Het gebruik van data neemt zienderogen toe, bijvoorbeeld bij het monitoren van (verkeers)veiligheid. De inwerkingtreding van de AVG lijkt daar nog een extra boost aan gegeven te hebben.  Hoewel data al relatief langer worden gebruikt, lees je vrij weinig over archivering. In de studie van Jan Koers over de overbrenging van records uit een database naar een e-depot (bodem) bleek er een lacune te zijn, de opname in het e-depot is alleen gericht op documenten. De belangstelling voor blockchain is een ander voorbeeld. De vraag naar data analisten is groot.

Gemeenten ontdekken de grote waarde van gegevens. De VNG publiceerde dit voorjaar het rapport: Datagedreven sturing bij gemeenten samen aanpakken. Gemeenten gebruiken steeds meer data voor hun beleid, men spreekt steeds vaker van datagedreven sturing met name voor de verbetering van de dienstverlening. Daarbij wel de kanttekening, dat de betrouwbaarheid van de vergaarde data (ook in de wetenschappelijke wereld) nog altijd een 'dingetje' is.

Mede omdat we deze trend zien, hebben we een aparte groep data en archivering in het leven geroepen. De toename van het gebruik van data vraagt om extra beheersmaatregelen, zeker wanneer je als gemeente die data effectief wil inzetten. Het onderwerp wil echter nog niet echt leven op BREED, maar ik sluit me aan bij de woorden van burgemeester Franc Weerwind: 'Datagedreven sturing bij gemeenten is een zeer belangrijke ontwikkeling waar we als gemeenten zelf en als gemeenten gezamenlijk verder mee aan de slag moeten.'

Vanochtend zag ik een blog voorbij komen van een architectuurplaat voor een datagedreven gemeenten, onderdeel van het informatiebeleid.

Wat ik nog niet zie (ik kan het mis hebben), is dat onze beroepsgroep op deze trend aansluit. In rapporten lees je allerlei aanwijzingen over privacy en informatiebeveiliging, maar over beheer ? Moeten die data altijd bewaard worden, wanneer worden die vernietigd en welk organisatieonderdeel houdt zich hiermee bezig?

Wie wil ervaringen op dit gebied delen?

Weergaven: 1941

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

André, zie jij de data in de basisregistraties ook als onderdeel van je onderzoek?

Een verslag over de laatste sessie van de Common Ground over het scheiden van data en processen komt wsl. op de website https://www.nlx.io/.

Data-architectuur en datamanagement

6-daagse cursus die u kennis, inzicht en vaardigheden geeft om gestructureerd de data binnen uw organisatie optimaal in te zetten ter verbetering van de bedrijfsvoering.

 

Correcte, tijdige en complete data en informatie vormen de slagader voor efficiënte bedrijfsvoering en besluitvorming in iedere organisatie. Met een data-architectuur, inclusief regels, modellen en standaarden, heeft een organisatie een krachtig hulpmiddel om te zorgen dat de gegevens in IT- systemen voldoen aan de opgestelde normen. Hierdoor kan gegevensuitwisseling veel efficiënter en goedkoper plaatsvinden.

https://goopleidingen.nl/module/data-architectuur-en-datamanagement

Zoals te lezen speelt beheer op data ook een rol bij de gemeente Groningen en worden vraagstukken over vernietiging  en bij welk organisatieonderdeel ligt het primaat ook hier opportuun.  Wij blijven graag aangehaakt.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden