Hallo mensen,

Andersom zie je het heel vaak. Een burger stuurt een e-mail met een aanvraag of verzoek en krijgt van de gemeente een brief op de mat als reactie.

Nu gemeenten steeds verder digitaliseren en sommigen een brief die (altijd) digitaal is opgemaakt liever niet meer uit de printer zien rollen is mijn vraag: Mag de gemeente op een papieren brief reageren met een e-mail en andersom? Of staat ergens in de wet dat dit officieel niet mag?

Volgens mij niet toch?

Vriendelijke groeten 

Marieke van Heummen

Weergaven: 490

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ha Marieke,

Dat staat inderdaad nergens. Misschien wel een tip om de kanaalsturing (balie, telefoon, website, post) verder uit te werken.
Zie bijvoorbeeld dit item op BREED.
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/status-van-e-mails-bij-om...

Afdeling 2.3 (art. 2:13-2:17) van de Awb gaat hierover, daar staat inderdaad nergens dat dit niet mag. Er zitten wel 'gezond verstand' bepalingen in, bijvoorbeeld dat de geadresseerde zelf heeft aangegeven voldoende bereikbaar te zijn. Dat staat in art. 2:14 hier: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/Hoofdstuk2/Afdeling23/Artikel214

Zoals Joost al (min of meer) aangeeft, mag je een burger mailen als zij heeft aangegeven heeft via e-mail bereikbaar te zijn. Een burger kan dat doen bijvoorbeeld door haar e-mailadres in een brief te vermelden.

Nu meen ik mij wel te herinneren dat in de toelichting van de Awb staat, dat er beperkingen zijn. Als een burger bij een BRP-afschrift wel een e-nailadres heeft opgegeven, maar bij een bouwvergunning niet, dan mag er in het kader van die bouwvergunning niet gemaild worden.

@Marieke, zie ook dit WOB vraagstuk op de VNG fora:

Steeds meer bestuursorganen gaan er toe over om de digitale weg te sluiten voor Wob-verzoeken of om hieraan nadere eisen te stellen. De grondslag hiervoor ligt in artikel 2:5 Awb. Deze bepaling ziet echter toe op het elektronisch verkeer naar een bestuursorgaan.

De Wob stelt dat de informatie in principe wordt verstrekt in de door de verzoeker gewenste vorm, tenzij dat redelijkerwijs niet van het bestuursorgaan gevergd kan worden (artikel 7 tweede lid Wob). Of hiervan sprake is, dient per geval te worden beoordeeld. Het feit dat er geen kosten kunnen worden doorberekend, biedt geen grondslag om digitale informatieverstrekking te weigeren.

Het is overigens wel mogelijk om in de legesverordening te bepalen dat er ook kosten in rekening worden gebracht voor het maken van scans.

Tot slot, en wellicht ten overvloede: het doorberekenen van arbeidskosten voor het afhandelen van een Wob-verzoek is niet toegestaan (ECLI:NL:PHR:2013:BZ0693).

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden