Digitale webformulieren aangifte overlijden

Het formulier is opgesteld samen met gemeenten. De NVVB heeft in totaal acht standaardwebformulieren beoordeeld en geaccordeerd. Vooruitlopend op de verspreiding van alle formulieren is vanwege de wetswijziging per 1 juli het formulier voor aangifte van overlijden nu al beschikbaar.

Het formulier bestaat uit

Deze zomer vindt verspreiding van alle formulieren plaats, naast de acht burgerzakenformulieren ook elf andere formulieren.

De afgelopen maanden zijn vele formulieren verbeterd en is een aantal nieuwe formulieren opgesteld. Gemeenten, Cascadis en de NVVB hebben bij het opstellen van de nieuwe formulieren gekozen voor uitgangspunten en voorbeelden van goede oplossingen bij gemeenten. KING en het Ministerie van BZK hebben het proces begeleid.

  • KING beheert de zogenaamde 'GEMMA-formulieren'.
  • Het Ministerie van BZK geeft hiermee invulling aan haar doelstelling 'Digitaal 2017'

De formulieren zijn onderdeel van een traject om de digitale dienstverlening, met name het gebruik door burgers en bedrijven, te verhogen.

Het traject bestaat uit:

  1. tips en trucs vermeld op GoedOpgelost!
  2. de nieuwe en verbeterde GEMMA-formulieren
  3. suggestie voor productteksten gebaseerd op gebruikerservaringen

Extra informatie is beschikbaar bij Arjen Kroes van BZK, bereikbaar via e-mail arjen.kroes@minbzk.nl

Weergaven: 209

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

Reactie van Yvonne Welings op 3 Augustus 2016 op 9.26
Reactie van Yvonne Welings op 18 Mei 2016 op 14.11

Zie ook nieuws op dit gebied:

10 mei 2016

Volg donderdag 26 mei een webinar over het formulier waarmee begrafenisondernemers straks digitaal een aangifte overlijden kunnen indienen. VNG/KING werkt in samenwerking met de Branchevereniging Gecertificeerde Nederlandse Uitvaartondernemingen (BGNU) en een vijftal pilotgemeenten aan de ontwikkeling van één centraal formulier voor begrafenisondernemers.

Voor alle gemeenten

Dit formulier is inmiddels bijna gereed en vanaf mei 2016 te gebruiken in de gemeentelijke dienstverlening. In het webinar wordt een toelichting gegeven op de werking van het formulier en geven we stap voor stap aan op welke manier uw gemeente van dit landelijke gratis formulier gebruik kan maken. 

Pilot Digitale aangifte

In de pilot Digitale dienstverlening aan begrafenisondernemers met o.a. gemeente ’s-Hertogenbosch is het formulier ontwikkeld. Dit formulier wordt centraal ontsloten via het Ondernemingsdossier. De begrafenisonderneming logt in met eHerkenning en vult het centrale digitale formulier in. Dit wordt gemeld aan de gemeente via een gestandaardiseerd koppelvlak of via een bericht van de Berichtenbox voor Bedrijven.

Blijf op de hoogte en volg het webinar

Wilt u meer weten over de wijze waarop uw gemeente gebruik kan maken van het centrale formulier en wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Meld u nu aan door u in te schrijven voor het webinar en u ontvangt de noodzakelijke gegevens om op 26 mei tussen 13.00 en 14.00 uur mee te kunnen kijken.

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden