Inventarisatie archivering e-mails, agenda's en Twitterberichten vertrokken bewindslieden

BRON: website Erfgoedinspectie  

E-mail archivering vertrokken bewindslieden

De Erfgoedinspectie heeft bij de departementen een schriftelijke inventarisatie gehouden om na te gaan welke maatregelen de ministeries treffen om de e-mails, agenda’s en Twitterberichten van de voormalige bewindslieden te archiveren en of er hierbij plannen zijn om deze archieven vervroegd over te brengen naar het Nationaal Archief. In dit inventariserend rapport staat naast een samenvatting, toelichting op het onderzoek een overzicht per ministerie van de stand van zaken. 

Download  'E-mail archivering vertrokken bewindslieden'

PDF document | 12 pagina's | 367 kB

Rapport | 16-04-2018

Weergaven: 429

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

Reactie van Yvonne Welings op 17 April 2018 op 14.44

Wat Twitter betreft, wanneer je niet vooraf bepaalt dat Tweet een archiefstuk is in de zin van de Archiefwet bijvoorbeeld door je kanaalsturing hoe kan zo'n Tweet dan achteraf nog gearchiveerd worden, laat staan over twintig jaar naar een e-depot worden gebracht?

Hoe lang wordt e-mail al niet gebruikt, 25 jaar? Soms heeft een mail de status van een telefoongesprek en soms weer de status van de vroegere brief. Juist door het inrichten van het zgw en het structureren van de werkprocessen krijg je wel grip op het e-mailverkeer.

Reactie van Yvonne Welings op 17 April 2018 op 10.51

Bij alle gemeenten waarvoor ik werk, is de archivering van de digitale agenda's geregeld.

Het punt is, los je dit vraagstuk op met nog een extra rapport?

Concrete oplossingen kunnen zaken veranderen. Bij de VNG loopt een traject e-mail bewaring via de pilot starter.

Reactie van Harry Kranenkamp op 17 April 2018 op 9.52

Misschien dat Almere dit goed heeft geregeld, maar ik kom in de praktijk weinig gemeenten tegen waar dit goed is geregeld. Zeker nu, net na de verkiezingen, zijn er veel vertrekkende wethouders en zou het veiligstellen van de digitale informatie, die wethouders persoonlijk hebben gedeeld, hoog op de agenda van informatiebeheer zou moeten staan.

Reactie van Yvonne Welings op 17 April 2018 op 8.50

Op Twitter las ik een reactie van Frans Smit die stelde dat het Rijk eens naar de praktijk van de gemeente Almere moest kijken omdat er daar blijkbaar wel goed is geregeld. ik denk ook dat we meer moeten naar oplossingen moeten gaan kijken bijvoorbeeld door het inrichten van de werkprocessen dan elke keer nieuwe rapporten produceren.

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden