Wij zijn net als veel andere gemeenten bezig met het invoeren van zaakgericht werken. Nu willen we dit zo basic mogelijk doen, o.a. door zoveel mogelijk gebruik maken van een generieke procesgang, door zo min mogelijk zaaktypes, geen standaard documenttypes, etc. Ik heb zelf eerdere ervaring met PIVOT en zie ZTC's dezelfde kant op gaan (of nog erger) met honderden zaaktypes en duizenden documenttypes. Wij willen een klein en overzichtelijk ZTC, gebaseerd op wat minimaal noodzakelijk is om zaken te onderscheiden van elkaar, bijv. op vernietigingstermijnen of afhandelingstermijnen. We weten dat daarmee een hoop onderscheid verloren gaat, de zaaktypes worden abstracter, maar dat vinden we opwegen tegen de beheerslast van en het werken met een volledig ZTC. Zijn er gemeentes (of andere overheden) die hier mee geëxperimenteerd hebben? Is er een abstractielaag boven de standaard ZTC's bedacht?

 

Het aantal van 20 is niet zomaar genoemd. Ik heb ergens ooit gelezen dat 20 stuks de maximale grootte is van een opsomming om ineens te overzien. Groter dan 20 en je moet het stuk voor stuk gaan nalopen. De bron heb ik niet meer, het ging over de inrichting van websites, maar ik vond het wel treffend. Vergelijkbaar met een ander principe dat je binnen een informatiebank maximaal drie keer moet hoeven te klikken om bij de informatie te komen die je zoekt.

Weergaven: 3097

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

In Hengelo zijn er 65 zaaktypes volgens bijgaand artikel in inGovernment

link

Citaat:

Er is één generiek model voor elk zaaktype dat we hebben. Dat kan, want veel processen zijn in essentie gelijk. Als we het niet zo hadden gedaan, was er een systeem ontstaan met pakweg 400 verschillende zaaktypen en elk hun eigen workflowproces. Dat is een onbeheersbare situatie. Op dit moment hebben we 65 interne en externe zaaktypen geïmplementeerd, waarbij de te doorlopen stappen voor elk zaaktype identiek zijn.

@Jean-Luc, ik dacht dat het waterschap Brabantse Delta de hekkensluiter was, toestemming was toch niet meer nodig ?

Ik heb inmiddels een visie op zaakgericht werken opgesteld, waarbij we uit gaan van maar 15 zaaktypen...

Hierover heb ik een presentatie gegeven op de overheid en ICT-beurs en er is een artikel in VIP/doc verschenen: http://www.bct.nl/nl/actueel/nieuws/33-gemeenten/275-gemeente-wagen...

 

Als je geïnteresseerd bent in de visie, kun je me mailen of via breed een berichtje sturen.

Hoi Rob,

Ik ben wel benieuwd naar de visie. Wij hebben bij de implementatie van het zaaksysteem ook een visie opgesteld. Op basis daarvan hebben we geïmplementeerd. Wij hebben op dit moment circa 300 zaaktypen.

Benieuwd naar de verschillen in onze visies. g.wischmann at simpelveld.nl

Groet,

Ger Wischmann

Gemeente Simpelveld

Hi Rob, ik ben geinteresseerd in je visie op zaakgericht werken. Zou je mij die kunnen sturen? Alvast dank.
 
Rob Haans zei:

Ik heb inmiddels een visie op zaakgericht werken opgesteld, waarbij we uit gaan van maar 15 zaaktypen...

Hierover heb ik een presentatie gegeven op de overheid en ICT-beurs en er is een artikel in VIP/doc verschenen: http://www.bct.nl/nl/actueel/nieuws/33-gemeenten/275-gemeente-wagen...

 

Als je geïnteresseerd bent in de visie, kun je me mailen of via breed een berichtje sturen.

Hallo Rob,

Ik ben erg benieuwd naar je visie op het zaakgericht werken. Zou je mij het stuk willen sturen?

Met vriendelijke groet,

Mark Ritzema

Rob Haans werkt sinds enige tijd bij de gemeente Nijmegen. Misschien kan je via de gemeente contact mee opnemen?

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden