Beste vakgenoten,

Binnen onze organisatie wordt geworsteld met de aankoop van papier dat volgens de archiefregeling eigenlijk zou moeten voldoen aan NEN 2728:2006. Klaarblijkelijk is er geen enkele leverancier meer die dit papier kan leveren.

Ik vraag me af:

- Zijn er meerdere organisaties die dit probleem herkennen? 

- Hoe gaan jullie hiermee om?

Ik heb begrepen dat er bij de VNG adviescommissie discussie is over artikel 4 van de archiefregeling die er mogelijk toe leidt dat deze eis versoepeld gaat worden maar tot die tijd ben ik op zoek naar een (creatieve?) oplossing.

Wie o wie..

Weergaven: 294

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Omdat ik zelf in de VNG archiefcommissie zit, heb ik het volgende vernomen:

Al enige tijd loopt vanuit VNG en de vereniging voor burgerzaken NVVB een onderzoek naar
oplossingen voor aktes van de burgerlijke stand. Op dit moment wordt in de regeling van de minister van JenV uitsluitend NEN 2728-gecertificeerd papier voorgeschreven voor deze akten. Dit wordt internationaal niet meer
geleverd en moet bij het Centraal Inkoopbureau (CIB) in eigen beheer worden gefabriceerd op 115-
grams papier. De NEN-eis is gebaseerd op de Regeling duurzaamheid archiefbescheiden
(tegenwoordig opgenomen in de Archiefregeling). Het ministerie van OCW heeft aangegeven dat
de eisen voor papier in de nieuwe Archiefregeling worden versoepeld. Waar de toepassing van
115-grams papier op is gebaseerd, is na grondig onderzoek nog altijd onduidelijk. Deze papierdikte
levert problemen op bij de doorvoer in printers van gemeenten: deze moeten allemaal handmatig
worden ingevoerd.
Het VNG bureau heeft i.s.m. VNG GT Print een notitie opgesteld, waarin de verplichtingen en
oplossingen uiteen worden gezet. De NVVB voert tevens overleg met JenV over het digitaal maken van deze akten. Dit is een separaat en langer lopend traject. 

Zonder te willen somberen, ik heb zelf de problematiek van de printers BS wel eens aangekaart, tot op heden is er geen enkele duidelijkheid op dit punt. 

Ervaringen gevraagd printers Burgerlijke Stand - BREED - over de gr...

Laatste stand van zaken is dat OCW voornemens is de NEN-2728 norm te handhaven, maar deze te verruimen met papier dat voldoet aan de ISO 9706 norm, dit zou het probleem rondom de leveranties wegnemen. Ook wordt in de vernieuwde Archiefwet de 115-grams papier norm vervangen voor 80-grs papier. 

Het duurt overigens nog wel even voordat de nieuwe Archiefwet er is, maar dat is een persoonlijke in schatting. 

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden