Politiereorganisatie tot 1994

Tot 1994 was de organisatie van de politie in Nederland tamelijk overzichtelijk. Had een gemeente 25.000 inwoners of meer dan was er een gemeentelijk politiekorps. Woonden er minder dan 25.000 inwoners in een dorp of stad, dan was de rijkspolitie actief. Op 1 april 1994 trad een nieuwe Politiewet in werking, waarmee er een einde kwam aan de gemeentelijke- en rijkspolitiekorpsen.

De archieven van de gemeentepolitie zijn veelal ondergebracht bij de gemeentelijke archiefdiensten en die van de rijkspolitie bij de RHC’s in de hoofdplaatsen van een provincie. Vooral de archieven van de rijkspolitie werden slecht beheerd en zijn daardoor niet altijd meer aanwezig.

Politieorganisatie 1994-2012

Met de politiewet in 1994 werden de politietaken regionaal ingedeeld. In elke regio was er een korpsbeheerder, de burgemeester van de stad waar de hoofdvestiging was. Met de nieuwe politiewet van 2013 in het vooruitzicht werd in 2012 onderzocht hoe de archieven 1994-2012 konden worden beheerd. Daar kwam al snel duidelijkheid in daar er met de Invoering- en aanpassingswet Politiewet 2012 (artikel  4)  werd bepaald dat de archieven moesten worden overgedragen aan de Nationale Politie. Ook de verantwoordelijkheden, in de Archiefwet omschreven als zorgdragerschap, werden door de Nationale Politie overgenomen. De lopende en afgesloten archiefbescheiden van de regionale politiekorpsen zijn overgedragen aan de Nationale Politie.

De archieven zijn dus veelal niet opgenomen bij de gemeentelijke archiefbewaarplaatsen. In 2013 werd er bedacht  dat de gemeentelijke archiefbewaarplaatsen toch niet zo’n gekke optie zouden zijn, overigens zonder de betrokken personen en partijen daarbij te betrekken. Echter de overbrenging moest wel gratis gebeuren. Ook voor de archieven van de Nationale Politie zoals van Breda en Den Haag vanaf 2013 werd een gratis beheeroptie bij gemeentelijke archiefdiensten bedacht.

Stand van zaken

Het overleg dat tussen de VNG en het Nationaal Archief over dit onderwerp is opgeschort. Eerst moet het standpunt van de overheden over de archiefbewaarplaatsen van de dossiers van de oude regionale politiekorpsen duidelijk zijn.  Met andere woorden, willen gemeenten gaan betalen voor de kosten van de archieven van de politie ? De vraag is ook, hoe gaat de nationale politie voorzien in het digitaal archief / e-depot ?

 

Meer lezen zie deze link naar de website van de VNG.

Weergaven: 531

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

Reactie van Yvonne Welings op 21 Februari 2015 op 13.53
Gemeenten hebben sinds de wijziging van de archiefwet 1995 al heel wat kosten van het rijk voor eigen rekening genomen. Denk aan de vele schepenbankarchieven, die soms in zeer slechte staat, door het rijk in eigendom aan gemeenten zijn overgedragen.
Daarom is deze beslissing ook zeer bijzonder, het zou een opmaat zijn om andere archieven van het rijk ook in beheer over te gaan dragen. Dan merk je ook het verschil in cultuur tussen rijk en gemeenten, ik kan het weten want ik heb voor beide bestuurslagen gewerkt. Bij gemeenten is sprake van een sterk kostenbewustzijn.
Reactie van Henk Sligman op 21 Februari 2015 op 12.50

Het fenomeen kostenneutraal en zo dicht mogelijk bij de burger schuren.

Het onderbrengen van"te bewaren" papieren en digitale informatie kost altijd "publieksgeld" het is alleen volgens mij de vraag of je dat wilt doorsluizen aan lokale archiefinstellingen of in de (rijks)pocket houd.

Reactie van Yvonne Welings op 20 Februari 2015 op 20.39
De kogel is formeel door de kerk,de archieven gaan naar RHC's

https://www.vng.nl/onderwerpenindex/cultuur-en-sport/archieven-en-m...
Reactie van Yvonne Welings op 12 Augustus 2014 op 12.56

@Andrea, bewerken op kosten van de nieuwe organisatie en dan de verantwoordelijkheden overhevelen naar de provinciale niveaus ?

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden