In Nederland zijn er twee wetten, die de toegang tot de overheidsinformatie regelen,de WOB en de Archiefwet 1995. Er zijn ooit plannen geweest om beide wetten ineen te schuiven naar een Algemene Wet op de Overheidsinformatie, maar dat heeft het niet gehaald.

Een burger kan beroep doen op de WOB wanneer de informatie nog niet is overgebracht naar een archiefbewaarplaats. De burger heeft op grond van de WOB recht op informatie, niet op inzage van de documenten zelf. In principe zijn archieven openbaar wanneer deze in een archiefbewaarplaats berusten en kan de burger gratis en voor niets de archieven inzien. De laatste tijd is er veel gedoe over de vraag of je nu wel of niet gratis een beroep mag doen op de WOB, tot zelfs de uitspraak van Donner dat de WOB zou worden misbruikt. Burgers zouden gewoon verwezen kunnen worden naar een overheidswebsite.  Gisteren heeft het Gerechtshof Den Haag bepaald in een zaak aangespannen door RTL dat het heffen van leges in principe is toegestaan. Dit gaat zeker gevolgen hebben voor de legesverordeningen.

Met de digitaliseren van informatie zal de termijn dat er na twintig jaar overheidsinformatie wordt overgebracht en openbaar wordt, zeker worden opgeschoven. En of dat de rechtzoekende burger nog gratis een beroep kan doen op de Archiefwet ? Thorbecke zou zich in zijn graf omdraaien om een dergelijke uitspraak van het Gerechtshof.

Weergaven: 189

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

Reactie van Yvonne Welings op 8 Juli 2011 op 11.59

Transparante overheid is niet alleen issue bij archivarissen, informatiespecialisten en ICT-ers, maar vooral ook bij bestuurders. Een greep van dze week uit bestuurlijk Nederland:

 

  • D66 heeft begin juli voorgesteld om informatie uit ingewikkelde en dikke documenten toegankelijker te presenteren op de site van het stadsdeel Amsterdam , zie deze link.
  • Bij de gemeente Nijmegen speelt de verbetering van de informatievoorziening rondom het subsidieproces, willen een betere digitale informatievoorziening.
  • Bij de gemeente St. Oedenrodewordt geklaagd over de gebrekkige informatievoorziening. Dit kan een communicatiestoornis zijn, maar ook duiden op een informatiehuishouding die niet in orde is.

 

 

 

Reactie van Marco Klerks op 7 Juli 2011 op 21.37

De discussie rondom de leges is met name ontstaan uit de constatering dat het ambtenaren veel tijd kost om de gevraagde informatie bij elkaar te rapen. Als oplossing wordt nu gesteld dat de verzoeker dan maar moet gaan betalen voor de tijd die het de ambtenaren kost. Dat is jammer, want er wordt niets verbeterd (innovatie) en de last van het probleem komt bij de burger te liggen.

 

Helaas heeft men de oplossing niet (willen) zien om de informatiehuishouding te verbeteren. Hierdoor zal het minder tijd kosten om informatie bijeen te rapen. Dat zou een verbetering zijn en legt de last bij de overheid. De kosten die hiervoor nodig zijn, hebben echter niet alleen als baat dat de behandeling van Wob-verzoeken minder lang gaan duren. Het heeft nog meer baten,omdat ook voor andere doeleinden informatie beter beschikbaar wordt. Denk bijvoorbeeld alleen al aan handhaving.

 

Willen wij als overheid daadwerkelijk transparant en daarmee feilbaar zijn, dan is het nodig dat de informatiehuishouding zo optimaal als mogelijk is. Je kunt de burger immers geen informatie geven, die je zelf niet (snel genoeg) kunt vinden. De vraag is echter of wij een transparante overheid willen. Ik bedoel, wie heeft het daar nu over, behalve wijzelf?

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden