Vanuit DIV beheren wij gemeentebreed de abonnementen. De totale kosten overschreiden al jaren het begrootte budget (€100.000,-). Afgelopen jaar een opschoonactie gehouden en dit heeft wat geholpen, maar we blijven nog steeds op een jaarlijkse kostenpost van €135.000,-. We kunnen nu twee dingen doen: of de begroting verruimen of het aantal abonnementen verminderen en daarmee de kosten verder verlagen.

De voorkeur gaat uit naar het laatste, maar hoeveel zouden we kunnen verminderen en besparen? Ik heb geen idee. Ik ben daarom erg benieuwd naar wat andere gemeenten kwijt zijn aan abonnementen. Is onze huidige €135.000,- veel of weinig? Gevoelsmatig is het veel, maar sommige abonnementen (die als noodzakelijk worden beschouwd) kosten ook heel veel geld.

Kortom, hoeveel geeft jou gemeentelijke organisatie uit aan abonnementen?

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Weergaven: 348

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

@Mark, bestaat er geen mogelijkheid om samen met buurgemeenten (digitale) abonnementen te delen ?

Hallo Mark. Wij hebben een budget van circa € 110.000. Deze wordt ook jaarlijks overschreden, vaak met forse bedragen. in het afgelopen jaar is er fors bezuinigd! het budget is inmiddels teruggebracht naar circa € 80.000. Daar moet de organisatie het mee doen! Tja, de vraag is inderdaad van welk budget zou je nodig hebben en hoe kun je die berekenen? Uitgaan van het aantal fte? Aanschaf van boeken t.l.v. project brengen? Overgaan op digitaal? Is niet per definitie goedkoper, vaak eerder kostenverhogend, alleen je hebt er in de organisatie minder werk van. Zie ook eens mijn opgestartte discussie.

@Mark Moeilijk te beoordelen zonder kennis van de organisatie. Onze organisatie van ongeveer 520 fte is jaarlijkse 101.000,- kwijt, inclusief een Kluwerabonnement voor de juristen van € 45.000,-

Ook wij willen minder en gaan daar gestadig aan werken, in ieder geval door de verantwoording en het budget bij de betreffende afdelingen te leggen. De juristen hebben de 45.000 gekregen en moeten versoberen; nu dus hun probleem en niet DIV.

Wij zijn ons budget op dit moment aan het ophogen naar 130.000,- Euro. Dit omdat we al jaren het oorspronkelijke budget overschreden. Wij zijn nagenoeg volledig digitaal en betalen centraal alles wat onder de noemer "database"valt. Dus ook abonnementen met maatwerk databases zoals Schulinck aanbied voor Sociale Zaken. Wij laten de behoefte bepalen door de vakafdelingen zelf, daar zit altijd een risico in dat je mogelijk iets teveel abonnemneten hebt, om die reden wordt elk verzoek door ons kritisch benaderd. De balans vinden tussen budget en behoefte blijft moeilijk, maar een slecht juridisch advies kost natuurlijk ook erg veel. Wij zijn ook erg benieuwd naar de gemiddelde kosten voor abonnementen. 

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden