Op 5 augustus 2010 werd het "Decreet betreffende de bestuurlijk-administratieve archiefwerking" van de Vlaamse overheid, kortweg het Vlaams Archiefdecreet, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Dit decreet vervangt voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest (incl. de onderliggende bestuursniveaus zoals de provincies en de gemeenten) de oude federale archiefwet uit 1955.

Het Decreet bestaat uit 7 hoofdstukken en hieronder volgen de krachtlijnen:
  1. Opsomming van de instellingen waarop het decreet betrekking heeft (zie boven)
  2. De archiefvormende dienst (of zijn rechtsopvolgers) blijven verantwoordelijk voor de archiefzorg. Dit betekent dus dat de verplichting om het archief na 100 jaar over te dragen naar het Rijksarchief zal vervallen; elke zorgdrager kan het archiefbeheer van statisch archief wel uitbesteden en zorgdragers kunnen ook samenwerken, maar elke zorgdrager blijft wel de verantwoordelijkheid houden voor het eigen archief.
  3. Er wordt, naar Nederlands voorbeeld, gesteld dat archiefdocumenten in "goede, geordende en toegankelijke staat" moet bewaard worden. De ontsluiting van de documenten gebeurt in staten die openbaar zijn.
  4. De Vlaamse Regering moet - waarschijnlijk door de oprichting van een Steunpunt - ondersteuning bieden aan de verschillende zorgdragers.
  5. Per bestuursniveau zal een selectiecommissie worden samengesteld die 1) een generieke selectielijst zal opstellen per bestuursniveau, 2) die toestemming zal verlenen voor het vernietigen van stukken. Tot nog toe geeft het Rijksarchief toelating tot vernietigen.
  6. Documenten worden openbaar na 30 jaar, documenten jonger dan 30 jaar kunnen voor wetenschappelijke doeleinden worden ingekeken mits akkoord van de zorgdrager.
  7. Er wordt een centraal register opgericht om permanent te bewaren archief te ontsluiten.
Op dit moment is enkel het decreet verschenen. De Besluiten van de Vlaamse Regering, waarin gezegd wordt hoe we het decreet daadwerkelijk zullen moeten uitvoeren, komen later. Voorlopig blijven we dus werken zoals we bezig zijn.

De integrale tekst van het decreet vind je hier. Meer informatie en links naar de bijhorende parlementaire stukken vind je hier.

Ik heb deze bijdrage geschreven op basis van het Archiefdecreet, met achtergrondinformatie uit voorgaande parlementaire stukken.

Weergaven: 252

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

Reactie van Marco Klerks op 10 Augustus 2010 op 22.44
Bedankt voor je toelichting!

In Nederland kunnen, zoals bekend, niet-overheden ook archieven aanbieden aan archiefinstellingen. De openbaarheid wordt per geval in onderling overleg vastgesteld. Archivarissen streven daarbij meestal wel naar een maximale openbaarheid.

Dit is overigens als ik mij niet vergis. Ik ben namelijk geen expert op dit vlak.
Reactie van Glenn Maes op 10 Augustus 2010 op 20.35
Erratum: Decreet betreffende openbaarheid van bestuur van 04/06/2004 is dus gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 01/07/2004.
Reactie van Glenn Maes op 10 Augustus 2010 op 20.32
Ik ben in mijn blogpost eigenlijk veel te snel over de toegankelijkheid gegaan en ik begrijp dus heel goed waar je vraag vandaan komt. Voor bestuursdocumenten, de definitie voor bestuursdocumenten die in het decreet wordt gehanteerd is: "de drager, in welke vorm dan ook, van informatie waar overheidsinstanties over beschikken" (m.a.w. al het overheidsarchief), gold al inzagerecht door het Decreet betreffende de openbaarheid van bestuur van 04/06/2004 (01/07/2004). Iedereen kan vragen deze documenten in te zien en het decreet bepaalt duidelijk op welke gronden dat inzagerecht kan worden beperkt of geweigerd: de overheid moet kunnen aantonen dat de vraag te vaag of "onredelijk" is (wat volgens mij wel subjectief kan zijn, persoonlijke mening) en kan ook de in het decreet opgenomen uitzonderingen inroepen. Verder geldt het inzagerecht in het kader van openbaarheid enkel voor voltooide documenten. Voor de bestuursdocumenten blijft dus het openbaarheidsdecreet gewoon van kracht (waar ook journalisten bvb. zich kunnen op beroepen). Hoofdstuk 5 van het nieuwe archiefdecreet bepaalt dat deze regeling ook wordt uitgebreid naar niet-overheidsarchief dat ook in het bezit is gekomen van overheidsinstellingen (bvb. overgedragen privé-archief). In het openbaarheidsdecreet werden ook de wetenschappelijke doeleinden niet expliciet opgesomd, en daarom doet men dat nu in het archiefdecreet.

Met staten wordt volgens mij gewoon toegangen bedoeld. Hoe die toegangen er zullen moeten uitzien, moet de Vlaamse Regering nog bepalen in een uitvoeringsbesluit
Reactie van Marco Klerks op 9 Augustus 2010 op 18.58
Interessant! Met name:

- "voor wetenschappelijke doeleinden" En andere doeleinden dan, zoals journalistieke?
- "een centraal register" Zoiets wilt, geloof ik, D66 ook in Nederland.

Klein vraagje tot slot: Wat wordt bedoeld met "De ontsluiting van de documenten gebeurt in staten die openbaar zijn." ? Ik snap met name het begrip staten niet.

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden