Werkagenda WMO en Jeugdzorg in de Tweede Kamer

De Tweede Kamer heeft op 29 juni de zogenaamde werkagenda 2015-2017 Administratie en informatievoorziening domeinen wmo en jeugdwet ontvangen.Gemeenten en zorgaanbieders zijn na de invoering van het nieuwe stelsel voor de Wmo en de Jeugdwet met ingang van 1 januari 2015 gezamenlijk verantwoordelijk voor het functioneren van de keten. De administratieve processen moeten verbeterd worden en daartoe is een gezamenlijke agenda opgesteld door VNG, IZA en VWS. Er zijn een aantal problemen geconstateerd, ook administratieve

1. De cliëntlijsten voor Jeugd waren niet altijd volledig of bevatten soms onjuiste informatie.

2. Gemeenten geven overgangscliënten in de Wmo en Jeugd voorrang in het kader van zorgcontinuïteit op basis van bevoorschotting, die later verrekend moet worden.

3. Voor subsidie-gefinancierde diensten is niet altijd duidelijk welk deel van de kosten voor de zorg drukken op 2014 en welk deel op 2015.

4. De inkoopcontracten tussen gemeenten en zorgaanbieders sluiten regelmatig onvoldoende aan op de afspraken die zijn gemaakt over het berichtenstelsel en de administratieve verwerking in de backoffices van gemeenten en zorgaanbieders.

5. Voor overgangscliënten die op 1 januari 2015 in zorg waren, is de gemeente niet verplicht een zogenaamd toewijzingsbericht (WMO301/JW301-bericht) te sturen.

6. Bij de overdracht van Jeugdgegevens is door de afwezigheid van betrouwbare informatie niet alle door gemeente gewenste informatie meegeleverd.

7. Gemeenten geven geen terugkoppeling over het toepassen van het woonplaatsbeginsel. Pas bij het versturen van de factuur wordt door gemeenten aangegeven dat het woonplaatsbeginsel niet goed zou zijn toegepast wat tot vertraging in het declaratieproces.

8. Gegevensoverdracht van jeugdigen met maatregel op 31 december 2014 heeft nog niet plaats gevonden.

 

Knelpunten zijn er in de ICT:

1. Vrijwel alle gemeenten en zorgaanbieders zijn aangesloten op de knooppunten. Echter ze maken nog niet allemaal daadwerkelijk gebruik van de berichten vanwege technische problemen bij gemeenten en/of zorgaanbieders of onbekendheid met de mogelijkheden.

2. Diverse gemeenten hebben eigen portalen ontwikkeld, die aanvullende functionaliteit bieden bovenop het landelijke GGK. Gemeenten missen deze functionaliteiten in het GGK en besluiten vervolgens om dit lokaal / regionaal verder te gaan ontwikkelen.

3. De softwaresystemen van gemeenten en zorgaanbieders blijken nog niet voldoende gereed te zijn voor aansluiting op de landelijke infrastructuur en de verzending van berichten.

4. Gemeenten en zorgaanbieders hebben geen mogelijkheid om via beveiligde email (vanwege privacy) aanvullende communicatie met elkaar te kunnen doen, in een beveiligde omgeving.

5. In de systematiek van het berichtenstelsel is uitgegaan van het principe van zogenaamde retourberichten (bevestiging van ontvangst). In het berichtenstelsel zijn de bedrijfsregels hieromtrent onvoldoende uitgewerkt, waardoor ondersteunende processen die afhankelijk zijn van berichtenverkeer aanzienlijk stagneren.

Hiervoor is een werkagenda geformuleerd. Verder lezen kan door het ebstand te downloaden.

 

Bestand:

jeugdwetiza.pdf

Weergaven: 154

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden