Een van de vragen die tijdens de sessie met Tim Krakers aan de orde kwam was: Wie betaalt de kosten  van de gemeentearchivaris? Nu is het zo dat alleen op provinciaal en rijksniveau altijd archivarissen zijn aangewezen, maar op het niveau van gemeenten en waterschappen niet. Met de wetswijziging in 2023 wordt de aanwijzing verplicht. Sinds de Wnra is de Archiefwet op dit punt veranderd en worden archivarissen niet meer benoemd, maar aangewezen.

Overigens is in de provincie Noord-Brabant sinds jaar en dag in elke gemeente een archivaris aangewezen. Vooral in de Noordelijke provincies ontbreekt een dergelijke functionaris, al zal in de praktijk een andere collega in de gemeentelijke organisatie de werkzaamheden wel op zich of haar nemen. 

In de praktijk is het goed mogelijk dat meerdere gemeenten een archivaris 'delen' en daarmee ook de kosten. Eenzelfde constructie wordt nu vaak gehanteerd voor de FG's  en privacy officers.  

Een ander vraagstuk dat niet beantwoord is, hoe om te gaan nu de diploma eis vervalt. Nu is het zo dat voor het aanwijzen van een archivaris, die archivaris moet beschikken over een bepaald archiefdiploma. In plaats van een dergelijk diploma denkt de beroepsvereniging KVAN/BRAIN aan het inrichten van een kwaliteitsregister voor archiefprofessionals. Dit vraagstuk zal nog onderwerp worden van veel discussie.

Weergaven: 170

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

Reactie van Yvonne Welings op 9 December 2020 op 11.00

Jan, geheel eens. 

Reactie van Jan Endeveld op 9 December 2020 op 10.58

De laatste alinea is weer een mooi voorbeeld van hoe er verdere afbreuk aan het vakgebied plaatsvindt.

Slechte zaak dit soort ontwikkelingen, maar komt helaas in veel beroepsgroepen voor.

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden