In hoeverre kunnen wij als informatiespecialisten een bijdrage leveren in het vasthouden van kennis?

Momenteel op http://www.linkedin.com/groups/Ambtenaren-Netwerk-Nederland-4144146... worden interessante discussies gevoerd over hoe kennis geborgd kan worden. Er is een Doe-tank opgericht om hiermee aan de slag te gaan. Wat kunnnen wij vanuit onze professie hieraan bijdragen?

Weergaven: 933

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Beste Klaas en Marco,

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties.

Marco, je hebt helemaal gelijk als je definieert wat kennis is en dat als je dit wil borgen je tegen de grenzen van ons vakgebied aanloopt, aangezien onze core business informatie vastleggen is. Punt is alleen dat wij dat vooral doen uit hoofde van verantwoording. Verantwoording op korte en verantwoording op lange termijn. Informatie kan echter ook voor andere zaken gebruikt worden, wat jij de bibliotheekfunctie noemt. En deze bibliotheekfunctie, Klaas, kun je prima organiseren via kenniskaarten wat ik ervan gezien hebt. 

Maar, en dan zit je op het interpretatiedeel van Marco, wat is de waarde van de informatie die binnen de organisatie? Waarde gezien vanuit het kennisaspect. En hoe verhoudt zich dat tov informatie die buiten de organisatie via internet eenvoudig is te achterhalen? En geldt dit voor alle medewerkers? Wat voor de ene medewerker zeer relevant is als kennisbron is bij de andere medewerker niet bekend (en dan kom je bij het communcatiedeel van Marco), of wordt eenvoudig uit andere (externe) bronnen gehaald? En hoe snel veroudert dit en wie interpreteert dit dan?  En er komt nog iets bij. Soms is ook de drager relevant. Is een platgeslagen tekening (PDFa1) waardeloos als kennisbron en heb je daarvoor juist de CAD/Micostation tekening nodig, al dan niet in combinatie met een GIS applicatie.

Hiervoor moeten we in gesprek denk ik, Klaas doet al via de kenniskaarten, maar ik ben bang en daarvoor ken ik de manier waarop hij dat vormgeeft niet, dat de andere informatiebeheerders, met name de techneuten, hierbij te weinig aan tafel zitten. Maar ik hoop dat ik me vergis en ik laat me graag positief verrassen. En je aanbod klinkt aantrekkelijk, wellicht ook een idee dit op Ambtenaren Netwerk Nederland (open groep op Linked in, waar het kennisdelen/verlies een hot item is) neer te zetten.Er zijn twee Doetanks die zich actief bezig houden met het vasthouden en doorgeven van kennis binnen en tussen organisaties. En mijn vraag was ook vanuit deze achtergrond ingegeven.

Groet, Theo 

Beste Theo,

 

Precies en dat vasthouden en doorgeven heeft belangrijke invalshoek. Die kennis moet namelijk toegankelijk zijn (gemaakt) vanuit de (semantische) voorkeuren van de ontvanger.

 

Gr Klaas

Hmmmm...Ambtenaar 2.0 en Pleio misschien als platforms in deze?

Dag Theo,

 

Bij het bezoeken van deze website kwam jouw vraag bij mij weer in gedachten. Bij de Vlaamse overheid is er blijkbaar al een soort protocol:

 

Expliciteren van kennis van organisatieverlaters

Binnen de Vlaamse overheid streven we ernaar dat iedereen die de organisatie verlaat een overzicht opmaakt van alle kennis die nodig is om de functie te kunnen uitoefenen.

De opvolger kan zich op deze manier veel sneller inwerken. Het komt immers maar zelden voor dat er een rechtstreekse informatieoverdracht is tussen de organisatieverlater en de opvolger, bv. doordat ze nog een tijdje samen de functie uitoefenen.

In de ‘survivalkit’ geeft de persoon die de organisatie verlaat aan wat zijn belangrijkste taken zijn en welke kennis daarvoor noodzakelijk is. Daarbij verwijst de organisatieverlater telkens naar de locatie waar de opvolger deze kennis kan opdoen en geeft hij ook handige tips of aanbevelingen mee.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden