Hallo,

Ik heb een tijd terug ergens gehoord of gelezen dat er in de archiefregeling 2024 een onderscheid zal worden gemaakt in eisen voor archivering tussen kort en lang termijn beheer (of zelfs 3 categorieën?).

Ik kan er nu niks meer over vinden, gaat dit plan nog door?
Dan kunnen we hierop anticiperen...
Is er een conceptversie van de regeling beschikbaar?

Milan

Weergaven: 320

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Helaas zijn de teksten van zowel het besluit als regeling niet openbaar beschikbaar. Je zou een Wob verzoek kunnn indienen (ha,ha).

Wat wel beschikbaar is vanaf afgelopen maandag zijn de kamervragen op grond van het Ronde Tafelgesprek, het valt me mee, er is echt geluisterd.

Op 14 april 2022 is de stuurgroep bijeen geweest, wat ik weet is dat in de nieuwe regeling het volgende onderscheid zal worden gemaakt. 

Het voornemen is om in de Archiefregeling duurzame toegankelijkheid voor digitaal informatiebeheer in drie verschillende kwaliteitsniveaus uit te werken:

  1. Basiseisen die gelden voor alle archiefvormers
  2. Aanvullende eisen die gelden voor het voor het op lange termijn bewaren van documenten door een archiefvormer (zoals bij bewaren bij de bron)
  3. Aanvullende eisen die daar bovenop gelden voor het beheer van statische collecties voor de eeuwigheid (archiefdiensten).

Dankjewel, drie regimes dus, voor hoe het ernaar uitziet.

Ik vind het heel jammer dat de ontwerpers van de Archiefwet en onderliggende regelgeving vooral hun eigen belangen in de wet verankeren. Hiermee wordt m.i. de basis onder de Wet open overheid weggehaald, evenals informatiebeheer vanuit andere perspectieven dan ondersteuning van de organisatie, als serieus te nemen vakgebied.

Het wordt tijd om de archiefwet dan aan te vullen met een informatiewet: die regelt hoe overheden met hun informatie horen om te gaan. Zonder wettelijk kader zal informatie"verzorging" een (nog meer) ondergeschoven kindje worden en het risico op situaties met de kinderopvangtoeslagen toenemen.

Slechte ontwikkeling, naar mijn mening

of beter nog een informatiewet!

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden