Laatst zag ik op Twitter voorbij komen dat de ISO-16175 is geupdatet. Ik moet bekennen dat ik deze standaard nog niet op mijn netvlies had staan, maar gelet op de volledige titel is deze wel degelijk relevant voor ons vakgebied: "ISO 16175-1:2020 Information and documentation — Processes and functional requirements for software for managing records".

 

De vernieuwde standaard bestaat overigens uit twee delen:

  • "Part 1: Functional requirements and associated guidance for any applications that manage digital records" (link)
  • "Part 2: Guidance for selecting, designing, implementing and maintaining software for managing records" (link)

 

Rondvragen op Twitter leert "off the record" dat NEN voornemens is deze standaard te vertalen om vervolgens de NEN-2082 in te trekken. Officiële communicatie hierover moet nog volgen.

 

Ondertussen is er ook al kritiek op de nieuwe standaard:

  • Waarom hanteren we niet Moreq2010? (link)
  • De nieuwe standaard (met prijskaartje) is vrijwel gelijk aan de gratis ICA-standaard uit 2008 (link)
  • De nieuwe standaard zou uitgaan van het achterhaalde idee dat alle records in een centraal systeem opgenomen moeten worden (link)

 

Dus, beste vakgenoten, wat gaan we met de hernieuwde ISO-16175 doen? Speelt dit bij jullie?

Weergaven: 1874

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden