Wettelijk verplichte communicatie bij vergunningverlening, meldingen en informatieplichten

In het VTH-proces moet het bevoegd gezag op diverse momenten communiceren richting initiatiefnemers, belanghebbenden of het bredere publiek. Dat geldt zowel voor de vergunningverlening (reguliere en uitgebreide procedure), als voor de behandeling van meldingen en informatieplichten. Voorbeelden van wettelijk verplichte communicatie zijn: bekendmaken/mededelen van een besluit, kennisgeving in een publicatieblad en een ontvangstbevestiging. Op deze pagina vindt u per proces een overzicht van de wettelijk verplichte communicatie.

In de overzichten leest u in welke processtap u wat moet communiceren, wat de wettelijke grondslag daarvoor is en welke communicatiemiddelen u kunt gebruiken. Oftewel: het wanneer, wat, waarom en hoe van de communicatie. Voor meer informatie zie de algemene toelichting bij de overzichten.

Binnenkort voegen we ook een overzicht toe van de wettelijk verplichte communicatiemomenten in de uitgebreide vergunningprocedure.

COMMUNICATIE BIJ VERGUNNINGVERLENING, REGULIERE PROCEDURE

Let op bij de grondslagen: Bij Awb hst. 2 doelen we op de inhoud van dit hoofdstuk zoals dat geldt vanaf 1 januari 2024 als gevolg van de wijziging door de Wmebv. Voor meer informatie zie de algemene toelichting bij de overzichten.

Processtap Communicatie Grondslagen Middel Toelichting
Ontvangen en registreren Versturen ontvangstbevestiging
  • Ow 16:54 lid 3
  • Awb 2:17 lid 1
  • Awb 2:20
  • e-mail
  • berichtenbox
  • post

De ontvangstbevestiging wordt verstuurd door het bestuursorgaan waar de aanvraag binnenkomt. Dat is wettelijk verplicht. lees de volledige toelichting

STATUS: ZAAK GESTART
Kennisgeven aanvraag
  • Ow 16:57
  • Bekendmakingswet 12
  • DROP
  • gemeenteblad

U moet de kennisgeving van de aanvraag via DROP publiceren in het gemeenteblad. De kennisgeving is dan ook zichtbaar op Officielebekendmakingen.nl, zodat deze voor iedereen kenbaar is. lees de volledige toelichting

Versturen procedurebrief
  • Ow 16:54 lid 4
  • e-mail
  • berichtenbox
  • post

In deze brief moet u minimaal de volgende zaken vermelden:

  • het bevoegde gezag
  • de procedure
  • de wettelijke beslistermijn
  • de rechtsmiddelen (bezwaar/beroep) tegen het besluit op de aanvraag

COMMUNICATIE BIJ MELDINGEN

Uitvoeren toets indienings-vereisten Versturen brief aanvullende stukken
  • Awb 4:5
  • Awb 4:15
  • e-mail
  • berichtenbox
  • post

Zijn aanvullende stukken nodig? Dan moet u in deze brief aangeven welke stukken dat zijn en binnen welke termijn de aanvrager ze moet aanleveren.

Het is verstandig dat u daarbij de behandeltermijn opschort. Hij gaat weer lopen zodra u de stukken ontvangen heeft of de gestelde termijn is verlopen.

Versturen ontvangstbevestiging aanvullende stukken
  • Awb 2:17 lid 1
  • Awb 2:20
  • e-mail
  • berichtenbox
  • post

De Awb verplicht tot het versturen van een ontvangstbevestiging van alles wat u elektronisch ontvangt en waar een procedure aan gekoppeld is. Dit geldt dus ook bij de ontvangst van aanvullende stukken als deze elektronisch worden aangeleverd.

Inhoudelijk behandelen Versturen verlengingsbesluit
  • Ow 16:64 lid 2
  • e-mail
  • berichtenbox
  • post

Wordt de beslistermijn verlengd (maximaal met 6 weken)? Dan moet u hier een besluit van maken en versturen.

Behandelen zienswijze Uitnodigen
indienen zienswijze
  • Awb 4:7
  • Awb 4:8
  • vormvrij

Het gaat hier om het horen van de aanvrager en/of de belanghebbenden, op uitnodiging van het bevoegd gezag (op grond van art. 4:7 of 4:8 Awb).

Let op: Dit is wat anders dan de zienswijzen naar aanleiding van een ontwerpbesluit in de uitgebreide procedure.

Versturen
ontvangstbevestiging zienswijzen
  • Awb 2:17 lid 1
  • Awb 2:20
  • e-mail
  • berichtenbox
  • post

De Awb verplicht tot het versturen van een ontvangstbevestiging van alles wat u elektronisch ontvangt en waar een procedure aan gekoppeld is. Dit geldt dus ook bij een elektronische ontvangst van zienswijzen.

STATUS: GETOETST AAN REGELGEVING
  (geen communicatie-momenten)      
STATUS: BESCHIKKING VASTGESTELD
Besluiten Bekendmaken besluit
  • Awb 3:41
  • Awb 3:45
  • Awb 4:5 lid 4
  • e-mail
  • berichtenbox
  • post

U maakt het besluit bekend aan de aanvrager. Neemt u de aanvraag niet in behandeling? Dan stelt u een ‘besluit aanvraag buiten behandeling’ op en maakt dit bekend.

In de bekendmaking moet u vermelden of er bezwaar en/of beroep mogelijk is. En zo ja, dan moet u ook het volgende vermelden:

  • wie bezwaar mag maken of in beroep mag gaan
  • binnen welke termijn dat moet
  • bij welke partij het ingediend moet worden
Mededelen besluit
  • Awb 3:43
  • Awb 3:45
  • e-mail
  • berichtenbox
  • post

U moet het besluit mededelen aan alle indieners van zienswijzen. Wijkt u af van advies van wettelijk verplichte adviseurs? Dan moet u het besluit ook mededelen aan de betreffende adviseurs.

Bij de mededeling moet u vermelden wanneer en hoe de bekendmaking van het besluit heeft plaatsgevonden. In de mededeling moet u ook vermelden of er bezwaar en/of beroep mogelijk is. En zo ja, dan moet u het volgende vermelden:

  • wie bezwaar mag maken of in beroep mag gaan
  • binnen welke termijn dat moet
  • bij welke partij het ingediend moet worden
Kennisgeven besluit
  • Ow 16:64 lid 3
  • Ow 16:64a
  • Bekendmakingswet 12
  • DROP
  • gemeenteblad

U moet de kennisgeving via DROP publiceren in het gemeenteblad. De kennisgeving is dan ook zichtbaar op Officielebekendmakingen.nl, zodat het voor iedereen kenbaar is. lees de volledige toelichting


TOELICHTING BIJ DE OVERZICHTEN


Weergaven: 101

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden