Met de titel 2017 een brug te ver is een benchmark gepubliceerd over e-dienstverlening.

Er staan komende jaren de nodige uitdagingen op het program, decentralisaties, digitale-overheid. In het rapport staan een paar constateringen:

  • Ontwikkeling digitale dienstverlening onvoldoende; doelstelling in gevaar?;

  • Gemeente Den Haag verovert de titel Meest volwassen digitaal loket (Tilburg nummer 8)

  • Informatiebeveiliging op de agenda; privacy nog niet altijd gewaarborgd;

  • Decentralisatie overheidstaken;
  • Kanaalsturing; bewust sturen op kosten;
  • Ontwikkeling digitale dienstverlening voor ondernemers ver achterop;
  • Ken je klant; gebruik beschikbare gegevens.

Het onderzoek richtte zich op de interactiviteit van de producten met de klanten zoals de aanvraag van een paspoort en bijzonder bijstand. Ook de producten voor ondernemers zijn onderzocht. Die schijnen achter te lopen met die voor burgers.

 

Het fenomeen e-mail komt ook aan de orde. Uit onderzoek blijkt dat na telefoon, e-mail het meeste gebruikte kanaal is. Dat geeft voor ons vakgebied wel te denken:

Uit de benchmark digitale dienstverlening 2013 blijkt dat zeven gemeenten niet reageerden op de door ons verstuurde vragen. Wij hebben van de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Ede, Neder-Betuwe, Rijnwaarden, Rijswijk, Oosterhout en Uitgeest geen reactie ontvangen.

 

Je kunt verder lezen in het rapport:

EY-Benchmark-digitale-dienstverlening-2013%5B1%5D.pdf

Weergaven: 315

Hierop reageren

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden