In de opmaat naar invoering van de WABO willen we in onze gemeente een poging doen om documenten zo veel mogelijk digitaal te maken / houden. Één van de ideeën is om besluiten/beschikkingen niet eerst te printen en dan pas van een 'natte blauwe' handtekening te voorzien, maar om er een ingescande handtekening in te zetten en dan als PDF/A in het DMS op te slaan. Daarmee voorkom je nascannen én voorkom je het ontstaan van een papieren document voor het papieren archief. Uiteraard gaat er wel een papieren afdruk naar de aanvrager.

 

Mijn vraag is of en hoe de afweging bij andere gemeenten is gemaakt om dit zo te doen (of niet te doen). Ik ben me er van bewust dat het simpelweg opnemen van een plaatje met een ingescande handtekening in een document niet hetzelfde is als de 'gekwalificeerde handtekening' waar de wet over spreekt. Maar ik zie ook geen argumenten die de simpele electronische handtekening volledig diskwalificeren. Wie beschikt over een goed inzicht in deze materie en wil deze met mij en de community delen?

 

Weergaven: 189

Hierop reageren

© 2022   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden