Deel 2 uit de visie van SOD-Opleidingen ‘Op zoek naar waardevolle informatie’ die we hier ter discussie voorleggen.

De afgelopen maanden is SOD-Opleidingen bezig geweest met het ontwikkelen van een visie op de ontwikkelingen in het vakgebied. Onder met motto ‘Van Analyse via Discussie naar Visie’ plaatsen we de voorlopige visie in 7 delen op diverse social media sites.

 Graag jullie mening en commentaar over het 2e principe: ‘Een Frisse blik naar binnen’. Voor deel 1 verwijs ik naar onze posting op deze website van donderdag 9 december j.l.

 

Principe 2: Een frisse blik naar 'binnen'

 

Van buiten naar binnen. Dat is het motto van de zogenaamde i-keten aanpak. De i-keten geeft aan dat de verschillende informatiedomeinen (communicatie, bibliotheek, DIV en ICT)

aan dezelfde dingen werken. Denk bijvoorbeeld aan metadatering, informatiestructuur, zoekfunctie en publicatie van content. Ook het omgaan met web 2.0 technologieën door ambtenaren levert vraagstukken op voor alle informatiedomeinen.

 

Twee centrale vragen die deze domeinen overschrijden zijn:

 

• Hoe gaan we interne informatie wisselen?

• Hoe gaan we interne informatie publiceren?

 

Informatie is dus - naast mensen en middelen - de belangrijkste grondstof voor de werkprocessen van de overheid en daarmee een kritische succesfactor voor haar functioneren.

Want dit is wat we als overheid doen:

  • We leggen informatie vast over samenleving en burgers;
  • We verlenen diensten en leggen verantwoording af op basis van informatie;
  • We gebruiken informatie van onszelf en anderen voor het maken, uitvoeren en handhaven van beleid en wetgeving;
  • We stellen informatie beschikbaar aan anderen binnen de (overheids)overheid en daarbuiten.

 Informatievoorziening voorziet in de beschikbaarheid van de juiste informatie voor de juiste

mensen op de juiste tijd en in de juiste vorm en maakt zo effectieve besluitvorming mogelijk. In de informatievoorziening van de overheid gaat het echter om veel meer dan procesondersteuning van en voor de overheid zelf. Overheidsinformatievoorziening

vertegenwoordigt ook en vooral een maatschappelijke waarde: de participatie van goed

geïnformeerde burgers, transparantie en de verantwoording van rechtmatig handelen. De

kwaliteit van de informatievoorziening van de overheid is in sterke mate bepalend voor de

kwaliteit van het openbaar bestuur en de vertrouwensrelatie tussen overheid en burger. Als

zodanig vormt de informatievoorziening van de overheid een dragende pijler onder onze

democratische rechtsstaat. Vanuit dat besef moet de overheid streven naar meer dan alleen het op orde krijgen van zijn informatievoorziening. Voorbeelden ten over vanuit het verleden hieromtrent: denk aan een reconstructie van de vuurwerkramp in Enschede of het functioneren van defensie in verscheidene uitzendgebieden.

 

Weergaven: 137

Hierop reageren

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden