Zaakgericht Werken

Binnen deze groep vindt discussie en informatie-uitwisseling plaats over alle aspecten die verband houden met zaakgericht werken.

Link Zaakgericht werken op de website VNG Realisatie

Link Kennisbank Zaakgericht werken

Link Zaaksystemen in Beeld

Link Common Ground Open Zaak

 

Load Previous Comments
  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    De behoefte om binnen (gemeentelijke) organisaties de samenwerkingsomgeving naadloos te laten aansluiten op het zaakgericht werken is groot. Wat is eenvoudiger dan vanuit de omgeving die je gebruikt om met je medewerkers samen te werken, je documenten soepel in het zaaksysteem of DMS te laten overgaan, opslaan en registreren? Zonder dat je weer al die metadata hoeft over te nemen, zonder verlies aan historie en zonder foutgevoelige handelingen.

    Dat kan op een eenvoudige manier! En op 3 november wordt het tijdens een gratis kennissessie gedemonstreerd door Rotterdamse Slag in het Stadskantoor in Vlaardingen.
    Rotterdamse Slag is een ervaren implementatie- en ontwikkelpartij die haar sporen ruimschoots heeft verdiend in onder meer de overheidswereld. Zij gaat de deelnemers zowel de onderliggende visie van deze koppeling tussen informeel samenwerken en zaakgericht werken als de praktische uitwerking ervan voor het voetlicht brengen.

    Alfresco Share
    De deelnemers aan deze (kosteloze) bijeenkomst worden bijgepraat over de ontwikkelingen met Alfresco Share als samenwerkingsomgeving en daarop aansluitende zaaksystemen, zoals Green Valley of Exxcelence, maar ook andere zaaksystemen en DMS’en. Tijdens de bijeenkomst, die overigens meer het karakter zal hebben van een interactieve kennissessie, wordt uit de doeken gedaan hoe het werkt, welke voordelen er zijn en hoe je (snel) aan de slag kunt binnen je eigen organisatie.
    ‘In feite laten we de mensen een kleine Proof of Concept zien’, aldus Mihai Preda, directeur Rotterdamse Slag. ‘Dat is de beste manier om aan te tonen hoe eenvoudig en efficiënt het werkt in de praktijk. De mensen kunnen dan direct reageren, aanvullen, opmerken of eigen visie inbrengen. Het is echt de bedoeling dat het een interactieve sessie wordt, waar alle aanwezigen hun kennis en expertise inbrengen.’

    Aanmelden om aanwezig te zijn kan nog. Klik hier
    Of mail naar Mihai Preda, email: m.preda@rotterdamseslag.nl.

    Aanvang: 10 uur.

    Locatie Stadskantoor Westnieuwland, Westnieuwland 3, 3131 VX Vlaardingen
  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Is dit het eerste voorbeeld in Deventer hoe banen als gevolg van zgw en digitalisering gaan verdwijnen of zijn er meerdere overheidsinstellingen te noemen ?

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/documentmanagement-bij-de-g...

  • Yvonne Welings

    Zaakgericht werken met bestemmingsplannen, wie heeft antwoorden ? Wachten tot de nieuwe omgevingswet 2018 ?

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/zaakgericht-werken-met-best...

  • Yvonne Welings

    Duurzame Archivering is geen issue als we het bericht op Binnenlands Bestuur moeten geloven, andere zaken wel:

    - Hoe kan een zaaksysteem gemeenten helpen bij aansluiting op de regelgeving vanuit de centrale overheid?

    - Waar moeten gemeenten op letten ten aanzien van de inpasbaarheid van een zaaksysteem in de GEMMA-architectuur?

    - Hoe past een zaaksysteem binnen het bestaande applicatielandschap?

    - Kan de software on premise blijven draaien of is een overstap naar de cloud verstandig?

    - Op welke wijze ondersteunt een zaaksysteem de bestaande bedrijfsprocessen?

    - Welke voordelen bieden de zaaksystemen?

    - Hoe is het met de beveiliging van de gegevens gesteld?

    Koppelen of kloppelen, that's the question...

  • Yvonne Welings

    Bij welke zaaktypen mogen er wel of geen bsn nummers gebruikt worden ?

    http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/geen-burgerservicenummers...

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Inrichtingsdag Zgw bij de gemeente Tilburg. Het leuke van dit filmpje dat getoond wordt wat de rol van DIV is.
    http://www.breednetwerk.nl/video/inrichtingsdag-zaakgericht-werken
  • Yvonne Welings

    Dordrecht stapt over van Mozaïek naar Green Valley, in deze Raadsbrief uit april wordt uitgelegd waarom
    https://webdiensten.drechtsteden.nl/pls/idad/mozEgemDocument?F_DOCN...
  • Yvonne Welings

    De komst van de landelijke BasisRegistratiePersonen (BRP) is de aanleiding tot vernieuwing van gemeentelijke burgerzakenapplicaties. Voor Coöperatieve vereniging Dimpact vormde het bestaande aanbod van losstaande backoffice-applicaties en bijbehorende koppelproblematiek reden om de ICT-markt uit te dagen tot innovatie. Atos en PinkRoccade Local Goverment hebben deze uitdaging aangepakt. Het resultaat is een oplossing waarbij integrale dienstverlening met zaakgericht werken en het domein burgerzaken voor het eerst bij elkaar worden gebracht. Gemeenten bereiken daardoor het volgende plateau van integrale dienstverlening en hebben geen zorgen meer om de techniek.

    Lees meer via deze link.

  • Yvonne Welings

    Al wat ouder nieuws,. Drechtsteden kiezen niet voor de opvolger van Mozaïek Mozard, maar voor Green Valley.

    https://www.computable.nl/artikel/nieuws/overheid/5671312/250449/dr...

  • Yvonne Welings

    Digitaal ondertekenen bij interne processen, wie heeft tips ?

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/ondertekenen-documenten-int...

  • Yvonne Welings

    8 januari 2016 09:38 | Rik Sanders | 0

    Centric en One Fox hebben bij de gemeente Eindhoven een koppeling gerealiseerd tussen de Centric-oplossing voor zaakgericht werken en het OpenText-documentmanagementsysteem eDocs. Aanleiding is de introductie van de landelijke uitwisselingstandaard 'Zaak-document-services' van het Kennisinstituut Nederlandse Gemeenten (King). Het kennisinstituut ondersteunt gemeenten bij hun vorderingen op het vlak van e-dienstverlening.

    King heeft de ‘Zaak-document-services’ ontwikkeld als aanscherping op de berichtenstandaarden Stuf-ZKN en CMIS voor het uitwisselen van berichten over zaken en documenten tussen ict-applicaties. Dit instrument beschrijft hoe deze standaarden toegepast moeten worden voor veertien specifieke en veelvoorkomende gebeurtenissen binnen het zaakgericht werken.

    De gemeente Eindhoven wil de ‘Zaak-document-services’ van King toepassen. Daarvoor was een koppeling nodig tussen Key2Zaken, het zaaksysteem van Centric waarmee zij al jaren werkt voor het afhandelen van elektronische aanvragen, en het documentmanagementsysteem (dms) eDocs. Implementator hiervan is One Fox uit Utrecht.

    Lees meer in Computable.

    https://www.computable.nl/artikel/nieuws/ecm/5678398/250449/eindhov...

  • Yvonne Welings

    Zaakgericht werken, is nee ook een optie wordt gevraagd ?

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/zaakgericht-werken-is-nee-o...

  • Yvonne Welings

    Digitaal en zaakgericht werken bij de ketenpartner rechtbanken.

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/digitalisering-van-het-best...

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    15 februari 2016 10:40 | externe partij | 0

    In de zomer van 2015 startte de gemeente Tilburg met een grootschalige implementatie van zaakgericht werken. Dit om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en de organisatie betaalbaar te houden. Centraal in de implementatie staat het ondersteunen en begeleiden van medewerkers, zodat zij gemotiveerd aan de slag gaan met het zaaksysteem.

    Binnen het programma zaakgericht werken is sprake van een kanaalbrede implementatie van 150 processen. Dit gebeurt in het Exxellence Zaaksysteem. Interim programmamanager Ankie Bol bij de gemeente Tilburg vertelt over de winsten die de implementatie met zich meebrengt.

    'Het doel van zaakgericht werken is een optimale dienstverlening aan onze klanten. Een randvoorwaarde is een gebruiksvriendelijk systeem dat medewerkers ondersteunt in hun werkzaamheden. Een zaak komt via verschillende kanalen bij ons binnen en is volledig digitaal te volgen door inwoners en bedrijven via ‘Mijn gemeente’. Tegelijkertijd kunnen er steeds meer producten digitaal aangevraagd worden en werken we aan een digitale overheid. Andere voordelen van de implementatie zijn een tijd- en plaatsonafhankelijke dienstverlening, het niet-vragen-naar-de-bekende-weg, selfservice en een integraal klantbeeld.'

    'Ondersteuning op maat is iets dat essentieel is bij de grootschalige implementatie', vervolgt Bol. 'Uiteraard hebben we de afdelingen, afhankelijk van specifieke behoeften, ondersteund met het adopteren van de nieuwe werkwijze. Met één op één-gesprekken, in kleine projectgroepen en tijdens groepsbijeenkomsten. Een must met het oog op het grote aantal processen en onze omvangrijke organisatie. Met een sterk programmateam dat bestaat uit vertegenwoordigers vanuit de gehele organisatie, zijn we in staat de implementatie waar te maken.' 

    De ondersteuning vanuit het programma bestaat onder andere uit demo's, een zaakgericht werken-game, een inrichtingsdag en een knoppencursus. Deze aanpak vraagt om een gedegen planning en voorbereiding. Hierin staat de veranderopgave centraal. Na elke grote stap vinden er evaluatiemomenten plaats om continu te leren en te verbeteren.

    Communicatie is de sleutel

    De inrichtingsdag is een belangrijk component waarmee processen samen met de betrokken afdeling(en) worden ingericht in het Exxellence Zaaksysteem. Voorafgaand aan de inrichtingsdag toont de gemeente Tilburg een film aan aanwezigen om hen voor te bereiden. Projectleider Jolien Peeters vervult een belangrijke rol in het realiseren van het programma. In de film vertelt ze hoe de inrichtingsdag verloopt. De film is een mooi voorbeeld van hoe de gemeente de communicatie organiseert. 

    Al eerder publiceerde de gemeente een film om aan de organisatie uit te leggen wat zaakgericht werken voor de gemeente betekent en hoe het werkt. Met de film heeft de gemeente gezorgd voor bewustwording in het voortraject van zaakgericht werken.


    https://www.computable.nl/artikel/praktijkcases/overheid/5700836/15...

  • Yvonne Welings

    Van een zaaksysteem (alleen) word je niet klantgericht

    Er ligt vandaag – opmerkelijk –  een brief in de brievenbus van de belastingdienst. De blauwe envelop, die toch elke keer weer wat bijzondere gevoelens oproept, bevat deze keer een wat positievere mededeling: “U krijgt geld van ons terug. Het gaat om een teruggaaf vennootschapsbelasting. Wij willen dit aan u overmaken, maar wij hebben geen rekeningnummer van u.” Vervolgens wordt in de papieren brief getoond op welke manier ik mijn rekeningnummer kan doorgeven. Ik moet namelijk naar de website van de belastingdienst gaan en dan zoeken in de categorie “geldzaken” alwaar ik een digitaal formulier kan downloaden om deze vervolgens als papier weer te retourneren.

    Op de website van de belastingdienst aangekomen heb ik vervolgens ook nog een keuze: een formulier “Opgaaf rekeningnummer voor particulieren” meteen downloaden of kiezen voor het formulier “Wijzigen rekeningnummers ondernemers.” Maar voor die laatste optie moet ik dan wel eerst inloggen. Als ik het formulier uiteindelijk heb gedownload en ingevuld, wil ik het opslaan, omdat ik nog even wat anders wil doen. Helaas, dat mag niet! Het proces is kennelijk – ruw geschetst – als volgt bedoeld:

    http://www.eburg.nl/blog/2016/2/16/van-een-zaaksysteem-(alleen)-word-je-niet-klantgericht.aspx

  • Yvonne Welings

    Nieuw zaaksysteem voor de gemeente Den Bosch ?
    http://www.zaaksystemeninbeeld.nl/nieuwsberichten/marktconsultatie-...
  • Yvonne Welings

    Gemeente Zwolle – Optimaal bereikbaar door KCC oplossing Telecats uit de CLOUD


    De Gemeente Zwolle is binnenkort optimaal bereikbaar voor burgers met de Telios KlantContactCenter (KCC) oplossing uit de CLOUD van Telecats. Het aantal gemeenten dat gebruik maakt van de Telios KCC oplossing van Telecats blijft daarmee groeien. De Telios KCC oplossing heeft uitgebreide mogelijkheden voor het optimaal routeren van klantcontacten. Bij het routeren van de gesprekken wordt op basis van de vereiste skills en prioriteit, een vrije KCC medewerker gezocht en het gesprek doorverbonden naar deze medewerker, die automatisch via CTI alle benodigde informatie op zijn of haar scherm krijgt te zien. Heeft de klant of burger al eerder contact gehad, via welk kanaal en waarover? Om een medewerker op het KCC in staat te stellen het juiste antwoord te geven aan een klant is er integratie van de Telios KCC oplossing met de achterliggende klantsystemen van de Gemeente Zwolle mogelijk.

    De Supervisors op het KCC kunnen op het real time wallboard via een webinterface vanaf iedere werkplek het contactcenter monitoren en eenvoudig meeluisteren op afstand om ondersteuning te verlenen en de kwaliteit  van de gesprekken te bewaken. Daarnaast kunnen gesprekken worden opgenomen en kan later spraakanalyse worden toegepast. Tevens kan door een koppeling met een KTO module realtime inzicht worden gegeven in de klanttevredenheid van burgers die contact op hebben genomen met de Gemeente Zwolle. De Telios KCC oplossing is ook voorbereid op het routeren van gesprekken op basis van Open Vraag SpraakHerkenning. Daarmee is de keuze van de Gemeente Zwolle voor de Telios KCC oplossing uit de CLOUD zeer toekomstvast.

    Hans van den Brink, IT Adviseur Gemeente Zwolle: “Telecats is een flexibele en innovatieve partner voor de implementatie van onze nieuwe KCC oplossing. Van begin tot eind hebben we een grote mate van samenwerking ervaren. Deze samenwerking heeft voor ons geresulteerd in een oplossing die onze werkprocessen in het KCC optimaal ondersteunt. De ervaring van Telecats, gekoppeld aan een flexibele instelling, zorgen ervoor dat er bij de Gemeente Zwolle een oplossing staat die “past” en in hoge mate voldoet aan onze eisen.”

    http://www.emerce.nl/wire/gemeente-zwolle-optimaal-bereikbaar-door-...

  • Chantal Weijers

    Ik ben op zoek naar een cursus of training zaakgericht werken. Geen basiscursus maar meer verdieping. Ik werk al wel zaakgericht. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt.

  • Yvonne Welings

    Wie beschikt over lesmateriaal zgw en wil dat delen ?

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/wie-beschikt-over-goed-lesm...

  • Yvonne Welings

  • Hans van Rijn

    Weet iemand of de behandelaar van een zaak in Stuf zaken verplicht is. Mag ook zaakeigenaar of verantwoordelijke zijn?
    Bij de koppeling PV / Centric wordt de behandelaar niet meegenomen / gezien, omdat, zegt men, het geen verplichte entiteit is en dus niet in het xml van Stuf is meegenomen. Zal toch vreemd zijn omdat iedere zaak een behandelaar / verantwoordelijke kent.
  • Marco Klerks

    Hans, volgens mij is de behandelaar in StUF-Zaken 3.10 niet verplicht.

    Ook in het specifiekere zaak- en documentservices is hij niet verplicht. Het is in deze standaard wel verplicht om bij iedere status-wijziging vast te leggen welke medewerker of welke afdeling de status-wijziging heeft gezet. Maar dat hoeft niet perse de behandelaar te zijn en is bovendien een gegeven op de status en niet op de zaak (Beetje raar eigenlijk dat dat veld wel verplicht is).

    StUF-Zaken is overigens weer gebaseerd op het RGBZ. Ook daarin is de behandelaar niet verplicht. Een zaak heeft in dat model wel minstens één rol aan zich hangen, maar er staat niet bij welke rollen minimaal vereist zijn. Het RGBZ zegt alleen dat alle relevante rollen ingevuld moeten zijn.

    Overigens zit daar ook wel een verklaring achter. Een nieuw geregistreerde zaak (ingekomen aanvraag) heeft niet altijd direct al een behandelaar. Die moet nog toegewezen worden.

  • Marco Klerks

    Nog even een nabrander. Alle theorieën, standaarden en andere papieren monsters terzijde, je hebt volledig gelijk als je zegt dat het nogal wiedes is dat áls er een behandelaar bekend is, dat deze in de koppeling wordt meegegeven.  Dat is ontzettend waardevolle informatie om te delen tussen applicaties.

    Als bij de opdracht aan de leveranciers slechts is geëist dat de koppeling minimaal aan de GEMMA-standaarden moet voldoen, dan heb je helaas niet echt een poot om op te staan. Ze leveren wat je hebt gevraagd. De vervolgstap is om met de leveranciers te overleggen of de koppelvlakken doorontwikkeld kunnen worden, zodat ook dit optioneel veld uitgewisseld kan worden. Je zult toch niet de enige klant zijn die hierom vraagt? ;-)

  • Hans van Rijn

    Dank je wel Marco.
    Bij ons betekent dat voorlopig dat de behandelaar dus apart door DIV moeten worden gekopieerd uit GWS naar PV, zodat een de behandelaar een melding kan krijgen als een nieuwe bericht over de zaak binnenkomt. Tikkeltje onhandig en niet echt betrouwbaar.
  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Alle inkomende ( en uitgaande) post in een zaaksysteem, wat vind jij ?

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/alle-inkomende-post-in-een-...

  • Yvonne Welings

    Samen werken en samen archiveren, een lange weg ...

    Lees http://www.digital.nl/downloads/newsmessage/1206/8d381bfd3506590/ee...

  • Yvonne Welings

    Datum 13 oktober 2016
    Begin 9:00
    Einde 17:00
    Locatie Congrescentrum Spant! in Bussum

    Op 12 november j.l. werd in het Spant! te Bussum de 6e editie van het KCC Congres georganiseerd. Met ruim 300 bezoekers is dit nog steeds hèt platform voor de KCC professional! Noteer alvast de nieuwe datum in de agenda: donderdag 13 oktober 2016.

    Het KCC Congres is, met jaarlijks ruim 300 bezoekers, al 6 jaar hét platform voor klantcontactprofessionals in de overheid en woningcorporaties. Het congres zit boordevol met kennis, inspiratie en contacten.

    Meer informatie

    Het programma voor 2016 is nog niet bekend. Kijk voor meer informatie en presentaties en programma van het congres in 2015 op kcc-congres.nl

  • Yvonne Welings

    Datum 22 september 2016
    Begin 9:00
    Einde 17:00
    Locatie Congrescentrum 1931, 's-Hertogenbosch

    Dit congres over Zaakgericht werken voor de Overheid in Nederland viert dit jaar haar vijfjarig bestaan. Tijdens deze editie wordt daarom teruggeblikt op de afgelopen jaren, waarin zaakgericht werken ervoor zorgde dat de dienstverlening van de overheid efficiënter, effectiever en dichter bij de burger kwam.

    Er wordt ook vooruitgekeken: aan de hand van praktijkcases en expertsessies krijgt u te zien in welke richting zaakgericht werken in Nederland zich ontwikkelt en welke vervolgstappen uw organisatie moet maken. U leert van collega’s uit de praktijk hoe zij hiermee om zijn gegaan en krijgt praktische handvatten om in te zetten in uw eigen organisatie.

    Larissa Zegveld deelt tijdens de openingskeynote van het congres haar visie op Zaakgericht werken in Nederland.

    Onderwerpen die centraal staan:

    • Zaaksysteem as a Service (Zaas)
    • Datalekken
    • Verantwoordelijkheden en goed opdrachtgeverschap
    • Bewerkersovereenkomst van KING
    • Datamigratie bij leverancierswissel
    • De beperkingen van verouderde DMS
    • Het migreren van bedrijfskritische processen (facturatie en bestuurlijke besluitvorming) vanuit het oude DMS naar een nieuw zaaksysteem
    • Welke stappen kunnen gemeenten nu al zetten als het gaat om E-depot / E-archivering?
    • Informatie architectuur: Koppelen of verbinden
    • Koppelen van Mijn Overheid aan het zaaksysteem (Logius) en de rol van Mijn Gemeente
    • Enterprise Search
    • Managen van Projecten binnen het zaaksysteem
    • OmgevingswetWat zijn de consequenties voor Zaaksystemen en Zaakgericht werken
    • Verandermanagement
    • Uitdagingen bij het invoeren van zaakgericht werken

    Meer informatie

    Kijk op de site voor meer informatie, het Programma en aanmelden.

  • Yvonne Welings

    Link Gemeente Stadskanaal zet volgende stap in digitaal werken met Decos JOIN

    Noordwijk, 1 juli 2016 – De Gemeente Stadskanaal kiest voor Decos om een grote digitale vernieuwingsslag te slaan. De gemeente wil organisatiebreed zaakgericht werken met JOIN Zaak & Document op basis van JOIN Zaaktypen. Bij de transitie naar het nieuwe systeem worden ambtenaren door Decos extra geholpen met een focus op enthousiasme en klantgerichtheid.

  • Yvonne Welings

    Exxellence
    In de zomer van 2015 startte de gemeente Tilburg met een grootschalige implementatie van zaakgericht werken. Dit om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en de organisatie betaalbaar te houden. Centraal in de implementatie stond het ondersteunen en begeleiden van medewerkers, zodat zij gemotiveerd aan de slag gaan met het zaaksysteem. Binnen het programma zaakgericht werken is sprake van een kanaalbrede implementatie van 150 processen. Dit gebeurt in het Exxellence Zaaksysteem. De ondersteuning vanuit het programma bestaat onder andere uit demo’s, een zaakgericht werken-game, een inrichtingsdag en een knoppencursus. Deze aanpak vraagt om een gedegen planning en voorbereiding. Hierin staat de veranderopgave centraal. Na elke grote stap vinden er evaluatiemomenten plaats om continu te leren en te verbeteren. Door binnen de projectteams heldere doelstellingen neer te zetten, is het de gemeente gelukt in een korte periode alle 150 processen te implementeren.link

  • Yvonne Welings

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/check-werkproces-gymonderwi...

    Graag advies over werkproces gymonderwijs voor basisscholen

  • Yvonne Welings

    Over Mylex, zaaksysteem en e-depot zie

    http://www.rhcl.nl/files/1214/6799/0283/Bijlage_C.pdf

  • Yvonne Welings

    Ronde tafel conferentie 7 september over migratie van en naar Alfresco.

    Nu nog een  ronde tafel conferentie over Alfresco en de NEN 2082 ?

    http://www.opensatisfaction.nl/rondetafelsessie-i-s-m-xillio-migrat...

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Recentelijk heeft de Zeeuwse gemeente Hulst gekozen om de oplossing Zaakgericht Archiveren te implementeren. Daarmee realiseren zij een optimalisatieslag op het gebied van postintake. 

    Momenteel is er binnen deze gemeente een implementatie van het zaaksysteem van Exxellence. Corsa wordt hierbij ingezet als onderliggend Document Management Systeem (DMS). Met behulp van de bestaande postintake oplossing wordt richting gegeven aan zaak- en niet zaakdocumenten. De oplossing Zaakgericht Archiveren zorgt er vervolgens voor dat er een optimalisatieslag plaatsvindt in archivering van zowel de ontstane zaakstroom (documenten afkomstig uit Exxellence) en de DMS stroom (documenten afkomstig uit de postintake). Deze optimalisatie heeft zijn weerslag op uniforme en duurzame archivering. 

    Gemeente Hulst zit nu in de fase waarbij het een start maakt met het zaakgericht archiveren als voorbereiding op het zaakgericht werken. Het is de bedoeling om het zaakgericht archiveren op termijn, per zaaktype te gaan vullen vanuit het zaaksysteem waarbij er dus een volledige integratie plaatsvindt tussen beide oplossingen. Het wordt op dit moment dus los van elkaar voorbereid en ingericht maar het zal dus uiteindelijk resulteren in een naadloze integratie.

    https://www.bctsoftware.com/nl/actualiteiten/nieuws/gemeente-hulst-...

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    De inschrijvingen voor Zaaksystemen in Beeld LIVE! 2017 zijn geopend!

    Op donderdag 16 februari 2017 is het weer zo ver, de derde editie van Zaaksystemen in Beeld LIVE! We hebben inmiddels al 9 leveranciers die aanwezig zijn op deze dag in 1931 te ’s-Hertogenbosch. Kijk voor meer informatie op LIVE! 2017.

    Dit jaar keert de ‘Knoppentafel’ na groot succes van afgelopen jaar terug. Daarnaast zullen de leveranciers weer aan de hand van thema’s hun oplossing demonstreren. Om dit jaar nog meer uit het event te halen, bieden wij een formulier aan om de inzichten van de dag vast te leggen en adviseren wij u graag welke sessies in jullie geval het meest interessant zijn! Schrijf je dus snel in om er in 2017 (weer) bij te zijn.

  • Yvonne Welings

    Save the date! 22 september - congrescentrum Oud Londen te Zeist

    De informatiesamenleving ontwikkelt zich snel. Digitale voorzieningen nemen toe. Beleid maken, de organisatie besturen op basis van ‘realtime’ data, 100% elektronische dienstverlening in 2017 en ‘mobile first’. Ligt jouw organisatie nog op koers? 

    Heeft Zaakgericht Werken de afgelopen jaren de beloften waargemaakt? Is digitale dienstverlening in jouw organisatie succesvol geïmplementeerd? Kunnen jouw ‘klanten’ de status van alle zaken volgen? Doen alle afdelingen mee? Doet het Sociaal Domein mee?


    Op 22 september organiseert zaakgerichtwerken.nl in congrescentrum 'Oud Londen' te Zeist een congres over de laatste ontwikkelingen in het vakgebied van zaakgericht werken, digitalisering en e-government. 

    Tijdens het congres Zaakgericht werken & Digitalisering komen onder andere de volgende thema's aan bod:

    • Succesfactoren voor Zaak- en Objectgericht werken
    • Smart city's
    • Big Data
    • Data gedreven sturing
    • Naar een betere visie voor de e-Overheid
    • E-Government
    • Informatievoorziening in het sociaal domein
    • Security
    • Informatiemanagement binnen het rijk, van inhuur naar detachering
    • E-Depots 
    • Archiefwetgeving
    • De elektronische handtekening
    • Zaakgerichte dienstverlening en de omgevingswet
    • Zaakgericht & digitaal bestuurlijk vergaderen
    • In twee jaar één van de grootste omgevingsdiensten digitaliseren binnen budget, tijd en geld! 

    De volgende invloedrijke personen spelen allemaal een belangrijke rol in de ontwikkeling van de digitaliering en informatievoorziening van de overheid: 

    • Jan van Ginkel
    • Henk Wesseling
    • Willem Pieterson
    • Corné Dekker
    • Jan Schrotenboer
    • Dylan Kamoen (dagvoorzitter)
    • Rick Spierings
    • Mo Jaber
    • Patricia Croese
    • Sjoerd Bruinsma
    • Geert-Jan van Bussel
    • Peter Holierhoek
    • Michael Barbier
    • Maurice Noordhof

    Inschrijven: https://www.zaakgerichtwerken.nl/mozard/!suite31.scherm0117?mBsb=68&mDdv=308117

  • Yvonne Welings

    Zaakgericht werken met conflictdetectie en signalisatieplan

    Het Belgische IT-bedrijf Merkator heeft het platform Eagle op de markt gebracht. Met dit platform kunnen overheden hun vergunningsproces voor de openbare ruimtes digitaliseren. Het platform richt zich op een optimale workflow die het vergunningsproces van begin tot eind ondersteunt. Een woordvoerder: “Burgers kunnen online een aanvraag indienen voor bijvoorbeeld een verhuislift of een container. De gemeente kan die dan verwerken.”

    Het platform kent allerlei interessante functionaliteit, onder meer ‘conflictdetectie’. Als een ander een vergunning heeft op de locatie waar jij er een aanvraagt, gaat een rood lampje branden. Ook helpt het bij het opstellen van ‘een signalisatieplan’ voor complexe of gevaarlijke situaties. En ja hoor, met Eagle kun je ook een verzoek om intern advies uitzetten en betaling voor een vergunning regelen. Een heus zaaksysteem dus.

    http://www.digital.nl/nieuws/20160818-zaakgericht-werken-met-confli...

  • Yvonne Welings

    DICTU kiest voor ATOS

    Nadat een eerdere aanbesteding voor een zaaksysteem begin dit jaar is stopgezet, blijkt Dictu (Dienst ICT Uitvoering) alsnog Atos te hebben geselecteerd voor het leveren van zo’n oplossing. Atos werkt daarbij samen met Pegasystems. In de afgeblazen aanbesteding had de ict-uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Economische Zaken ook al voor Atos gekozen. Deze tender is door het BIT afgekeurd, maar Dictu had al de stekker er uit getrokken voordat het BIT zijn advies had verstuurd.

    https://www.computable.nl/artikel/nieuws/wie-gunt-wat/5836385/31525...

  • Yvonne Welings

    Poll tijdens congres ZGW brengt grootste frustratie boven:
    De grootste uitdaging in Zaakgericht Werken zit in de organisatorische implementatie en eerlijk gezegd is de merkbare verbetering in de dienstverlening maar minimaal. Dat waren de twee opvallendste uitkomsten uit een live poll tijdens het Heliview-congres Zaakgericht Werken onlangs in Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Medeorganisator Sven Blom van KBenP Zaakgericht Werken, kijkt daar niet zo van op. ‘In heel veel van dit soort nieuwe trajecten merk je dat de grootste weerbarstigheid binnen de eigen organisatie zit. En de implementatie van Zaakgericht Werken heeft een behoorlijke impact, dus dan zal niet iedereen in de rij staan. En het tweede wordt (mede) veroorzaakt door het eerste.’
    Van de redactie, John de Waard Met meer dan 200 vertegenwoordigers van overheden en -instellingen in de zaal mag de poll toch wel representatief worden genoemd. Echter, landelijk gezien en volgens het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING) zou (het nog ontbreken van) zaakgericht werken met de ketenpartners als grootste frustratie gelden. Meer dan de moeite die het kost om te integreren met bestaande systemen of de organisatie meekrijgen, de andere twee koplopers als het gaat om tegenvallers. Blom: ‘Dat is inderdaad wel opvallend. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het implementeren van ZGW in de keten vooral beperkt wordt door allerlei juridische haken en ogen: wie is eigenaar van welke informatie? Hoe zit het met borging van de privacy? Hoe ga je toegankelijkheid van informatie regelen? Dat is dus nog niet zo eenvoudig en eenduidig in te voeren.’ Blom is het wel eens met directeur Larissa Zegveld van KING dat het tempo waarin een en ander plaatsvindt best wat omhoog mag: ‘Het moet een samenspel zijn waarin de juiste randvoorwaarden worden gecreëerd om snel(ler) aan te sluiten. Daar speelt KING een belangrijke rol in. Duidelijk is echter dat vooral bij de lokale overheden het tempo wel wat omhoog mag.’
    Niet alles past nu eenmaal in één systeem

    http://www.documentwereld.nl/Achtergrondartikelen/113/11189-zaakger...

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Kom naar het Dimpact-congres

                      
       

     

       
       

    Op donderdag 17 november bent u van harte     uitgenodigd om deel te nemen aan het Dimpact-congres "Coöperatieve kracht: samenwerking     loont!" 
       
        Tijdens deze dag     staat de dienstverlening van gemeenten centraal. De maatschappij ontwikkelt     zich in razend tempo, het is teveel voor gemeenten om zelfstandig de     vertaling te maken naar moderne dienstverlening. Door te collectiviseren,     kennis te delen en capaciteit te bundelen kunnen gemeenten aan de     slag. 
       
        Samen kijken we     naar de landelijke opgaven voor gemeenten met sprekers die     jarenlange ervaring hebben in het samenwerken op het gebied van     dienstverlening. Daarnaast worden succesverhalen van 10 jaar Dimpact,     onze leerpunten en nieuwe ontwikkelingen gedeeld. Kom in contact met     interessante gesprekspartners op het Netwerkplein. 
       
        Alle Nederlandse     gemeenten en overheidssamenwerkingsverbanden kunnen zich kosteloos     aanmelden.
         

       

    Het congres is interessant voor   gemeentelijke bestuurders, directeuren, managers, hoofden KCC en burgerzaken,   informatiemanagers, projectleiders en beheerders.
      
      http://dimpact.us9.list-manage.com/track/click?u=375a58dde6a79e3a27...

  • Yvonne Welings

    HARDERWIJK/VLEUTEN – 25 oktober 2016 - De gemeenten Harderwijk, Ermelo en Zeewolde én hun Gemeenschappelijke Regeling (GR) Meerinzicht, hebben grote stappen gezet richting Zaakgericht Werken (ZGW). Daarbij onderkenden ze dat ZGW meer is dan een nieuw systeem invoeren: het gaat om een serieuze organisatieverandering. MvR Academy, onderdeel van het portfolio van MvR & Partners, stond de partijen bij in deze transitie naar ZGW. “Snel, efficiënt, adequaat en stimulerend”, aldus Heleen Koornberg, lid van het projectteam ZGW en belast met juist die opleiding, bewustmaking en begeleiding van de 800 medewerkers.

    http://www.persberichten.com/persbericht/87205/Zaakgericht-Werken-M...