Diverse Gemeenten besloten afgelopen jaar om akten van de inktvraat te redden. Alleen digitalisering kan de gevolgen door inktvraat (informatieverlies) voorkomen. 

Het ministerie van Veiligheid en Justitie zal gemeenten echter geen financiële ondersteuning bieden bij het digitaliseren van hun papieren akten burgerlijke stand. Een groot deel van die akten wordt door inktvraat bedreigt, met name akten uit de periode 1980-2000.
Bij inktvraat tast het zuur uit de inkt het papier aan.

De Nederlande Vereniging Voor Burgerzaken (NVVB) heeft steeds op het standpunt gestaan dat het ministerie van Veiligheid en Justitie moet betalen, omdat dat ministerie verantwoordelijk is voor de dubbele opslag van de akten (landelijk en bij de gemeenten). Maar het NVVB heeft deze moed opgegeven. Vice-voorzitter Simon Rijsdijk: “We verwachten niets meer van het ministerie, maar we moeten wel zorgen dat die oude akten geborgd zijn.”

De NVVB roept gemeenten op de digitalisering van de persoonsregistratieketen te realiseren, met als belangrijk onderdeel de digitalisering van de akten burgerlijke stand. “De inktvraat wordt hiermee stilgezet en gemeenten kunnen door deze digitalisering efficiencywinsten halen in de dienstverlening,” zegt de NVVB. Ook spelen gemeenten daardoor meteen in op de komst van de Basisregistratie Personen die de GBA vervangt.

Overigens zijn flink wat gemeenten al aan het digitaliseren geslagen, met alle risico’s van dien: “Het gevaar is dan wel dat er op allerlei verschillende manieren en bestandsformaten wordt opgeslagen. Ze hebben daarbij ook met leveranciers te maken. Maar die diversiteit is al ontstaan, doordat sommige gemeenten al stappen hebben gezet.”

Overigens wordt er bij het digitaliseren van de akten niet alleen het behoud van informatie gerealiseerd, maar is er zeker ook een efficiency slag te maken.

Hoe staan de Burgerboeken er in jouw organisatie bij? Wacht niet totdat de informatie verloren gaat!

Meer informatie over het digitaliseren van uw archief? www.allbidigit.nl

Bron: binnenlandsbestuur

Weergaven: 652

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

Reactie van Yvonne Welings op 9 Januari 2017 op 13.57

Hier lopen een aantal zaken door elkaar in deze discussie, die handelt over Burgerlijke Stand. BS zou ik inderdaad direct in een e-depot plaatsen.

Reactie van Yvonne Welings op 9 Januari 2017 op 13.51

Je moet wel weten of het kan om aan te sluiten op een e-depot, bestandsformaten , TMLO, vooraf inrichten.

Daarnaast is mijn opvatting dat het e-depot onderdeel moet zijn van de gemeentelijke architectuur en niet iets wat je over 20 jaar nog op de planning zet.

Reactie van Yvonne Welings op 9 Januari 2017 op 12.03

Overigens zou het me niet verbazen wanneer over vijf/tien jaar de organisatie van de e-depots geheel anders is georganiseerd.

Reactie van Yvonne Welings op 9 Januari 2017 op 11.50

Puur vanwege het ontbreken van een e-Depot? (= digitale archiefbewaarplaats?)

Waarom papier vervangen wanneer je nog alternatief hebt ?

Over welke hybride situatie heb je het eigenlijk? Een digitale kopie om mee te werken is echt iets anders dan een digitaal exemplaar archiveren.

Reactie van Stella Mechelse op 9 Januari 2017 op 11.29

Ik ben zo'n archivaris die 'tegen de tijd wanneer de problemen echt gaan spelen' nog lang niet met pensioen is.

Daarbij ben ik van mening dat vervanging een goede oplossing kan zijn voor bijvoorbeeld de inktschade bij de akten en het beëindigen van een hybride situatie. Uiteraard moet het besluit op goede argumenten en beheeromgeving gebaseerd zijn. Dat digitaal informatiebeheer nog niet in kannen en kruiken gegoten is, weten we allemaal. Maar inmiddels vormen we al langer digitaal archief, dan dat we goed papieren archief vormen en beheren (zie voorbeeld akten).

Terug naar de akten van de burgerlijke stand: Waarom kunnen ze niet vervangen worden volgens jou Yvonne? Puur vanwege het ontbreken van een e-Depot? (= digitale archiefbewaarplaats?)

Reactie van Yvonne Welings op 6 Januari 2017 op 16.08

zonder metadata...

Reactie van Yvonne Welings op 6 Januari 2017 op 16.07

En dat op 200 dpi...

Reactie van Yvonne Welings op 6 Januari 2017 op 16.07

Hybride hoeft niet altijd digitaal te zijn...

Reactie van Yvonne Welings op 6 Januari 2017 op 15.48

Instemmen is sinds 2013 niet aan de orde. adviseren wel. De verschillen tussen de provinciale archiefinspecties hebben m.i. het duurzaamheidsvraagstuk niet bevorderd....

Misschien zijn die archivarissen tegen de tijd wanneer de problemen echt gaan spelen wel met pensioen, Après nous le déluge...

Ik zou overigens ook voorstander zijn voor een generieke digitale infrastructuur voor e-depots.

Reactie van Yvonne Welings op 6 Januari 2017 op 14.44

Beste Stella,

Dan zal deze passage moeten worden aangepast. http://www.breednetwerk.nl/group/substitutie/forum/topics/uitzonder...

Overigens verdient het urgentie om artikel 7 van de Archiefwet snel te wijzigen. Zolang een overheidsinstelling niet is aangesloten op een e-depot, is vervanging voor te bewaren archiefbestanden geen optie. Wat dat betreft had Marianne Loeff destijds echt visie en lef om een rechtszaak tegen de gemeente Amsterdam aan te spannen. Daarnaast ontstaan  archiefbescheiden veelal digitaal, vervanging is dan niet aan de orde. Treurig ook dat een minister BZK een update geeft aan de Tweede Kamer zonder het vraagstuk digitale duurzaamheid te benoemen.

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden