Ik ben momenteel in gesprek met het Veiligheidshuis van 's-Hertogenbosch om daar het zaakgericht werken in te voeren. Het gaat daarbij alleen om het werk dat daar door de gemeenteambtenaren wordt uitgevoerd.

 

Mijn vraag is: heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben met name op zoek naar welke zaaktypen ik daar kan onderscheiden en andere tips of aandachtspunten.

Weergaven: 460

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Oeh, ketenprocessen! :) Dit is waarschijnlijk een inkopper, maar heeft het werk van de niet-gemeenteambtenaren ook invloed op het werk van de wel-gemeenteambtenaren? En zou je daar niet ook afspraken over kunnen/moeten maken om jouw deel in de keten goed te kunnen verantwoorden?

En denk eraan dat je op de locatie ook te maken hebt met de locatiegebonden ondersteunende processen. Moet je daar nog iets over zeggen, of is de gemeente hier niet faciliterend in?

Hallo Joost,

Bedankt voor je reactie!

De oplossing die gevraagd wordt betreft alleen het werk van de gemeente-ambtenaren zelf. Voor de keten-samenwerking en de bijbehorende informatie-uitwisseling is al een landelijk systeem in ontwikkeling. Ik vermoed dat we hiermee t.z.t. gaan "kloppelen".

De manager die ik sprak was heel duidelijk over de afbakening. Zij wilde het werk van haar medewerkers kunnen overzien (werkvoorraad, zgw) en daarover verantwoording af kunnen leggen (archief). Zij wilde niet (informatie uit) de hele keten voor haar rekening nemen.

De gemeente is wel faciliterend in de ondersteunende processen, maar wij werken al sinds mensenheugenis met decentrale locaties. Zo wordt bijvoorbeeld door de WeenerGroep (sociale werkplaats) voorzien in een gemeentelijke bezorgdienst en heeft de gemeente een eigen glasvezelnetwerk door de stad liggen. De post van het Veiligheidshuis komt al bij de centrale DIV binnen, maar zal dadelijk niet meer via de bezorgdienst gaan, maar via glasvezel. Voor werkplekondersteuning e.d. kunnen de gemeentelijke leenfietsen gebruikt worden.

Graag gedaan, maar aan mijn reactie heb je inhoudelijk nog niet zoveel. (Dus ik hoop wel dat je feedback krijgt van mensen die er weldegelijk praktijkervaring mee hebben. :)) 

Nog wel een praktische vraag: In hoeverre kunnen de ambtenaren volstaan met het werken in het landelijke systeem? Met andere woorden, waarom zou je moeten 'kloppelen' in je interne systeem als de informatie van jouw deel in de keten al in het landelijke systeem staat en/of moet komen? Of voldoet dat systeem niet voor de eisen die de betreffende manager stelt: bewaking werkvoorraad (heb je al genoemd), versiebeheer van je eigen documenten, onvoldoende archieffunctionaliteit van het landelijke systeem, toch liever 'in eigen beheer' houden, voor alle processen in één omgeving werken...

Niet alle interne informatie en documenten hoeven in het landelijke systeem en niet alle informatie en documenten in het landelijke systeem zijn intern nodig.

Het landelijke systeem beoogt het casus-overleg (periodiek overleg) te ondersteunen, maar niet de processen die iedere afzonderlijke ketenpartner moet uitvoeren rondom een casus.

En in het casus-overleg worden de casussen besproken, of ook andere dingen? Ik voel al twee zaaktypen opborrelen... :)

Kweenie...

Kweenie van die zaaktypen of kweenie wat er besproken wordt bij dat casus-overleg? :)

Wat dat betreft is het handiger als je een reactie krijgt van iemand die dat uit de praktijk wel weet...

Een team die zijn zaakjes goed op orde heeft. beschikt over een overzicht van producten. De kans is groot dat je nog extra informatie nodig hebt van de afdeling. Mijn ervaring is dat je met behulp van het producten overzicht heel goed een overzicht kan samenstellen van de zaaktypes voor de betreffende afdeling.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden