Zaakgericht Werken

Binnen deze groep vindt discussie en informatie-uitwisseling plaats over alle aspecten die verband houden met zaakgericht werken.

Link Zaakgericht werken op de website VNG Realisatie

Link Kennisbank Zaakgericht werken

Link Zaaksystemen in Beeld

Link Common Ground Open Zaak

 

Load Previous Comments
  • Yvonne Welings

    Wie beschikt over lesmateriaal zgw en wil dat delen ?

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/wie-beschikt-over-goed-lesm...

  • Yvonne Welings

  • Hans van Rijn

    Weet iemand of de behandelaar van een zaak in Stuf zaken verplicht is. Mag ook zaakeigenaar of verantwoordelijke zijn?
    Bij de koppeling PV / Centric wordt de behandelaar niet meegenomen / gezien, omdat, zegt men, het geen verplichte entiteit is en dus niet in het xml van Stuf is meegenomen. Zal toch vreemd zijn omdat iedere zaak een behandelaar / verantwoordelijke kent.
  • Marco Klerks

    Hans, volgens mij is de behandelaar in StUF-Zaken 3.10 niet verplicht.

    Ook in het specifiekere zaak- en documentservices is hij niet verplicht. Het is in deze standaard wel verplicht om bij iedere status-wijziging vast te leggen welke medewerker of welke afdeling de status-wijziging heeft gezet. Maar dat hoeft niet perse de behandelaar te zijn en is bovendien een gegeven op de status en niet op de zaak (Beetje raar eigenlijk dat dat veld wel verplicht is).

    StUF-Zaken is overigens weer gebaseerd op het RGBZ. Ook daarin is de behandelaar niet verplicht. Een zaak heeft in dat model wel minstens één rol aan zich hangen, maar er staat niet bij welke rollen minimaal vereist zijn. Het RGBZ zegt alleen dat alle relevante rollen ingevuld moeten zijn.

    Overigens zit daar ook wel een verklaring achter. Een nieuw geregistreerde zaak (ingekomen aanvraag) heeft niet altijd direct al een behandelaar. Die moet nog toegewezen worden.

  • Marco Klerks

    Nog even een nabrander. Alle theorieën, standaarden en andere papieren monsters terzijde, je hebt volledig gelijk als je zegt dat het nogal wiedes is dat áls er een behandelaar bekend is, dat deze in de koppeling wordt meegegeven.  Dat is ontzettend waardevolle informatie om te delen tussen applicaties.

    Als bij de opdracht aan de leveranciers slechts is geëist dat de koppeling minimaal aan de GEMMA-standaarden moet voldoen, dan heb je helaas niet echt een poot om op te staan. Ze leveren wat je hebt gevraagd. De vervolgstap is om met de leveranciers te overleggen of de koppelvlakken doorontwikkeld kunnen worden, zodat ook dit optioneel veld uitgewisseld kan worden. Je zult toch niet de enige klant zijn die hierom vraagt? ;-)

  • Hans van Rijn

    Dank je wel Marco.
    Bij ons betekent dat voorlopig dat de behandelaar dus apart door DIV moeten worden gekopieerd uit GWS naar PV, zodat een de behandelaar een melding kan krijgen als een nieuwe bericht over de zaak binnenkomt. Tikkeltje onhandig en niet echt betrouwbaar.
  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Alle inkomende ( en uitgaande) post in een zaaksysteem, wat vind jij ?

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/alle-inkomende-post-in-een-...

  • Yvonne Welings

    Samen werken en samen archiveren, een lange weg ...

    Lees http://www.digital.nl/downloads/newsmessage/1206/8d381bfd3506590/ee...

  • Yvonne Welings

    Datum 13 oktober 2016
    Begin 9:00
    Einde 17:00
    Locatie Congrescentrum Spant! in Bussum

    Op 12 november j.l. werd in het Spant! te Bussum de 6e editie van het KCC Congres georganiseerd. Met ruim 300 bezoekers is dit nog steeds hèt platform voor de KCC professional! Noteer alvast de nieuwe datum in de agenda: donderdag 13 oktober 2016.

    Het KCC Congres is, met jaarlijks ruim 300 bezoekers, al 6 jaar hét platform voor klantcontactprofessionals in de overheid en woningcorporaties. Het congres zit boordevol met kennis, inspiratie en contacten.

    Meer informatie

    Het programma voor 2016 is nog niet bekend. Kijk voor meer informatie en presentaties en programma van het congres in 2015 op kcc-congres.nl

  • Yvonne Welings

    Datum 22 september 2016
    Begin 9:00
    Einde 17:00
    Locatie Congrescentrum 1931, 's-Hertogenbosch

    Dit congres over Zaakgericht werken voor de Overheid in Nederland viert dit jaar haar vijfjarig bestaan. Tijdens deze editie wordt daarom teruggeblikt op de afgelopen jaren, waarin zaakgericht werken ervoor zorgde dat de dienstverlening van de overheid efficiënter, effectiever en dichter bij de burger kwam.

    Er wordt ook vooruitgekeken: aan de hand van praktijkcases en expertsessies krijgt u te zien in welke richting zaakgericht werken in Nederland zich ontwikkelt en welke vervolgstappen uw organisatie moet maken. U leert van collega’s uit de praktijk hoe zij hiermee om zijn gegaan en krijgt praktische handvatten om in te zetten in uw eigen organisatie.

    Larissa Zegveld deelt tijdens de openingskeynote van het congres haar visie op Zaakgericht werken in Nederland.

    Onderwerpen die centraal staan:

    • Zaaksysteem as a Service (Zaas)
    • Datalekken
    • Verantwoordelijkheden en goed opdrachtgeverschap
    • Bewerkersovereenkomst van KING
    • Datamigratie bij leverancierswissel
    • De beperkingen van verouderde DMS
    • Het migreren van bedrijfskritische processen (facturatie en bestuurlijke besluitvorming) vanuit het oude DMS naar een nieuw zaaksysteem
    • Welke stappen kunnen gemeenten nu al zetten als het gaat om E-depot / E-archivering?
    • Informatie architectuur: Koppelen of verbinden
    • Koppelen van Mijn Overheid aan het zaaksysteem (Logius) en de rol van Mijn Gemeente
    • Enterprise Search
    • Managen van Projecten binnen het zaaksysteem
    • OmgevingswetWat zijn de consequenties voor Zaaksystemen en Zaakgericht werken
    • Verandermanagement
    • Uitdagingen bij het invoeren van zaakgericht werken

    Meer informatie

    Kijk op de site voor meer informatie, het Programma en aanmelden.

  • Yvonne Welings

    Link Gemeente Stadskanaal zet volgende stap in digitaal werken met Decos JOIN

    Noordwijk, 1 juli 2016 – De Gemeente Stadskanaal kiest voor Decos om een grote digitale vernieuwingsslag te slaan. De gemeente wil organisatiebreed zaakgericht werken met JOIN Zaak & Document op basis van JOIN Zaaktypen. Bij de transitie naar het nieuwe systeem worden ambtenaren door Decos extra geholpen met een focus op enthousiasme en klantgerichtheid.

  • Yvonne Welings

    Exxellence
    In de zomer van 2015 startte de gemeente Tilburg met een grootschalige implementatie van zaakgericht werken. Dit om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en de organisatie betaalbaar te houden. Centraal in de implementatie stond het ondersteunen en begeleiden van medewerkers, zodat zij gemotiveerd aan de slag gaan met het zaaksysteem. Binnen het programma zaakgericht werken is sprake van een kanaalbrede implementatie van 150 processen. Dit gebeurt in het Exxellence Zaaksysteem. De ondersteuning vanuit het programma bestaat onder andere uit demo’s, een zaakgericht werken-game, een inrichtingsdag en een knoppencursus. Deze aanpak vraagt om een gedegen planning en voorbereiding. Hierin staat de veranderopgave centraal. Na elke grote stap vinden er evaluatiemomenten plaats om continu te leren en te verbeteren. Door binnen de projectteams heldere doelstellingen neer te zetten, is het de gemeente gelukt in een korte periode alle 150 processen te implementeren.link

  • Yvonne Welings

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/check-werkproces-gymonderwi...

    Graag advies over werkproces gymonderwijs voor basisscholen

  • Yvonne Welings

    Over Mylex, zaaksysteem en e-depot zie

    http://www.rhcl.nl/files/1214/6799/0283/Bijlage_C.pdf

  • Yvonne Welings

    Ronde tafel conferentie 7 september over migratie van en naar Alfresco.

    Nu nog een  ronde tafel conferentie over Alfresco en de NEN 2082 ?

    http://www.opensatisfaction.nl/rondetafelsessie-i-s-m-xillio-migrat...

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Recentelijk heeft de Zeeuwse gemeente Hulst gekozen om de oplossing Zaakgericht Archiveren te implementeren. Daarmee realiseren zij een optimalisatieslag op het gebied van postintake. 

    Momenteel is er binnen deze gemeente een implementatie van het zaaksysteem van Exxellence. Corsa wordt hierbij ingezet als onderliggend Document Management Systeem (DMS). Met behulp van de bestaande postintake oplossing wordt richting gegeven aan zaak- en niet zaakdocumenten. De oplossing Zaakgericht Archiveren zorgt er vervolgens voor dat er een optimalisatieslag plaatsvindt in archivering van zowel de ontstane zaakstroom (documenten afkomstig uit Exxellence) en de DMS stroom (documenten afkomstig uit de postintake). Deze optimalisatie heeft zijn weerslag op uniforme en duurzame archivering. 

    Gemeente Hulst zit nu in de fase waarbij het een start maakt met het zaakgericht archiveren als voorbereiding op het zaakgericht werken. Het is de bedoeling om het zaakgericht archiveren op termijn, per zaaktype te gaan vullen vanuit het zaaksysteem waarbij er dus een volledige integratie plaatsvindt tussen beide oplossingen. Het wordt op dit moment dus los van elkaar voorbereid en ingericht maar het zal dus uiteindelijk resulteren in een naadloze integratie.

    https://www.bctsoftware.com/nl/actualiteiten/nieuws/gemeente-hulst-...

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    De inschrijvingen voor Zaaksystemen in Beeld LIVE! 2017 zijn geopend!

    Op donderdag 16 februari 2017 is het weer zo ver, de derde editie van Zaaksystemen in Beeld LIVE! We hebben inmiddels al 9 leveranciers die aanwezig zijn op deze dag in 1931 te ’s-Hertogenbosch. Kijk voor meer informatie op LIVE! 2017.

    Dit jaar keert de ‘Knoppentafel’ na groot succes van afgelopen jaar terug. Daarnaast zullen de leveranciers weer aan de hand van thema’s hun oplossing demonstreren. Om dit jaar nog meer uit het event te halen, bieden wij een formulier aan om de inzichten van de dag vast te leggen en adviseren wij u graag welke sessies in jullie geval het meest interessant zijn! Schrijf je dus snel in om er in 2017 (weer) bij te zijn.

  • Yvonne Welings

    Save the date! 22 september - congrescentrum Oud Londen te Zeist

    De informatiesamenleving ontwikkelt zich snel. Digitale voorzieningen nemen toe. Beleid maken, de organisatie besturen op basis van ‘realtime’ data, 100% elektronische dienstverlening in 2017 en ‘mobile first’. Ligt jouw organisatie nog op koers? 

    Heeft Zaakgericht Werken de afgelopen jaren de beloften waargemaakt? Is digitale dienstverlening in jouw organisatie succesvol geïmplementeerd? Kunnen jouw ‘klanten’ de status van alle zaken volgen? Doen alle afdelingen mee? Doet het Sociaal Domein mee?


    Op 22 september organiseert zaakgerichtwerken.nl in congrescentrum 'Oud Londen' te Zeist een congres over de laatste ontwikkelingen in het vakgebied van zaakgericht werken, digitalisering en e-government. 

    Tijdens het congres Zaakgericht werken & Digitalisering komen onder andere de volgende thema's aan bod:

    • Succesfactoren voor Zaak- en Objectgericht werken
    • Smart city's
    • Big Data
    • Data gedreven sturing
    • Naar een betere visie voor de e-Overheid
    • E-Government
    • Informatievoorziening in het sociaal domein
    • Security
    • Informatiemanagement binnen het rijk, van inhuur naar detachering
    • E-Depots 
    • Archiefwetgeving
    • De elektronische handtekening
    • Zaakgerichte dienstverlening en de omgevingswet
    • Zaakgericht & digitaal bestuurlijk vergaderen
    • In twee jaar één van de grootste omgevingsdiensten digitaliseren binnen budget, tijd en geld! 

    De volgende invloedrijke personen spelen allemaal een belangrijke rol in de ontwikkeling van de digitaliering en informatievoorziening van de overheid: 

    • Jan van Ginkel
    • Henk Wesseling
    • Willem Pieterson
    • Corné Dekker
    • Jan Schrotenboer
    • Dylan Kamoen (dagvoorzitter)
    • Rick Spierings
    • Mo Jaber
    • Patricia Croese
    • Sjoerd Bruinsma
    • Geert-Jan van Bussel
    • Peter Holierhoek
    • Michael Barbier
    • Maurice Noordhof

    Inschrijven: https://www.zaakgerichtwerken.nl/mozard/!suite31.scherm0117?mBsb=68&mDdv=308117

  • Yvonne Welings

    Zaakgericht werken met conflictdetectie en signalisatieplan

    Het Belgische IT-bedrijf Merkator heeft het platform Eagle op de markt gebracht. Met dit platform kunnen overheden hun vergunningsproces voor de openbare ruimtes digitaliseren. Het platform richt zich op een optimale workflow die het vergunningsproces van begin tot eind ondersteunt. Een woordvoerder: “Burgers kunnen online een aanvraag indienen voor bijvoorbeeld een verhuislift of een container. De gemeente kan die dan verwerken.”

    Het platform kent allerlei interessante functionaliteit, onder meer ‘conflictdetectie’. Als een ander een vergunning heeft op de locatie waar jij er een aanvraagt, gaat een rood lampje branden. Ook helpt het bij het opstellen van ‘een signalisatieplan’ voor complexe of gevaarlijke situaties. En ja hoor, met Eagle kun je ook een verzoek om intern advies uitzetten en betaling voor een vergunning regelen. Een heus zaaksysteem dus.

    http://www.digital.nl/nieuws/20160818-zaakgericht-werken-met-confli...

  • Yvonne Welings

    DICTU kiest voor ATOS

    Nadat een eerdere aanbesteding voor een zaaksysteem begin dit jaar is stopgezet, blijkt Dictu (Dienst ICT Uitvoering) alsnog Atos te hebben geselecteerd voor het leveren van zo’n oplossing. Atos werkt daarbij samen met Pegasystems. In de afgeblazen aanbesteding had de ict-uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Economische Zaken ook al voor Atos gekozen. Deze tender is door het BIT afgekeurd, maar Dictu had al de stekker er uit getrokken voordat het BIT zijn advies had verstuurd.

    https://www.computable.nl/artikel/nieuws/wie-gunt-wat/5836385/31525...

  • Yvonne Welings

    Poll tijdens congres ZGW brengt grootste frustratie boven:
    De grootste uitdaging in Zaakgericht Werken zit in de organisatorische implementatie en eerlijk gezegd is de merkbare verbetering in de dienstverlening maar minimaal. Dat waren de twee opvallendste uitkomsten uit een live poll tijdens het Heliview-congres Zaakgericht Werken onlangs in Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Medeorganisator Sven Blom van KBenP Zaakgericht Werken, kijkt daar niet zo van op. ‘In heel veel van dit soort nieuwe trajecten merk je dat de grootste weerbarstigheid binnen de eigen organisatie zit. En de implementatie van Zaakgericht Werken heeft een behoorlijke impact, dus dan zal niet iedereen in de rij staan. En het tweede wordt (mede) veroorzaakt door het eerste.’
    Van de redactie, John de Waard Met meer dan 200 vertegenwoordigers van overheden en -instellingen in de zaal mag de poll toch wel representatief worden genoemd. Echter, landelijk gezien en volgens het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING) zou (het nog ontbreken van) zaakgericht werken met de ketenpartners als grootste frustratie gelden. Meer dan de moeite die het kost om te integreren met bestaande systemen of de organisatie meekrijgen, de andere twee koplopers als het gaat om tegenvallers. Blom: ‘Dat is inderdaad wel opvallend. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het implementeren van ZGW in de keten vooral beperkt wordt door allerlei juridische haken en ogen: wie is eigenaar van welke informatie? Hoe zit het met borging van de privacy? Hoe ga je toegankelijkheid van informatie regelen? Dat is dus nog niet zo eenvoudig en eenduidig in te voeren.’ Blom is het wel eens met directeur Larissa Zegveld van KING dat het tempo waarin een en ander plaatsvindt best wat omhoog mag: ‘Het moet een samenspel zijn waarin de juiste randvoorwaarden worden gecreëerd om snel(ler) aan te sluiten. Daar speelt KING een belangrijke rol in. Duidelijk is echter dat vooral bij de lokale overheden het tempo wel wat omhoog mag.’
    Niet alles past nu eenmaal in één systeem

    http://www.documentwereld.nl/Achtergrondartikelen/113/11189-zaakger...

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Kom naar het Dimpact-congres

                      
       

     

       
       

    Op donderdag 17 november bent u van harte     uitgenodigd om deel te nemen aan het Dimpact-congres "Coöperatieve kracht: samenwerking     loont!" 
       
        Tijdens deze dag     staat de dienstverlening van gemeenten centraal. De maatschappij ontwikkelt     zich in razend tempo, het is teveel voor gemeenten om zelfstandig de     vertaling te maken naar moderne dienstverlening. Door te collectiviseren,     kennis te delen en capaciteit te bundelen kunnen gemeenten aan de     slag. 
       
        Samen kijken we     naar de landelijke opgaven voor gemeenten met sprekers die     jarenlange ervaring hebben in het samenwerken op het gebied van     dienstverlening. Daarnaast worden succesverhalen van 10 jaar Dimpact,     onze leerpunten en nieuwe ontwikkelingen gedeeld. Kom in contact met     interessante gesprekspartners op het Netwerkplein. 
       
        Alle Nederlandse     gemeenten en overheidssamenwerkingsverbanden kunnen zich kosteloos     aanmelden.
         

       

    Het congres is interessant voor   gemeentelijke bestuurders, directeuren, managers, hoofden KCC en burgerzaken,   informatiemanagers, projectleiders en beheerders.
      
      http://dimpact.us9.list-manage.com/track/click?u=375a58dde6a79e3a27...

  • Yvonne Welings

    HARDERWIJK/VLEUTEN – 25 oktober 2016 - De gemeenten Harderwijk, Ermelo en Zeewolde én hun Gemeenschappelijke Regeling (GR) Meerinzicht, hebben grote stappen gezet richting Zaakgericht Werken (ZGW). Daarbij onderkenden ze dat ZGW meer is dan een nieuw systeem invoeren: het gaat om een serieuze organisatieverandering. MvR Academy, onderdeel van het portfolio van MvR & Partners, stond de partijen bij in deze transitie naar ZGW. “Snel, efficiënt, adequaat en stimulerend”, aldus Heleen Koornberg, lid van het projectteam ZGW en belast met juist die opleiding, bewustmaking en begeleiding van de 800 medewerkers.

    http://www.persberichten.com/persbericht/87205/Zaakgericht-Werken-M...

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    wat is de grootse uitdaging voor het zaakgericht werken ?

    http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/wat-is-de-grootste-uitdag...

  • Yvonne Welings

    Ervaring gevraagd over zaakgericht werken en parkeervergunningen.

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/beeindiging-parkeervergunning

  • Yvonne Welings

    Seminar Gestructureerd samenwerken in zaken en processen met SharePoint

    Hoe kan SharePoint jouw organisatie helpen bij documentmanagement en recordmanagement? En is SharePoint een volwaardig platform dat zaakgericht werken kan ondersteunen? Uit onderzoek blijkt namelijk dat traditionele systemen tekortschieten op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en flexibiliteit. Schrijf je daarom nu in voor het seminar 'Gestructureerd samenwerken in zaken en processen met SharePoint' op vrijdag 2 december 2016 en ontdek de mogelijkheden voor jouw organisatie.

    https://ettu.nl/seminar-gestructureerd-samenwerken-in-zaken-en-proc...

  • Yvonne Welings

    8 veelgemaakte fouten bij zgw

    Zaakgericht werken kan een waardevolle bijdrage leveren aan het realiseren van organisatiedoelen, zoals het verbeteren van de dienstverlening, of het duurzaam borgen van informatie. Maar uit verschillende hoeken komen nog altijd berichten dat de doelstellingen van zaakgericht werken niet worden behaald, of dat projecten zelfs als totale mislukking worden gezien. Wat kan je doen om dit te voorkomen? In dit artikel 8 fouten die je eenvoudig kan vermijden.

    De fouten

    1. zaakgericht werken zien als een IT project
    2. digitaliseren en zaakgericht werken tegelijk invoeren
    3. teveel uitbesteden aan externen
    4. doel en middelen door elkaar heen halen
    5. per definitie aanbesteden
    6. onterecht afscheid nemen van een DMS
    7. alle processen willen afhandelen met een zaaksysteem
    8. blind zijn voor behoeftes van verschillende stakeholders

    https://www.bctsoftware.com/nl/blog/8-veel-gemaakte-fouten-op-het-g...

  • Yvonne Welings

    Tja, dan ga je zaakgericht werken om bedrijfsprocessen beter te laten lopen en dan worden zaken niet tijdig afgehandeld.
    Tips en tricks gevraagd,
    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/zaken-afhandelen-door-behan...
  • Yvonne Welings

    Hoe richt je kwaliteitscontroles van zaakdossiers in?
    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/kwaliteits-contrle-zaakdoss...
  • Yvonne Welings

    Slokt een zaaksysteem een dms en andere applicaties op?
    http://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/kennispartners/centric/sl...
  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    De WHO en zaakgericht werken, hoe doe je dat ?

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/wet-hergebruik-overheidsinf...

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Ik herinner me nog dat ik in 2013 een seminar bezocht over zaakgericht werken. Een van de onderwerpen was: “Zaak- en objectgericht (samen)werken”. Ik was op dat moment net begonnen in mijn nieuwe functie als strategisch productmanager zaakgericht werken. Alles was nieuw voor mij. Eén plaatje is me altijd goed bijgebleven: een gebouw, volledig verpakt in zwart landbouwplastic. Dit gebouw symboliseerde het DMS binnen het zaakgericht werken. Wat is nu, ruim drie jaar verder, de rol van het DMS binnen uw applicatielandschap en in het zaak- en objectgericht (samen)werken?

    De meeste gemeenten zijn bezig het zaakgericht werken te implementeren of hebben al de eerste ervaringen opgedaan met de nieuwe manier van werken. Zaakgericht werken is een omslag van het denken in documenten en bijhorende documentstromen naar het denken in zaken en zaaktypen. De rol van de traditionele DIV-er verandert.

    Zaakgericht werken: archiveren vanaf het begin

    Het dossier wordt niet meer aan het einde gearchiveerd, de archivering start direct bij aanvang van de zaak. De verantwoordelijkheid verschuift van de DIV-afdeling naar de behandelaar. Ook de rol van het traditionele DMS moet mee in deze omslag. Functionaliteit die een DMS van oudsher biedt, verschuift richting het zaaksysteem. Denk aan de postintake en het proces rondom archiveren, vernietigen en overdragen.

    Binnenkomende post, zoals papieren documenten en mail, worden nu nog direct geregistreerd en opgeslagen in het DMS. Dit gebeurt wel zaakgericht. In het DMS wordt een zaakdossier aangemaakt en in het zakenmagazijn een zaak. De omslag naar het zaakgericht werken betekent dat inkomende fysieke poststukken en inkomende mail direct geregistreerd worden als zaak en opgeslagen in het zakenmagazijn. De applicatie die de zaak afhandelt, kan er dan meteen mee aan de slag. En de zaakinformatie is direct beschikbaar voor burgers via hun PIP of MijnOverheid. Documenten die bij de zaak horen worden via de standaard Zaak- en Documentservices opgeslagen in het DMS.

    Documenten in een DMS worden onder andere ten behoeve van de archivering aangevuld met metadata. Veel DMS-oplossingen hebben functionaliteit voor het handmatig of automatisch toevoegen van metadata. Het verrijken van zaken en zaakdocumenten met metadata is een taak van de behandelaar van de zaak en de applicatie waarmee die de zaak behandelt. Eventueel wordt hierbij gebruikgemaakt van een centrale zaaktypecatalogus (ZTC).

    Vernietigingslijsten

    Alle metadata over zaken en de bijhorende documenten komt samen in het zakenmagazijn. Het is niet nodig om al deze metadata nog eens bij te houden of te wijzigen in een DMS. Eigenlijk zou het zelfs niet mogelijk moeten zijn om metadata in een DMS aan te passen. Archiveren is een continue taak tijdens de behandeling van de zaak. Is dat proces afgerond, dan is alles naar behoren gearchiveerd.

    Vernietigingslijsten kunnen prima vanuit het zakenmagazijn worden samengesteld en bij het overdragen naar een e-depot conform het TMLO kan de benodigde informatie worden verzameld vanuit het DMS en zakenmagazijn. Eigenlijk hebben we het niet over documenten, maar over een zaak met gegevens. En documenten zijn een voorbeeld van zaakgegevens.

    http://www.centric.eu/NL/Default/Branches/Lokale-overheid/Blogs/201...

  • Yvonne Welings

    Over zaakgericht werken maar vooral het scanproces bij de gemeente Velsen

    https://executive-people.nl/570458/gemeente-velsen-stapt-over-op-za...

  • Yvonne Welings

    Wat wordt met zaakgericht werken bedoeld ? Is een zaaksysteem wel nodig ?

    https://www.linkedin.com/pulse/zaakgericht-werken-heeft-u-al-een-vi...

  • Yvonne Welings

    Hoe genereer je managementinformatie uit zaaksystemen is de vraag ?

    En hoe ga je om met de informatie zoals e-mails die niet in zaaksystemen terecht komen?

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/managementinformatie-uit-za...

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Herijkte visie zaakgericht werken gemeente 's-Hertogenbosch
    https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/document...
  • Yvonne Welings

    Zaakgericht werken bij de gemeente Simpelveld
    http://api.ning.com/files/qW6*j6MTORNt4u8eFf5oiiOIEpWDb*SM0jNYmz90oM3rZ2Xv0ffWLmbaXYfegCqzq1Q2PgsENiM*ntZV9jFsNWMM43uaWniT/Whitepaperzaakgerichtwerkenendemidoffice1.0.doc