Hoe kan DIV van een plattelandsgemeente ervoor zorgen dat e-mails die persoonlijk gericht zijn aan burgemeester en wethouders in eerste instantie bij hen terecht komt?

Weergaven: 1158

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Volgens mij is het in beeld krijgen alleen maar mogelijk door hetzij strikte afspraken met de gebruikers hetzij het inrichten van een algemeen e-mailadres voor het college. Dat laatste is het meest constructieve met hierbij de aantekening dat er goede afspraken moeten zijn dat de antwoorden op de mails ook weer geregistreerd via deze postbus verloopt en niet via het persoonlijke e-mailadres.
In mijn optiek hebben we hier te maken met een bedrijfscultuur.
Groot of kleine gemeente maakt niet, al zal in een grotere gemeente de afstand tussen burger en bestuurder groter zijn.
Als ik als burger de keuze heb tussen een webformulier of rechtstreeks de burgemeester of wethouder mailen, is mijn keuze snel bepaald. Een webformulier kan je invullen tot je een ons weegt als burger, een gericht mailtje aan de bestuurder is veel effectiever.
Je moet partijpolitiek in deze ook niet onderschatten.
Dank voor jullie reacties!
Ik neig ook meer naar de aanpak van de bedrijfscultuur, al vind ik het idee van webformulieren een interessante.
Ik neem jullie opmerkingen mee naar een overleg hierover.
Misschien gebruik maken van dit art uit de gemeentewet

Artikel 74


1.
Alle aan de raad of aan het college gerichte stukken worden door of namens de burgemeester geopend.

2.
Van de ontvangst van aan de raad gerichte stukken die niet terstond in de vergadering van de raad aan de orde worden gesteld, doet hij in de eerstvolgende vergadering van de raad mededeling.

@Caroline, wij zijn benieuwd naar jullie oplossing.

Hallo Caroline, 

Misschien helpt het om de organisatie na te laten denken over e-mailmanagement in het algemeen. Ik heb er ooit een whitepaper over geschreven die ik hier meteen even upload...

Met hoffelijke groet,

Chris Bellekom

Bijlagen:
Nog bedankt Chris! Ik ben zojuist bezig alle mogelijke oplossingen te verwerken in een notitie.

Vriendelijke groet, Caroline

Ha Caroline,

 

Misschien vind je het wel aardig om te weten dat de gemeente Urk gedragsregels voorstelt ?

 

Link

 

Het roept ook negatieve reacties op...

Groet

Ha Caroline, in de Volkskrant van vandaag 3 maart p. 2 staat een artikel met de kop,Clinton gebruikte als minister eigen mailadres, ondertitel correspondentie werd niet opgeslagen in archieven. De zaak kwam aan het licht toen een congrescommissie een e-mail van haar wilde inzien. Clinton wordt verweten geheimzinnig te hebben gehandeld vooral door de Republikeinen. Openheid doet ertoe, volgens Jeb Bush, die zelf honderduizenden mails online heeft geplaatst uit de tijd dat hij gouverneur in Florida was.
Het feit dat mails, inclusief die van bestuurders, vaak slecht worden gearchiveerd zal ook in Nederland een gat slaan in ons collectieve geheugen.
Bedankt voor je reactie(s) Yvonne! De stand van zaken is momenteel dat besloten is de G:/ schuiven Miv september op 'alleen lezen' te zetten. Dit om de organisatie te pushen met het Dms te werken en zo min mogelijk alternatieven voor het archiveren te bieden. Dit roept veel weerstand op bij oa de front-& backoffice en de civiel- technische afdeling. Zij archiveren daar bijv standaardformulieren die zijzelf up-To-date houden, maar ook tekeningen en bestemmingsplannen. De rol van div hoe dit aan te pakken en te verwerken in decos is nog niet duidelijk. Zijn er andere gemeenten waar dit ook speelt of die hier al ervaring mee hebben?

Bedrijfscultuur?? Wanneer ik als burger er naar kijk wil ik snel resultaat. Eerst doe je dat via de gebruikelijke route. Levert dit geen resulaat op dan rechtsrteeks. De organisatie dient er gewoon voor te zorgen dat alles, in welke vorm het ook binnen komt of de deur uitgaat, uiteindelijk in een centraal registratie platform, bijvoorbeeld Decos, wordt vastgelegd. De burger moet je niet hinderen, de collega's van de organisatie dienen gewoonweg te voldoen aan centrale registratie. Deze weg zijn we al ingegaan, iedere medewerker dient nu al en straks zeker niet meer op schijven, of andere media opslaan, maar centraal. De overhead gaat grotendeels verdwijnen. Van 25 naar 6 %. Lees het boek van Mark Huiben: Heeft iemand de overhead nog nodig??
 
Yvonne Welings zei:

In mijn optiek hebben we hier te maken met een bedrijfscultuur.
Groot of kleine gemeente maakt niet, al zal in een grotere gemeente de afstand tussen burger en bestuurder groter zijn.
Als ik als burger de keuze heb tussen een webformulier of rechtstreeks de burgemeester of wethouder mailen, is mijn keuze snel bepaald. Een webformulier kan je invullen tot je een ons weegt als burger, een gericht mailtje aan de bestuurder is veel effectiever.
Je moet partijpolitiek in deze ook niet onderschatten.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden