Welke gemeentelijke organisatie heeft een DMS dat door de gebruikers gewaardeerd wordt met een 8?

De gebruikers van ons DMS waarderen het met een 5. Dit zget misschien iets over het DMS, maar het zou ook kunnen liggen aan andere factoren zoals inrichting of kennis van de applicatie.

Ik ben benieuwd hoe tevreden gebruikers van andere gemeenten over hun DMS zijn, met name die het waarderen met een goed rapportcijfer.

Weergaven: 812

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

@Mark, ik denk dat hier inderdaad een punt van zorg ligt. Tijdens de studiedag bij het waterschap Brabantse Delta werd verteld dat er naar gebruikers is geluisterd. Voor een behoorlijk bedrag is CORSA door BCT aangepast op de wensen van Brabantse Delta. Of dit verder wordt uitgerold, is niet bekend.

Zie ook deze link

Ik sluit mij geheel aan op de ervaringen van Jean-Luc. Wij hebben een ander DMS/Zaaksysteem (Verseon) en ook ik heb de ervaring dat de volgende factoren meespelen in een negatieve ervaring:

  • Het is voor de gebruiker niet duidelijk waar de grenzen van het DMS zijn, doordat er van alles aan gekoppeld is. Wij hebben nogal wat gedoe achter de rug rondom de sjablonen en webformulieren.
  • Extra toeters en bellen maken het alleen maar moeilijk. Uit een evaluatie is naar voren gekomen dat hoe meer maatwerk er is geleverd, hoe gebruiksonvriendelijker de medewerkers het vinden.
  • De wensen zijn regelmatig te hoog. Het systeem moet zo flexibel en stabiel mogelijk zijn. Flexibiliteit en stabiliteit gaan echter zeer moeilijk hand in hand. Meestal gewoon niet, eigenlijk.

Wat ik daaraan wil toevoegen is dat oorzaak en gevolg vaak in de systemen wordt gezocht. Ik denk omdat systemen vaak zichtbaar zijn; je kunt er letterlijk naar wijzen. Oorzaak en/of gevolg kunnen echter ook in het proces, de mensen of de organisatiestructuur zitten. Bijvoorbeeld: complexe, rommelige processen leiden tot complexe, rommelige verwachtingen op het systeem. Gebruikers, die al jarenlang zo werken, verwachten dat het systeem dat proces moet kunnen ondersteunen. Misschien is het echter effectiever om het proces eens aan te pakken. Maar... staan ze daar open voor?

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden