"Het goed inrichten van de informatiehuishouding is een breed gedeelde zorg." Mantra van de rijksoverheid. Schiet het op? Is de informatie op orde? Ik moest hier aan denken toen ik maandagavond (11.03.2013) in de papieren editie van NRC-H las : "beperken commissies bij lange na niet gelukt". Commissies, prominent in het politiek-bestuurlijke landschap van Nederland, zijn amper bestudeerd, schrijft de krant. "Zo houdt de rijksoverheid zelf geen uitputtend overzicht bij van het aantal commissies dat ze instelt, wie ze bevolken en wat ze kosten. De meeste commissies melden geen financiële verantwoording.". NRC heeft in de Staatscourant gezocht op instellingsbesluiten van commissies, taskforce of werkgroep.
|| Voer voor archivarissen.

Agnes E.M. Jonker

Weergaven: 495

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Twee jaar na het verschijnen van het gelijknamige rapport van de Algemene Rekenkamer kunnen wsl. dezelfde conclusies worden getrokken, al heb ik de indruk dat gemeenten het veel beter doen dan het Rijk. Laat de jeugdzorg maar komen !

Link naar rapport Informatie op Orde

Constateringen 2010:

De informatiehuishouding van het Rijk bevat een scala aan deelvraagstukken: archieven zijn niet op orde, gegevensdragers hebben een beperkte houdbaarheid, ontsluiting is problematisch, opslag van digitale informatie (onder andere e-mail), cultureel erfgoed, et cetera. Afgelopen drie decennia heeft het Rijk zich steeds gericht op de aanpak van een of meer deelvraagstukken, maar daarmee is de voortgang te beperkt.

De Algemene Rekenkamer stelt vast dat de volgende punten dringend aandacht vereisen:

  • Bestuurders overschatten de mogelijkheden van ICT om de problemen aan te pakken. Tegelijkertijd onderschatten ze de hoeveelheid tijd, geld en menskracht die ICT-projecten kosten.
  • Omdat de dertien departementen zelf verantwoordelijk zijn voor uitvoering van een rijksbreed beleid, kunnen er grote verschillen optreden in uitvoering, zeker in tempo. Dit verandert nu.
  • De huidige aanpak richt zich op bestaande problemen, maar niet op gedigitaliseerde informatie als e-mail, sms en twitter. Een visie op huidige en toekomstige technologische ontwikkelingen ontbreekt. 

 

>>> "Informatie op orde. Vindbare en toegankelijke overheidsinformatie", kabinetsvisie en actieplan, dateert van 2006.

Een mens raakt het zicht kwijt in de reeks van rapporten, adviezen e.a. waarin dezelfde boodschap en vele goede voornemens staan te lezen. Link die Yvonne Welings hierboven geeft, voert naar een rapport van de Algemene Rekenkamer getiteld "Informatiehuishouding van het Rijk", uit 2010.

Of de lokale overheden het veel beter doen, weet ik niet zo zeker. Gemeenten stellen niet zo veel commissies in, maar richten wel om de haverklap allerlei samenwerkingsvormen in: lichte gemeenschappelijke regeling hier, zware gemeenschappelijke regeling daar en ook nog wat dienstverleningsovereenkomsten erbij. En ondertussen weet geen burger, ambtenaar of bestuurder meer wie waarvoor verantwoordelijk is, laat staan hoe de informatievoorziening in elkaar zit.

Inderdaad, vaak bij DVO, DVO's  met een lichte GR en GR's ontbreken afspraken over de informatiehuishouding met alle gevolgen van dien. Regionalisering, intergemeentelijke samenwerking, is op dit moment booming.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden