In het primair en onderbouw voortgezet onderwijs vormt het vraagstuk welke vaardigheden jongeren nodig hebben voor de 21ste eeuw een dagelijkse onderwerp van gesprek. De maatschappij is door de technologie en digitalisering veranderd in een kennis- en netwerksamenleving. De rol van technologie zal in de nabije toekomst een nog grotere rol gaan spelen. Het werk dat nu nog door mensen worden verricht wordt uitgevoerd door machines of nog sterker ondersteund door ICT. Veel functies veranderen drastisch, ook die van de informatiespecialist. De vragen op BREED zoals wat is de rol van DIV of van een archivaris gaan daar vaak over.

De 21century skills, die door het onderwijs omarmd worden, zijn:

  • Creativiteit
    Nieuwe ideeën bedenken en deze kunnen uitwerken en analyseren.
  • Kritisch denken
    Een eigen, onderbouwde visie of mening kunnen formuleren.
  • Probleemoplosvaardigheden
    Een probleem (h)erkennen en een plan vooroplossing kunnen maken.
  • Communiceren
    Een boodschap effectief en efficiënt ontvangen en overbrengen.
  • Samenwerken
    Gezamenlijk een doel realiseren en daarbij anderenkunnen aanvullen en ondersteunen.
  • Digitale geletterdheid
    ICT effectief, efficiënt en verantwoord gebruiken
  • Sociale en culturele vaardigheden
    Effectief kunnen leren, werken en leven met mensen met verschillende etnische, culturele en sociale achtergronden.
  • Zelfregulering
    Doelgericht en passend gedrag kunnen realiseren

Wat betekenen deze nieuwe competenties voor het informatieve vak ? Iets om over na te denken.

Link naar vaardigheden in de 21ste eeuw.

Weergaven: 574

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Nadenken......ja, realiseren in de praktijk stel ik voor. Zeker nu de overheid niet zoveel jonge ambtenaren in dienst nemen liggen hier kansen voor bestaand personeel. Hoe werken we samen in de archiefsector, met div, ict en richting onze proces-eigenaren. profilering is combinatie van genoemde andere competenties. Een mooi en uitdagend rijtje!

Andre, mijn verwachting hoe de sector zich ontwikkelt sluit gedeeltelijk bij jou aan. Ik denk inderdaad dat de werelden ICT, DIV en archieven zich verbinden en dat dat onderscheid gaat verdwijnen. BREED is daar een mooi voorbeeld van.

 

Daarnaast constateer ik dat de klassieke vaardigheden zoals paleografie, archivistiek zeer waardevol zijn en dat kennis op dit gebied zienderogen snel verdwijnt. Hoe gaan we die kennis borgen nu de oudere generatie plaats maakt voor de jongere , verbinden met de museum- en bibliotheek wereld ?

 

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden