Alle rijksfuncties op de schroothoop kopt Binnenlands Bestuur in het eerste nummer van het nieuwe jaar. Er zijn 120.000 rijksambtenaren worden ingedeeld in 52 resultaatgerichte functieprofielen in plaats van de bestaande 30.000 functies. In functieprofielen worden taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden  beschreven. Er komen acht categorieën met de belangrijkste taakgebieden van de rijksoverheid zoals projectmanagement, beleid of handhaving. Het is me niet duidelijk of deze operatie alleen in 2012 bij de ministeries wordt doorgevoerd, of dat ook de decentrale rijksdiensten aan dit veranderingsproces mee gaan doen.

De gedachte hierachter komt me bekend voor, bij de gemeente Tilburg is dit reeds enkele jaren geleden ingevoerd. Je hebt adviseurs en leidinggevenden met een A, B of C –status, maar ook medewerkers uitvoering. Dat alles gerelateerd aan gemeentebrede competenties. Misschien zijn er ook andere gemeenten die het functiegebouw op een dergelijke manier al hebben ingericht ?

Erik Kokke blogde eind december al op BREED over hoe de SOD de toekomst ziet, de informatiemanager als strategisch adviseur. Ongetwijfeld zal dit een belangrijke richting worden, maar voor iedereen ?

Met andere woorden gaat de richting voor alle medewerkers op en is dat de richting? Een voorbeeld. De ene gemeente richt een scanstraat in waar de afdeling DIV verantwoording voor draagt, de andere laat het over aan een gespecialiseerde vakafdeling. Juist als iedere overheidsinstelling streeft naar een gelijk functiegebouw is het goed om nu de vraag te stellen of bijvoorbeeld dit taakgebied bij DIV hoort. Ander voorbeeld, de KCC oftewel het Klantcontactcentrum. Bij veel gemeenten schuift DIV op naar de voorkant, een proces dat al begonnen is bij de introductie  van de e-formulieren. Is hier de DIV medewerker een adviseur of voert hij of zij een taak uit en is DIV naast de BackOffice ook onderdeel gaan uitmaken van de front-Office ? Een andere tendens die ik waarneem is dat de DIV medewerker steeds meer aanschurkt tegen de ICT en andersom.

Nu zijn rijk, provincies en gemeenten aparte bestuurslagen, maar een volgende stap zou kunnen  zijn dat de functieprofielen overheidsbreed worden vastgesteld. Ik ben me ervan bewust dat de vragen eenvoudig zijn gesteld, maar denk dat het voor de BREED doelgroep van belang is om zelf na te denken over de functieprofielen, compententies en het functiegebouw.

 

Weergaven: 1104

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Als manager van een afdeling DIV ben ik hier ook mee geconfronteerd. Tegelijkertijd vraag ik me af wat al die algemene functiebenamingen, liefst met de term "manager" of "adviseur" erin, nog te maken hebben met het vakmanschap m/v van al onze hoogopgeleide ambtenaren? Ik moet denken aan de term "managerialisering"  die Jaap Peters (auteur van o.a. "de intensieve menshouderij" en "bij welke reorganisatie werk jij") hanteert. We hebben allemaal mensen met algemene competenties, maar wie doet het 'echte' werk dan nog? Wat zeggen die paar hippe functies nog over wat je kent en kunt? En waar je voor staat?

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden