Voorbeelden/ontwikkelingen van digitale handtekening overheidsorganisatie in post DigiNotar tijdperk?

Wie kan mij goede voorbeelden en ontwikkelingen noemen van succesvol gebruik van digitale handtekening bij overheidsorganisaties in het post DigiNotar tijdperk?

Weergaven: 818

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Bij ons hebben wij de pasjes met certificaten van Diginotar vervangen door pasjes van KPN/Getronics/Gemnet. De oude applicatie voor het zetten van de handtekening kon zonder aanpassing ook gebruik maken van de pasjes van een andere leverancier.

 

Op dit moment zijn wij bezig met de implementatie van het zaaksysteem Verseon. Daarin hebben wij ook de functionaliteit gerealiseerd voor het zetten van de elektronische handtekening. Over een paar weken gaat het eerste proces live waarin gebruik gemaakt zal worden van de gekwalificeerde handtekening.

 

Een nadeel is wel dat op de achtergrond Verseon gebruik maakt van Diginotar-software. Deze software is weliswaar veilig, maar wordt niet meer ondersteund. Dat is dus een continuïteitsrisico. Circle software, de leverancier van Verseon, werkt aan een alternatief.

 

Diginotar wordt door onze gebruikers niet meer vertrouwd. Op ons (ICT en DIV) advies om gebruik te maken van KPN/Getronics/Gemnet-certificaten wordt wel vertrouwd, al kreeg ik wel een hoop vragen toe laatst de e-mail bij KPN gehackt was.

 

Het stof is neergedaald en bij ons viel de schade uiteindelijk wel mee. Grote trauma's zijn daarmee voorkomen.

Misschien draagt deze blog wat bij (link) ?

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden