We leven in een tijd dat het allemaal meer met minder moet in overheidsland. En dan verschijnen er rapporten hoe bijvoorbeeld de bestuurskracht van gemeenten kan worden versterkt. Met andere woorden de plannen voor herindelingen en schaalvergroting doen wederom zijn intrede. Afgelopen week verscheen het rapport Veerkrachtig bestuur in Noordoost-Brabant (link).In het rapport worden er o.a. de volgende aanbevelingen gedaan:

 

  • De gemeente ’s-Hertogenbosch moet zich positioneren als centrumgemeente. Daarbij

moet niet de eigen agenda leidend zijn, maar de agenda van de regio.

  • Waarnemende burgemeesters kunnen worden benoemd om de noodzakelijke bewegingen

in samenwerking en herindeling te stimuleren.

 

Ik ken zelfs een gemeente in Noord-Brabant, die na een waarnemend gemeentesecretaris nu ook een waarnemende burgemeester gaat benoemen.

 

Herindeling gaat zeker gevolgen hebben voor de wijze waarop nu het overheidsapparaat functioneert. Maar is herindeling daar altijd het juiste middel toe ? Kunnen BackOffices van gemeenten, niet op een eenvoudiger manier efficiënter en vooral samenwerken. Waarom een eigen scanstraat optuigen, als je tegen een vergoeding ook gebruik kunt maken van je buurgemeente ? Waarom een zaaksysteem aanschaffen voor een gemeente, maar niet delen ? Moet elke gemeente een aparte projectleider zaakgericht werken inhuren ? ICT is een ander voorbeeld.

 

Kan jij uit je eigen beroepspraktijk ervaringen op dit gebied delen ?

Weergaven: 374

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Sinds 1 juli jl werken de gemeente Hardenberg en Ommen samen. Hiervoor is tevens een derde orgaan opgericht de Bestuursdienst Ommen-Hardenberg. Alle personeelsleden zijn bijvoorbeeld in dienst van de bestuursdienst. De verwachting is dat beide gemeente straks taken delegeren aan de bestuursdienst. Vanaf 1 juli zijn de organisatie fysiek samen gevoegd. Enkele afdelingen/teams zijn gehuisvest in Ommen en enkele in Hardenberg. Zo is verder ook 1 centraal call centrum. Het is mij niet exact bekend of dit nu al mogelijk is maar een burger kan ongeacht waar hij woont straks zelf kiezen naar welke locatie hij gaat voor bijvoorbeeld een paspoort aanvraag.

Vanaf de start is het doel om er naar toe te werken dat de organisaties dezelfde applicaties gaan gebruiken. Dus 1 financieelpakket, 1 Basisregistratie en 1 zaaksysteem. We zijn gestart met "hoofd"applicaties. Het zaaksysteem Verseon is hiervoor in juni jl ingericht zodat je het kan gebruiken voor 3 organisatie.

Dat betekend:

- 1 scanstraat voor alle 3 organisaties (DIV is centraal gehuisvest, de post komt centraal binnen).

- bij het scannen wordt bepaald voor welke organisatie de post is dmv scanbatch.

- Binnen de metavelden is een veld toegevoegd waar de organisatienaam is gevuld. Wanneer de eindgebruiker een zaak start bepaald de eindgebruiker voor welke organisatie de zaak is.

- De documenten binnen de zaak erven automatisch de organisatie naam van de zaak.

- Alle drie de organisatie gebruiken dezelfde type sjablonen. Dus een standplaatsvergunning of een ontvangstbevestiging is qua vaste tekst identiek ongeacht de organisatie. De organisatienaam die aan de zaak is gekoppeld bepaald welk logo gekozen moet worden. Hiermee wordt voorkomen dat een brief van het college van Ommen het logo van Hardenberg of de Bestuursdienst krijgt.

- De gebruiker logt single sign on in en heeft de beschikking over zowel het zaaksysteem Ommen als Hardenberg. Hij behoeft niet af te melden en opnieuw in te loggen voor de andere organisatie.

- Ook voor de NAW wordt 1 database gebruikt. Op dit moment is dit nog in ontwikkeling met de leverancier PR.

De gemeente Ommen is nog niet aangesloten. Wij zullen hiervoor eerst het zaaksysteem van Ommen gaan converteren naar Verseon. Vanaf dat moment is Verseon in gebruik bij de 3 organisaties. Dit moet voor 1 januari 2013 zijn uitgevoerd.

@Roel, bedankt voor het delen van de informatie.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden