De decentralisaties komen. Taken worden overgeheveld naar de gemeente. Wat betekent deze overheveling van taken voor de DIV-afdeling? Meer post te registreren? Hoeveel meer? Iets met dossiervorming?

Gaat er in de uitvoering bij DIV iets veranderen vanaf 1 januari 2015?

Weergaven: 1019

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

@Mark, reken maar op het ergste, sommige gemeenten hebben al doorgerekend en je schrikt echt van de getallen.

@Yvonne, kan jij de namen van de gemeenten doorgeven die het al hebben doorgerekend? 

Hoi Mark:

 

Ik ben net gestart als projectleider voor de ICT betreffende decentralisaties WMO en Jeugd. Voor Tilburg 200.000 inwoners: Doe ik graag een schot voor de boeg van het aantal berichten:

Circa 6.500 extra klanten met minimaal maandelijks (12) meerdere mutaties (5) per instantie. Ik schat (minimaal) een dataverkeer van 6.500 * 12 * 7 = 546.000 berichten per jaar.

Hierbij ga ik uit dat het CAK per 4 weken de mutaties krijgt (procedure wordt aangepast maar zeer mutatiegevoelig).

Dat er circa 30% aan PGB klanten inzitten waarvan minimaal maandelijks ook berichten naar SVB moeten.

Verhuizingen 15% (dit is moeilijk in te schatten het woonplaatsbeginsel zal veel mutaties geven).

Scheidingen 5-10 % (mutaties in gezag).

Overlijden pm

Afstemming financieel: Bijstand, schuldsanering incasso etc (25%).

Mogelijk meerdere berichten per event (vaak een retourbericht wat ook verwerkt moet worden).

Vaak meerdere aanbieders (intern extern) die geïnformeerd moeten worden.

Bezwaar/beroep nog PM.

Vergeet ook niet gedwongen kader met CORV.

 

Wat betreft papier:

Minimaal een brief over de veranderingen een beschikking (mogelijk meerdere als we voorzieningen niet kunnen combineren).

Als we ook uitsluitsel moeten geven op papier over eigen bijdrage of wat we door hebben gegeven aan CAK en SVB wordt de stroom nog veel groter.

Wat betreft nieuwe aanvragen 2000 per jaar (meerdere contact momenten).

Ik hoop dat van de 550.000 berichten we er 95% digitaal af kunnen doen.

Maar dan blijven er altijd nog 25.000 extra documenten over.

Ik ben ook superbenieuwd naar de inschattingen.

Want voor de gehele uitvoerinskosten is slechts 2% opgenomen in de begroting.  

Ik neem aan dat de huidige uitvoerende instanties hun werk kunnen blijven doen (Jeugdzorg etc. ), daar zit immers de expertise en de ervaring. Er zal misschien gekeken moeten worden naar geschikte ICT middelen ter ondersteuning. Het is maar een suggestie.



Edward van Unnik zei:

Ik neem aan dat de huidige uitvoerende instanties hun werk kunnen blijven doen (Jeugdzorg etc. ), daar zit immers de expertise en de ervaring. Er zal misschien gekeken moeten worden naar geschikte ICT middelen ter ondersteuning. Het is maar een suggestie.

 

Wij nemen dat voorals nog aan, maar de berichtenstroom gaat anders per 1-1 door de regiefunctie van de gemeente. Waar individuele indicaties en betalingen spelen is berichtenverkeer noodzakelijk.

@Peter, dank voor je uitgebreide antwoord en een goeie laatste toevoeging. Dat is precies waar ik meer zicht op wil hebben: de veranderende berichtenstroom. Je maakt het duidelijk dat er een brede en omvangrijke stroom op de gemeente afkomt. De impact er van op de werklast kan ik nog niet goed uithalen, maar dat zal de komende maanden wel duidelijker worden.

Ik blijf geïnteresseerd in ervaringen van andere gemeenten. Vanuit het perspectief van een DIV-afdeling moeten we ook op één of andere manier de impact op de DIV-werkzaamheden in beeld gaan krijgen. Iedere gemeente is er mee bezig en ondanks de heersende onduidelijkheid kunnen we ons voorbereiden. Wie heeft er meer getallen?

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden