Beste collega's, 

Het beheren van legacy is al vaker onderwerp van gesprek geweest, maar ik gooi het toch maar weer eens op het woord. Steeds vaker wordt een informatiesysteem of opslaglocatie vervangen of uitgefaseerd. En regelmatig blijft er data of blijven er bestanden achter die nog voor een bepaalde periode conform wetgeving of beleid moet(en) worden beheerd. Vaak zijn het ook nog eens bestanden die bijna nooit worden geraadpleegd. De beheermogelijkheden voor deze legacy worden steeds talrijker. Zoals in een topic in 2022 al eens werd benoemd: een oplossing voor het beheren van legacy is een gat in de markt. Duidelijk te merken aan de vele leveranciers die nu "opeens" een archiefoplossing bieden, o.a. voor de legacy.

Ik ben wel benieuwd hoe andere organisaties met het beheren van legacy omgaan. Wij zullen niet de enige organisatie zijn die steeds vaker met dit vraagstuk te maken krijgen. En er zijn de laatste jaren vele oplossingen door softwareleveranciers bijgekomen om het beheren van legacy mogelijk te maken.

Vaak komen ze met dit vraagstuk bij team DIV. En gaan we op zoek naar de meest geschikte oplossing, vaak situationeel. Blijven we het informatiesysteem nog tijdelijk gebruiken? Verplaatsen we de legacy naar een opslaglocatie die door DIV beheerd wordt, maar waarvan nog niet is onderzocht of de functionaliteiten passend zijn voor het beheren van legacy? Of schaffen we een aparte oplossing aan voor deze data en bestanden? Het vaststellen van een strategisch uitgangspunt zou m.i. helpen bij het bepalen van de oplossingsrichting (of misschien is dat wel essentieel). Zijn er organisaties die dit onderwerp bijvoorbeeld hebben verankerd in bv een bewaarbeleid? Ik ben ook erg benieuwd naar de oplossingen die jullie hebben voor het vraagstuk "Beheren van legacy"? Zowel procesmatig als technisch.

Weergaven: 91

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Voorheen zag ik vaak oplossingen zoals Mylex voorbij komen, nu bieden e-depots zoals Divault veel meer mogelijkheden. Breda heeft toch ook voor de Divault oplossing gekozen? 

Ja klopt dat de gemeente Breda Divault heeft en het predepot van Divault wordt zeker meegenomen bij de oplossingsrichtingen die overwogen worden. Ik ben ook vooral benieuwd hoe organisaties het "afdwingen" dat een bepaalde oplossing wordt vastgesteld zodat je ook vooraf, bv. bij aanbestedingen of inrichtingen van een systeem, rekening houdt met toekomstig beheren van bestanden en data welke op termijn vernietigd moet worden. Is volgens mij ook onderdeel van "Informatiebeheer by design".

En waar we steeds vaker rekening houden met migratiefunctionaliteiten bij de aanschaf/inrichting van nieuwe informatiesystemen zou het makkelijk zijn wanneer je als organisatie nu al weet waar de informatie tijdelijk nog beheerd kan worden wanneer een informatiesysteem of opslagomgeving in de toekomst vervangen of uitgefaseerd wordt. Wordt dit opgenomen in bv. bewaarbeleid? Wordt hier, op strategisch niveau, een besluit op genomen? Enz.

Yvonne Welings zei:

Voorheen zag ik vaak oplossingen zoals Mylex voorbij komen, nu bieden e-depots zoals Divault veel meer mogelijkheden. Breda heeft toch ook voor de Divault oplossing gekozen? 

Beste Stefan,

Dit is een onderwerp dat inderdaad prima in een bewaarbeleid zou passen, of een ander beleidsdocument rond de informatiehuishouding. Misschien kan je het ook laten meenemen in de applicatiearchitectuur of de informatiearchitectuur. Daarin worden vaak ook standaarden aangewezen.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2025   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden