Bij de vorming van de omgevingsdiensten zijn  er voor verschillende samenwerkingsvormen gekozen, een daarvan is die van de verlengde kabels.(verwijzing naar oude blog 2012).

De informatievoorziening met de systemen blijft dan bij de deelnemers berusten. In de praktijk blijkt deze variant niet praktisch te zijn, de benodigde informatie is decentraal aanwezig (zie ook rapport Telengy 2013 rapportage%20Slimme%20RUD-samenwerking%20met%20ICT.pdf). Niet alleen in dit rapport wordt verteld dat de informatievoorziening op grond van verlengde kavels onpraktisch is, je leest het ook in verschillende jaarstukken. Hierbij een quote uit de jaarstukken omgevingsdienst Achterhoek 2013:

Het management van de ODA heeft met de huidige werkwijze op basis van de verlengde kabels en de huidig beschikbare ICT-ondersteuning onvoldoende inzicht in kengetallen om te sturen op het proces. Er kan niet of nauwelijks worden gestuurd op de gewenste output en procesinformatie. Er wordt inefficiënt gewerkt als gevolg van de gemaakte keuzes. Er is onvoldoende zicht op de bedrijfsvoeringkosten. Het is niet inzichtelijk hoeveel werk er binnenkomt, onderhanden is en met welke doorlooptijd het werk wordt afgehandeld. Er is geen voorspelbaar overzicht te maken van de kosten in de ICT-ondersteuning zoals deze nu is geregeld. De onpraktische werkwijze met de verlengde kabels en een niet goed werkende ICT-omgeving resulteren in productiviteitsverlies en daarmee tot extra inzet van medewerkers om de gewenste productie te realiseren".

De omgevingsdienst Groningen heeft besloten te gaan aanbesteden om de problemen rondom de verlengde kabels te verbeteren (link):</

De reden voor deze manier van werken was de noodzaak om bij de oprichting van de Diensten lopende VTH zaken doorgang te laten vinden, waardoor er beperkte tijd was om een nieuwe informatievoorziening op te zetten. Echter de nadelen van deze manier van werken tekenen zich duidelijk af:
• Inefficiënte bedrijfsvoering; de medewerkers verwerken nu alleen de aanvragen van het bevoegd gezag waar men oorspronkelijk vandaan kwam. Hierdoor is doorgroei naar een verdere specialisatie of verdergaande professionalisering lastig;
• Standaardisatie van werkwijze is moeilijk omdat de manier van uitvoering verschilt per bevoegd gezag;
• Extra personele kosten; bij OD Groningen wordt momenteel personeel ingehuurd bovenop de vastgestelde formatie.

Het lijkt erop dat de werkwijze verlengde kabels zijn langste tijd heeft gehad. Daarbij kan wel de vraag worden gesteld of alleen ICT een oplossing gaat bieden.

Weergaven: 331

Hierop reageren

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden