Dag van de Digitale Duurzaamheid Jaarbeurs Utrecht 14 juni 2016

De transitie naar digitaal werken en de overheidsprogramma’s die hiermee samenhangen, vergen veel energie van onze organisaties.

Nieuwe systemen, werkwijzen, koppelvlakken, processen etc. worden ingericht. De communicatie met burgers en bedrijfsleven vindt steeds meer digitaal plaats.

Maar wordt er ook voldoende aandacht besteed aan hoe al die digitale informatie naar de toekomst toe wordt bewaard en beheerd zodat we in de toekomst die informatie kunnen ontsluiten? We willen immers dat we over een langere tijd nog steeds kunnen beschikken over de informatie die we gisteren hebben opgeslagen.

Steeds vaker lezen we berichten dat gegevens niet meer terug te vinden zijn, dat systemen niet meer overweg kunnen met oude bestandsformaten. Digitale dementie is een sluipend proces.

Hoe zorgen we er nu eigenlijk voor dat digitale informatie te allen tijden vindbaar, beschikbaar, leesbaar en bruikbaar blijft niet alleen voor onze interne organisatie maar ook voor ketenpartners / verbonden partijen?

Het antwoord op deze en vele andere vragen zullen we gaan behandelen op de dag van de digitale duurzaamheid, waarbij we ook een onderzoekrapport presenteren die wij in opdracht van Archief2020 en de Vereniging Zeeuwse Gemeenten hebben geschreven over de stand van het aanbod van edepots en in hoeverre deze een oplossing kunnen bieden voor digitale duurzaamheidsvraagstukken.
 
We hebben een stevig programma in elkaar gezet met sprekers uit de praktijk waaraan landelijke, provinciale en lokale overheden en de wetenschap aan bijdraagt!

Onderwerpen:
In ieder geval zullen de volgende onderwerpen aan bod komen:

 ·        Archivering door de eeuwen heen tot en met het edepot (en verder!)

·         Hoe kun je digitale informatie duurzaam delen in ketens? Wat zijn hierbij valkuilen en hoe
          kun je die vermijden?

·         Presentatie onderzoek: Welke private en publieke leveranciers van e-depot oplossingen zijn
          er en wat zijn de overeenkomsten en verschillen?

·         Wanneer je met een edepot wilt gaan werken: Wat moet je dan als organisatie vooraf
          geregeld hebben en hoe doe je dat?

·         Hoe zet je als organisatie een digitaal duurzaamheidsplan op? Welke afspraken moet je als
          zorgdrager hierover maken met verbonden partijen?

·         Hoe moet je een e-depot plaatsen in bestaande ICT landschappen van Gemeenten,
          Waterschappen en provincies en welke eisen kun je stellen aan leveranciers?

-         Marktplein waar verschillende leveranciers hun oplossingen voor digitale duurzaamheid
          laten zien.

Invloed uitoefenen op het programma?
Het programma is nog niet definitief omdat wij u als bezoeker van deze dag de mogelijkheid willen geven zelf een of meerdere onderwerpen aan te dragen. Klik op de button onderaan de pagina om uw onderwerp toe te voegen aan het programma. Uit de lijst van voorstellen maken we een top 3 die we daarna in het programma gaan verwerken. Graag voor 08 maart 2016 uw onderwerp(en) aanmelden.

Definitieve programma
Het definitieve programma zal binnenkort worden gepubliceerd op een speciale website van de dag van de digitale duurzaamheid. Voor medewerkers van overheidsorganisaties is deze dag gratis te bezoeken.

Meer informatie? of al een plaats reserveren? Of wilt u sponsor worden?
Wilt u meer weten? U kunt bellen naar telefoonnummer (074) 750 14 84 en vragen naar Kees Groeneveld of Peter Oude Heuvel of u aanmelden (of vraag stellen) door het contactformulier in te vullen.

Weergaven: 1147

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden