Welke gemeente bereidt zich voor op veranderingen informatiestromen Sociale Zekerheid ?

Ongetwijfeld kan deze vraag met ja of een nee worden beantwoord. Bij een bijeenkomst bij het  Ministerie van O.C.W.  over een mogelijke aanpassing van de Archiefwet vorig jaar heb ik de suggestie gedaan wanneer er een wet wordt aangepast, die mogelijk gevolgen heeft voor de informatievoorziening , deze gevolgen ook met de wetswijziging mee te nemen.  Op dit forum hoeft er niets wordt uitgelegd hoe dat met de WABO is gegaan en van fouten uit het verleden kan je leren.

De aanpassing van de Wet Werk en bijstand met ingang van 1 januari 2012 als opmaat naar de nieuwe wet Werk naar Vermogen m.i.v. 2013 lijkt niet zo ingrijpend te zijn als destijds de WABO. Maar ook deze beide wetten hebben gevolgen voor de dienstverlening naar de burger en de bijbehorende bedrijfsvoering (ICT, informatie).

Centric, de leverancier van veel applicaties op dit gebied, is al bezig GWS4all aan te passen en dat geldt ook voor de ander leverancier Pinkroccade.  Als je op de website van KING op dit onderwerp zoekt (misschien zoek ik wel niet goed ?) vind ik geen actuele info  in deze. Ik tref alleen maar GEMMA e-Formulier Specificatie Bijzondere Bijstand aanvragen, GS14BBA aan, dat dateert uit november 2009. Dat geldt eigenlijk ook voor de website van de VNG. Ik verneem ook geen actueel nieuws meer over het digitaal klantdossier werk en inkomen.

De VNG wil inventariseren of er knelpunten in deze zijn en heeft daarvoor een meldpunt nieuwe Wwb opengesteld wwb2012@vng.nl.

Bijgaand document bevat richtlijnen van de VNG en KING20111110%20Factsheet%20WWNV.docx

 

Weergaven: 557

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

De VNG bericht dat gemeenten de nieuwe Wet Werk en Bijstand niet door ICT-leveranciers moeten laten uitvoeren en noemt de volgende knelpunten:

Zie deze link.

Knelpunten
Een paar voorbeelden:

  • Bij de meeste gemeenten voorziet de nieuwe versie van de uitkeringsadministratie alleen in het kunnen berekenen en betalen van de bijstandsuitkering. Veel moet handmatig gecontroleerd worden, met een verhoogde kans op fouten. Zaken als innen van vorderingen, berekenen van de hoogte van het gezinsinkomen en het afgeven van beschikkingen zijn doorgeschoven naar een volgende versie in mei. Dan is het erg kort dag om dit in orde te krijgen voor de ingangsdatum van 1 juli 2012 voor het zittend bestand.  
  • Gemeenten moeten de eerste weken van januari hun jaaropgaven over het voorgaande jaar realiseren. Daarna kan de nieuwe versie van het uitkeringssysteem pas in gebruik worden genomen.
  • Gemeenten oefenen noodgedwongen met testversies. De productversies zijn nog niet beschikbaar. Zij worden dus geïnstrueerd met een andere versie dan waar ze in januari mee moeten gaan werken.
  • De elektronische intake is op zijn vroegst begin april aangepast aan de nieuwe situatie. Dit betekent dat nieuwe gevallen van gezinsbijstand tot die tijd meerdere keren naar de balie moeten komen voor een handmatige intake.

Laat ik dit toch ook hebben gedacht !!! Maar denkt de VNG ook nog aan de informatiehuishouding ???

De Gemeente Amsterdam is er in ieder geval nog niet voor klaar, zie bericht gemeente.nu,  link.

VNG beaamt onduidelijkheden rondom de invoering:

Bovendien zijn de benodigde ICT-systemen nog niet volledig getest, wat extra risico’s oplevert.

Voor volledig bericht klik op deze link.

Er is nu een voorlopige nieuwe werkwijze vastgesteld, die echter volledig via het UWV lijkt te gaan lopen. Hoe zit dat aan de achterkant????


Yvonne Welings zei:

VNG beaamt onduidelijkheden rondom de invoering:

Bovendien zijn de benodigde ICT-systemen nog niet volledig getest, wat extra risico’s oplevert.

Voor volledig bericht klik op deze link.

@Bas, misschien een cynische inschatting mijnerzijds dat Centric er meer mee bezig is dan KING en de VNG.

Hobbelt informatievoorziening er weer achteraan ?

Uit hun berichtgeving van KING en VNG:

Planning

3de week november: Valideersessies met gemeenten

2 december: Ontwerp in business model

9 december: EA (Enterprise Architecture) aangepast

12 december: Release mail met inhoud wijzigingen en instructies voor functioneel beheer

2 januari: Release, MensCentraal productie status Wet werken naar vermogen 01-01-2012

 

Ontwerp in business model

Op basis van de voorgenomen wijzigingen met de WWNV moet er gekeken worden wat de impact is op MensCentraal. Hiervoor zullen zogenoemde valideersessies met gemeenten worden gehouden.

De valideersessies worden bij meerdere gemeenten gehouden waarbij het belangrijk is dat medewerkers aan tafel zitten vanuit de uitvoering, beleid en ICT.

 

De modelleersessies leiden tot een wijzigingsvoorstel die ter goedkeuring wordt voorgelegd aan het CAB, waar 2 regiegroepleden in vertegenwoordigd zijn.

 

*zucht*...geweldig dat ICT aangeeft wat er technisch allemaal mogelijk is, dat uitvoering en beleid aangeven wat wenselijk is, echt geweldig, dat zijn de mensen die het in de praktijk moeten regelen en uitvoeren. Wie ben ik als informatievoorziener om er tussen te gaan zitten? Zolang ze maar weten hoe lang de informatie bewaard moet worden en waar, en door wie, en dat allemaal netjes in een beheersdocument hebben vastgelegd.

Wordt het niet eens tijd voor een CIO Gemeenten bij BZK?

 

@Bas, In deze had in mijn optiek KING haar rol moeten vervullen. 

De rolverdeling tussen BZK en OCW is ook niet echt altijd duidelijk.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden