elektronische verzending van besluiten (e-mail als officieel kanaal)

Binnen onze gemeentelijke organisatie zijn we ver in de digitalisering van onze processen. Zo werken we bijvoorbeeld met een digitale handtekening binnen het zaaksysteem en is het vervangingsbesluit al in werking. Voor de laatste stap in de digitalisering, de digitale verzending van besluiten, zijn we nog op naar een goede manier van inrichting en/of keuze van kanaal.

Wij zijn dan ook op zoek naar ervaringen van gemeenten die bijvoorbeeld (beveiligde) e-mail als officieel kanaal voor de verzending van bestuurlijke berichten gebruiken. Mogelijk zijn er ook gemeenten die voor een ander kanaal gekozen hebben?

Weergaven: 179

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Waarom gebruiken jullie niet Mijn Overheid en Berichtenbox?

Dag Yvonne,

Goede vraag! We hebben in een pilot inderdaad geprobeerd om met dat kanaal te gaan werken. Een externe partij maakte hiervoor de selectie tussen analoge post voor mensen die niet aangesloten zijn bij mijn overheid / digitale post voor mensen die wel bericht via mijn overheid willen ontvangen. In de pilot zijn er echter teveel haken en ogen naar voren gekomen, waardoor deze optie niet wordt gekozen.

Ken jij wel goede ervaringen? Of ken jij gemeenten die met beveiligde e-mail werken?

Die zijn zeker in gebruik, zie ook oude bijdrage uit 2015: http://www.breednetwerk.nl/m/discussion?id=2537796%3ATopic%3A89811

Om wat concrete mogelijkheden te noemen: Sharefile en Zivver.

Hallo Yvonne,

Mijn vraag ging eigenlijk meer over het openstellen van e-mail als officieel kanaal voor het verzenden van bestuurlijke berichten. En dan wel via beveiligde e-mail.

Heb je daar nog informatie over?

Dat staat in de blog, Awb, het lijkt mij uit het oogpunt van informatiebeveiliging geen aanrader.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2020   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden