekomstige partners kunnen sinds 1 juli 2016 via de pc een melding maken van hun voornemen om in het huwelijk te treden of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Het elektronisch melden is vooralsnog een extra mogelijkheid en vervangt niet de gebruikelijke manier.

Geen verplichting
Minister Van der Steur van Veiligheid en Justitie heeft onlangs besloten om de kennisgeving van een huwelijks of partnerschap ook elektronisch mogelijk te maken. De invoering is geen verplichting voor gemeenten en de elektronische meldingswijze komt niet in plaats van melden bij het gemeenteloket, maar geldt als alternatief. 


Gefaseerd invoeren elektronische dienstverlening

Het elektronisch melden van een huwelijk is een nieuwe stap in de gefaseerde invoering van elektronische dienstverlening van de burgerlijke stand. Sinds 1 juli 2015 kunnen gemeenten als digitaal aangifte van overlijden doen. De ambtenaar controleer bij een elektronische melding de gegevens bij de basisregistratie personen (BRP). Sinds september 2015 hoeven burgers geen afschriften van de geboorteakte en andere uitreksels aan de ambtenaar te overhandigen. Ook het rechtstreeks wenden tot de gemeente waar zij het huwelijk willen laten sluiten is sinds enige tijd mogelijk.

Den Bosch pioniert met pilots

Gemeente Den Bosch heeft de pilot met het digitaal aangeven gehouden. Deze pilot vormde uiteindelijk de basis om de keuzemogelijkheid van gemeenten voor digitale melding van een voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap landelijk in te voeren. De gemeente is nog bezig met een pilot voor elektronische geboorteaangifte. 

Reactie van Yvonne Welings op 8 Juli 2015 op 21.23
@Imre, voor het antwoord, lees de nota van toelichting. Waar ik zelf benieuwd naar ben, hoe de akten centraal of decentraal in een e-depotvoorzienung worden gearchiveerd.
https://www.eerstekamer.nl/behandeling/20150527/publicatie_gedeelte...

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden