Vanaf 1 mei kan op de dag van de arbeid de dialoog op dit Breednetwerk plaatsvinden

over het Toepassingsprofiel Metadata Lokale Overheid.

 

Weergaven: 7126

Berichten in deze discussie

@Arjan, dat is nu juist wel moeilijk met het e-depot en afgelopen maandag bleek dat daar nog geen verbetering in zit. Toen we in 2010 met Tilburg en 's Hertogenbosch het draaiboekje e-depot opstelden, zijn we van de metastandaarrd van het Rijk uit 2009 uitgegaan (link).We hebben drie of vier velden extra toegevoegd van de gemeente Tilburg.

In 2011 kregen we te horen dat die metadata, afgeleid van het Rijk, niet aansloten bij het e-depot NA. Het NA hanteert nl. Medusa (link).

Daarom hebben we in 2011 besloten om een goed RMA in te richten en aan te sluiten wanneer de tijd daar is. Daarom ben ik wel benieuwd hoe die rijksbestanden gemapd worden naar het e-depot om het zo maar te noemen ?

Tsja, Peter, hoeveel informatie van en over een afgerond proces wil je meenemen in je archiefbestanddelen? M.i. alles wat nodig is. Maar, moet dat ook allemaal als metagegevens? Of mag dat deels in een document (archiefstuk) zijn  vastgelegd? Oftewel, welke gegevens over het uitgevoerde proces moeten gestructureerd aanwezig blijven (metagegevens) en wat mag ongestructureerd zijn (document)? Hoe meer je gestructureerd wil, hoe uitgebreider de standaard wordt. Vergelijk het TMLO met het RGBZ. Een wereld aan verschil (qua omvang). Het RGBZ bevat inderdaad gestructureerd heel veel procesgegevens. Van belang voor de uitvoering van het proces. Maar in gestructureerde vorm ook van belang daarna? Ik ben benieuwd naar je onderbouwing.

In het derde deel van je reactie, Peter, meen ik te lezen dat je je niet gebonden acht aan standaarden als je het uitbesteed aan een commerciele partij. Dat zou betekenen dat elke organisatie haar eigen set aan metagegevens in een eigen structuur zou gaan registreren en bewaren. Wellicht leuk voor je eigen organisatie. Maar wat als we digitaal documenten van elkaar, van andere organisaties willen gebruiken? Daar hebben we nu juist standaarden voor, om dat mogelijk te maken. En een eigen oplossing betekent maatwerk en dus duur. Lijkt me nou ook niet wenselijk.

Ik zou zeggen, kijk nu eerst 's wat er in die standaard zit en poog dat 's op de rit te krijgen. Da's al moeilijk genoeg (zie mijn voorgaande reactie). Ga dan 's kijken wat je mist, of je dat als gestructureerde metagegevens zou willen hebben en of je dat geregistreerd krijgt (door degenen die dagelijks processen uitvoeren). Als er dan nog wat overblijft (gewenste en realistisch te verkrijgen metagegevens), laten we dan 's met z'n allen kijken of we bovenop de standaard een aantal 'uitbreidingsopties' kunnen definieren. Optioneel maar wel standaard. Zodat digitale archiefbestanddelen landelijk interoperabel zijn. De één met wat meer en ander net iets minder metagegevens.
 
Peter van de Ruit zei:

Door alles naar de standaard te vertalen maken we de uitwisseling van informatie natuurlijk een stuk eenvoudiger. Maar tergelijkertijd verliezen we een stuk van de administratieve context. ... 

Interessant is natuurlijk dat dit hele probleem niet speelt als je in zee gaat met een commerciele e-Depot oplossing. Daar speelt de eis om de standaard veel minder en kan de aanbieder simpel weg aansluiten bij de wijze waarop de archiefvormer zijn metadataschema heeft ingericht. 

Dat moeten we natuurlijk niet hebben, dat de technische standaarden, zoals Medusa, niet aansluiten op de toepassingsprofielen als standaarden. Die standaarden zijn leidend, de 'techniek' moet volgen. Hoe dit zo gekomen is, ontgaat mij. Ooit verscheen de Richtlijn Metagegevens Overheidsinformatie. Daarvan zijn de toepassingsprofielen Rijk en Lokale Overheid afgeleid. Als een gegevensuitwisselingsstandaard zoals Medusa afgeleid is van die Richtlijn, dan zou dat voor beide toepassingsprofielen gebruikt moeten kunnen worden.

Wellicht leest er iemand mee die op de hoogte is van Medusa en/of het toepassingsprofiel Rijk en kan die nadere info verschaffen?  
 
Yvonne Welings zei:

In 2011 kregen we te horen dat die metadata, afgeleid van het Rijk, niet aansloten bij het e-depot NA. Het NA hanteert nl. Medusa (link).

Prachtig zo'n TMLO. Maar wat als veel van de genoemde metadatavelden niet in Corsa zitten?    

Met de leverancier gaan praten?


Marc Bonnes zei:

Prachtig zo'n TMLO. Maar wat als veel van de genoemde metadatavelden niet in Corsa zitten?    

De leverancier heeft een ideeën-website. Daar mag je je wensen plaatsen. Als er dan genoeg klanten stemmen op jou wens(en), wordt deze misschien geïmplementeerd.

Doen doen doen! En dan andere afnemers vragen hetzelfde te doen. Wellicht dat het gegevensmodel van Corsa bij een volgende update aangepast kan worden naar het TMLO.

Vandaag de studiedag bijgewoond over het e-depot bij de gemeente Putten. De aanpak sprak me zeer aan simpel en gewoon doen ! Het DMS Verseon wordt gekoppeld aan CEELO, het e-depot. Waarschijnlijk wordt het over een maand in gebruik genomen. Het depot is getoetst op ED3, maar niet geaudit.

Waarom meld ik dit, Circle, leverancier van Verseon en CEELO, gaat het TMLO als STANDAARD gebruiken.

Goed neiuws dus voor de gebruikers.

Dag Yvonne,

Ik was er ook vandaag en zo heb ik het niet gehoord. Naar mijn idee ging men er in het verhaal wat vandaag gehouden werd, vanuit dat alles wat in het DMS/RMA staat, picobello in orde is. Dat er binnen het DMS/RMA volledig aan het TMLO gehouden wordt, dat de ZTC helemaal netjes op orde is en dat dan de mapping met het e-depot Ceelo niet voor problemen zorgt. Naar mijn idee werd er vandaag over het een en ander heen gepraat, erg luchtig gedaan. Op het moment dat alles kan en alles geen probleem is dan zie ik beren op de weg hoor!

Yvonne Welings zei:

Vandaag de studiedag bijgewoond over het e-depot bij de gemeente Putten. De aanpak sprak me zeer aan simpel en gewoon doen ! Het DMS Verseon wordt gekoppeld aan CEELO, het e-depot. Waarschijnlijk wordt het over een maand in gebruik genomen. Het depot is getoetst op ED3, maar niet geaudit.

Waarom meld ik dit, Circle, leverancier van Verseon en CEELO, gaat het TMLO als STANDAARD gebruiken.

Goed neiuws dus voor de gebruikers.

@Josine, de TMLO is op 1 mei 2014 gepubliceerd en het is vandaag 11 juni. Het is niet reëel te veronderstellen dat de TMLO als basis al geimplementeerd is. Hoe vervelend ook, ik participeer al bij automatiseringsprojecten vanaf 1987 en die gaan altijd gepaard met vallen en opstaan. Er zijn altijd beren op de weg, maar toch stemde het verhaal van vandaag me positief.

Ik heb overigens niet voor niets de vraag gesteld in hoeverre de TMLO automatisch kan worden geladen.

Misschien nuttig om onze vragen eens voor te leggen aan John Gerse ?

Gisteren was ik ook aanwezig bij de presentatie in Putten. Leuk en goed om te zien dat hier een vervolgdiscussie op komt. Dat miste ik wel een beetje gisteren, al was daar de groep misschien ook wat groot voor. 

Als ik bovenstaande lees dan vraag ik me af of TMLO nu door Circle ook in Verseon is verwerkt of alleen in Ceelo. Als je alles het liefst vanuit Verseon in Ceelo plaatst dan zou dat wel heel handig zijn, anders wordt het toch handmatig aanvullen. Ook de mapping tussen het metadataschema van Putten in Verseon met het TMLO in Ceelo is dan een interessant voorbeeld dat uit dit mooie voorloperproject is voortgekomen. Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar de gemaakte relaties tussen de velden van ISAD en TMLO in Ceelo. Overigen aangename verrassing dat ISAD genoemd en gebruikt wordt als standaard voor het edepot.

 

De groep was inderdaad te groot om inhoudelijk van gedachten kunnen wisselen, misschien is Putten ook wel overvallen door al die belangstelling.

Ik probeer in het weekend een blogje in elkaar te zetten. Inderdaad positief dat ISAD, maar of Putten een e-depot is weet ik nog steeds niet, maar het meest positieve vond ik dat Putten er mee aan de slag is gegaan. Al dat gepraat, gewoon doen,de spirit sprak me enorm aan.

 

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden