Gratis scans als gevolg van de Wet Hergebruik Overheidsinformatie ?

Een opmerkelijk bericht deze week over gratis scans. Het Utrechts Archief, Zeeuws Archief en Noord-Hollands Archief gaan vanaf 5 oktober gratis scans van archiefstukken aanbieden als gevolg van het inwerking treden van de Wet Hergebruik Overheidsinformatie (WHO).link

 

Mijn vraag is of iemand weet of het begrip gratis en WHO echt een relatie hebben. In de regels over het hergebruik van overheidsinformatie staat het volgende:

Ook kan het publiek van de openbare archiefbescheiden kopieën (afbeelding en bewerking (laten) maken, al dan niet digitaal voor eigen (her)gebruik. Voor (her)gebruik worden op grond van de Archiefwet 1995 (hierna: Aw) de marginale kosten berekend.

En ook:

Alle instellingen die onder de reikwijdte van het wetsvoorstel vallen mogen straks een vergoeding vragen van maximaal de marginale verstrekkingskosten. Het staat instellingen eveneens vrij om geen vergoeding te vragen.

Het is dus wel toegestaan om kosten in rekening te brengen, dat staat los van het feit of dat wenselijk is.

Maar als scans inderdaad gratis ter beschikking gaan komen, gaat dat dan ook gelden voor andere archiefbescheiden van de archiefdiensten zoals  foto's en akten van de Burgerlijke Stand op de website Wiewaswie?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

 

 

Weergaven: 2049

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hoi Yvette, wij kwamen tot de zelfde conclusies. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat Amsterdam dit model vast kan houden, als iemand bezwaar gaat maken. Of dat wenselijk is, is iets anders. Je zou eigenlijk met verschillende tarieven moet werken, één voor al gedigitaliseerd en ontsloten materiaal (hoewel de marginale verstrekkingskosten hiervan waarschijnlijk nihil zijn) en één voor nog niet gedigitaliseerd materiaal. Het is een beetje wachten op jurisprudentie denk ik?

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden