Bart Geerdink, teamcoördinator E-Diensten at KING, Kwaliteitsinstituut Nederlandse gemeenten, vraagt om reacties over de impactanalyse CORV. De impactanalyse CORV is hier te downloaden: https://www.kinggemeenten.nl/sites/king/files/Impactanalyse%20CORV_...

 

Met de verschuiving van de verantwoordelijkheid voor alle jeugdhulp en uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering van het Rijk naar de gemeenten, wordt efficiënte en effectieve informatie-uitwisseling tussen betrokken partijen cruciaal. Met de Collectieve Opdracht Routeervoorziening (CORV) wordt de berichtenstroom gedigitaliseerd en gestandaardiseerd tussen partijen in de justitiële jeugdketen en het gemeentelijk domein. Bij het aansluiten op CORV worden gemeenten ondersteund door het programma Beleidsinformatie Jeugd dat KING uitvoert in opdracht van de VNG en in samenwerking met de ministeries VenJ en VWS.

Onlangs is er een impactanalyse CORV uitgevoerd om te kijken of grootschalige (technische) implementatie van CORV door gemeenten mogelijk is. De belangrijkste conclusie van de analyse is dat dit haalbaar moet zijn voor 1 januari 2015. Om op schema te blijven biedt het ondersteuningsprogramma Beleidsinformatie Jeugd actieve ondersteuning aan gemeenten. Ik ben erg benieuwd aan wat voor ondersteuning jullie nu al weten waar je behoefte aan hebt. Geef dat aan, dan kunnen wij daar met het ondersteuningsaanbod vanuit het programma op inspelen.

CORV slaat zelf geen gegevens op, behalve voor de 'track & trace' functionaliteit. Verantwoord informatiebeheer moet dus ook in de ICT oplossingen van leveranciers worden geborgd. Op het niveau van CORV is het ministerie van V en J verantwoordelijk en is een deel van de activiteiten belegd bij Justid. Daarnaast is elke gemeente zelf verantwoordelijk voor de aansluiting (of het mandateren aan een andere partij).

 

Maandag 26 mei 2014 wordt de verzending/ontvangst van notificaties in CORV getest. Gemeenten die zich aansluiten bij de pilot in Eindhoven zijn verzekerd van het gebruik van CORV zonder voor de ontwikkelingskosten op te draaien. De vergoeding voor gebruik daalt naarmate er meer gemeenten zich aansluiten bij de pilot. Gemboxx is van plan 5 varianten van een CORV-implementatie (conform de 5 archetypen van KING) te ontwikkelen. Nadere info:
info@gemboxx.nl

Je reactie kan je sturen aan:bart.geerdink@kinggemeenten.nl

 

Weergaven: 472

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Vorige week heb ik hierover gesproken met collega's van onze sociale dienst en een productmanager van Circle Software. De insteek van het gesprek was de technische koppeling. Mijn collega's dachten erover om mensen van het ministerie, KING, Circle, andere gemeenten, etc. uit te nodigen om de koppeling met CORV te realiseren. Ik heb echter uitgelegd dat ze zich over die koppeling niet zo veel zorgen moesten maken. We hebben namelijk de Digikoppeling al draaien vanwege de OLO-koppeling. Van Digikoppeling, via de Adeptia Broker, naar het Verseon-zaaksysteem (en indien nodig vice versa) is een truukje waarvoor we in onze gemeente de nodige kennis en ervaring al in huis hebben.

 

De vraag is wel hoe de meldingen in Verseon zichtbaar moeten zijn. Het gaat dan om vragen op organisatie- en procesniveau, bijvoorbeeld:

  • Welke processen / zaaktypen gaan we hanteren?
  • Welke stappen (op hoofdlijnen) worden in deze processen genomen?
  • Wie voert die stappen uit?
  • Wie draagt de eindverantwoordelijkheid?

 

Antwoorden op de bovenstaande vragen  zijn nodig om zaaktypen, werkvoorraden en autorisaties in te richten.

 

De grap was dat ik pas ná dit gesprek de impactanalyse heb gelezen. Gelukkig word daarin een beeld geschetst dat aansluit bij mijn verhaal. Na het lezen van de impactanalyse heb ik mijn collega's gemaild met aanvullende adviezen.

 

Ik heb voorgesteld om uit te gaan van de volgende drie processen / zaaktypen en deze samen met wat mensen van sociale zaken uit te werken:

  • Het indienen van een verzoek tot onderzoek (VTO)
  • Het behandelen van een notificatie Maatregelen Hulp en Steun (MHS) of Toezicht en Begeleiding (T&B)
  • Het behandelen van een zorgmelding door de politie (ZOF)

 

Deze uitwerking vormt de input voor de techniek, waar we in juli / augustus mee kunnen beginnen. In de impactanalyse staat namelijk dat er nog wat dingetjes uitgewerkt en vastgesteld moeten worden in de maanden mei en juni, waaronder de CORV STUF standaard.

 

Tot slot heb ik nog aandacht gevraagd voor de privacy, beveiliging en juridische vraagstukken. In de impactanalyse wordt daarbij verwezen naar de Baseline Informatiebeveiliging voor Gemeenten (BIG) en de operationele producten van de Informatiebeveiligingsdienst (IBD). Ik ben daar zelf (nog) niet zo heel bekend mee, dus ik heb ze aangeraden om even aan te kloppen bij de beleidsmedewerker ICT-beveiliging.

 

Een aandachtspunt wat ik nog wel hier ter plekke verzin betreft de Selectielijst. In de decentralisaties komen er hele nieuwe taken naar de gemeente. Ten tijde van de vorige actualisatie van de Selectielijst was er nog geen sprake van decentralisaties (toch?), dus biedt de huidige Selectielijst wel voldoende houvast in het bepalen van de bewaartermijnen?

Wat de selectielijst betreft zie deze bijdrage link

Vandaag ontving ik deze reactie van Bart Geerdink:

Ik ben benieuwd naar reacties vanuit het Breednetwerk. CORV slaat zelf geen gegevens op, behalve voor de 'track & trace' functionaliteit. Verantwoord informatiebeheer moet dus ook in de ICT oplossingen van leveranciers worden geborgd. Op het niveau van CORV is het ministerie van VenJ verantwoordelijk en is een deel van de activiteiten belegd bij Justid. Daarnaast is elke gemeente zelf verantwoordelijk voor de aansluiting (of het mandateren aan een andere partij).

 

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden