Equalit, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, KING, de regionale kennisadviesgroepen KAG-D, KAG-I, Kring Financiën en Inkoop Bureau West-Brabant organiseerde op donderdag 27 februari 2014 een seminar over de transities van het sociale domein. We hebben het op BREED al eerder aangekondigd, per 1 januari 2015 wordt de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van de jeugdhulp, de participatiewet en de nieuwe Wmo. Er is nog veel onduidelijk en een dergelijk seminar was meer dan welkom. Het was ook druk bezocht.

 Was het seminar zinvol , ja , weet je alle antwoorden op grond van het seminar moet met nee worden beantwoord.

 Het openingswoord van wethouder Jan Peters van de gemeente Oosterhout was zeer inspirerend, enkele quotes:

  • De transitie op het sociale domein laat ons zien hoe de toekomst van de gemeente er uit gaat zien.
  • De voorkant moet georganiseerd worden met wijkteams, maar de eenheid in bedrijfsvoering is onontkoombaar !!! Standaardisatie.
  • Informatievoorziening is een kritische succes factor bij de transitie, denk aan de privacy en een centrale BackOffice
  • Bedrijfsvoering is de achilleshiel, richt deze daarom eerst in en maak verschillende scenario's en werk samen.

Tegelijkertijd hield Erik Gerritsen, bestuursvoorzitter Bureau Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam, ons voor om er geen extra bureaucratie van te maken.

Ik was zeer benieuwd naar workshop van Anita Potters, voorzitter KAG-I en Informatie architect, Equalit en Joost Broumels, Inhoudelijk projectleider Verkenning Informatie-voorziening Sociaal Domein, KING.

Bij de organisatie en inrichting van de decentralisaties in het sociaal domein maken gemeenten eigen keuzes. De keuzes ten aanzien van toegang, signalering, integraliteit van dienstverlening, wijze van verantwoording, monitoring bepalen de noodzakelijke en gewenste inrichting van de informatievoorziening voor zowel de korte als de lange termijn.

KING presenteert een, recent ontwikkeld, overzicht van de uitvoeringsaspecten en biedt handvatten om met uw collega’s in gesprek te gaan om de informatievoorziening af te stemmen op de invoering van de 3D’s en het nodigde hiervoor te implementeren. In de workshop worden een aantal aspecten samen met de deelnemers verdiept. Ook wordt toegelicht hoe de verschillende ‘living labs’ zich rondom deze aspecten organiseren.

De website van het Visd gaat in maart online, de verkenning uit juni 2013 is reeds eerder op BREED gedeeld

 Allerlei aspecten werden besproken, cloud, Gemma 2.0, de softwarecatalogus, NUP, de toegang tot de dossiers, klantdossiers, de informatieanalyse via living NUP, kanaalkeuze sociaal domein (berichtenbox). Tot diepgang kwam het helaas niet, daar was de tijd te kort voor. Wat ik wil meegeven, voor zover je het nog niet wist, dat er een nieuw soort OLO komt, maar dan op het gebied op het gebied van het sociaal domein CORV !!! Ondanks deze voorbereiding hoorde ik best wat ongeruste geluiden van vakbroeders- en zusters in het zaaltje.

En ik wil ook meegeven dat als je naar de informatiebehoefte kijkt, kijk dan vooral ook naar de objectinformatie en niet alleen naar het subject. Een gemeente vertelde me na de workshop dat zij vooral inrichten op adres. Omdat er weinig tijd rest, is het de vraag of alles met nieuwe architectuur moet worden ingericht, maar kijk vooral naar de bestaande applicaties en werk samen om dit in BackOffice centraal te regelen.

 

Bedankt voor het getoonde initiatief Equalit en KING !!!!!!!

Meer informatie biedt de website van Equalit,

 

Zie ook de eerdere bijeenkomst bij Zaanstad over dit onderwerp.

Informatievoorziening%203D-VISD%20Bedrijfsvoering%20Zaanstad%20werk...


http://www.kinggemeenten.nl/sites/default/files/Samen-werken-aan-ee...

 

Weergaven: 435

Hierop reageren

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden