Wie betaalt de kosten voor anonimiseren bij archiefdiensten?

Nieuwe Archiefwet 20xx

De core business van archiefdiensten is beschikbaarstelling, actief via websites of passief op de studiezalen. Het verschil tussen beide openbaarheidsregimes wordt niet goed toegelicht in de Archiefwet20xx. Er is een verschil of je informatie met persoonsgegevens actief publiceert of dat je gelegenheid biedt om die documenten in te komen zien. Wat is er voor bezwaar om de notulen van een volleybalclub met persoonsgegevens te raadplegen op een studiezaal van een archiefdienst of de notulen van een gemeenteraad, die voor 2018 nog vele persoonsgegevens bevat? 

Waarom zijn de gegevens van het Kadaster - tegen betaling- - wel openbaar ? 

Openbaarheid en AVG

Terecht constateert het ACOI dat openbaarheid een werkwoord is. Maar vanwege de AVG is de verwachting dat ook archiefdiensten vele namen moeten gaan lakken om documenten openbaar beschikbaar te kunnen  stellen. 

Gratis of niet?

Aan de raadpleging op de studiezaal of digitaal via de website zijn geen kosten verbonden. Afgezien van de vraag of anonimiseren altijd nodig is, is het ook de vraag wie die extra kosten voor zijn of haar rekening gaat nemen? De gebruiker of de archiefdienst zelf? Tot nu toe wordt hier niet over gesproken, wellicht ook niet over nagedacht. 

Heb jij hier ideeën over, laat het weten. 

Weergaven: 124

Hierop reageren

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden