In deze groep kan iedereen opleidingen plaatsen en nieuwe opleidingen aankondigen (adverteren). Ook kunnen (ex-)leerlingen en (ex-)cursisten hier hun ervaringen delen.
Stichting SURVUZ biedt een korte innovatieve training voor gemeentes (en andere dienstverleners) aan, waarin betrokkenen leren hoe ze eenvoudig en snel een managementsysteem inrichten of verbeteren.
Dat managementsysteem is een cruciaal maar onderbelicht onderdeel van de organisatie, om de eenvoudige reden dat we niet in onze opleidingen hebben geleerd hoe we dat inrichten. Het gevolg daarvan is dat dienstverleners hun werkwijzen vooral inrichten o.b.v. practices (praktijkvoorbeelden) zoals bij zaakgericht werken het geval is. Maar ook een securitystelsel zoals de BIO is geheel gebaseerd op de beschrijving van te realiseren resultaten.
Deze practices zijn alleen efficiënt in te richten als dat onder architectuur gebeurt: je hebt een fundament, een eenvoudige blauwdruk, nodig om een stabiel en duurzaam gebouw op te leveren. De architectuur van je managementsysteem levert dat fundament.
In een tweedaagse training USM Foundation leer je hoe één universeel managementsysteem kan worden ingezet voor alle taakgebieden binnen de gemeentelijke organisatie (of een andere dienstverlener). Daarmee leg je de bodem onder elk initiatief voor een Shared Service Center, onder Enterprise Service Management of onder Integrated Facility Management, kortom onder elk verbeterinitiatief m.b.t. de dienstverlening.
Stichting SURVUZ stelt een gratis set hulpmiddelen beschikbaar voor organisaties die deze architectuur willen toepassen. Met die hulpmiddelen kan de organisatie zelfstandig haar verbeterinitiatieven managen, voor een soepele toepassing van GEMMA, zaakgericht werken, de BIO, een SSC, of welke doelen dan ook.
In een training van twee dagen leert de organisatie om te gaan met het standaard servicemanagementsysteem van USM en dat toe te passen op de eigen verbeterdoelen.
Knap hoor, in 1,5 uur leren hoe je je informatiehuishouding op orde krijgt:
Gemeentelijk informatiehuishouding verder op orde
Van Dam & Oosterbaan 14 sep 2020 Reageer
Meld je nu aan voor onze online masterclasses dit najaar!
Van Dam & Oosterbaan ondersteunt bijna 40 gemeenten met het verder op orde brengen van hun informatiehuishouding. Onze ervaring, kennis en expertise hebben we ondergebracht in een reeks online Masterclasses, waarin we ons toespitsen op het nut van datagedreven werken binnen verschillende beleidsterreinen, waaronder het Jeugddomein, Veiligheid & Ondermijning, en Wmo & Beschermd Wonen.
Deze praktische masterclasses duren 1,5 uur en worden gegeven door onze adviseurs. In deze masterclasses geven we je meer inzicht in hoe je met datagedreven werken binnen jouw beleidsterrein kunt sturen op kwaliteit.
Naast de koppeling naar de verschillende beleidsterreinen bieden we de Masterclass BI (Business Intelligence) aan. In deze masterclass nemen we je mee in de rol van de BI professional binnen organisaties en ga je praktisch aan de slag met het ontwikkelen van een dashboard.
Meer informatie om FG te worden. Met name informatiemedewerkers hebben al een streepje voor doordat ze kennis hebben van de gemeentelijke informatiehuishouding. FG is soms een logische volgende stap:
Wist je dat DOXIS momenteel het Ministerie van VWS ondersteunt bij de Wob-verzoeken met betrekking tot het coronavirus?
In onze nieuwe e-learning Wob krijg je een kleine sneak peek in deze casus en leer je de ins en outs van een wob-procedure kennen. Meer weten? Ga naar https://doxis.nl/event/e-learning-wob/
Al onze e-learnings zijn tot eind 2020 gratis te volgen!
Over 10 dagen gaat de online opleiding van start! Ik wil je graag herinneren aan de inschrijving en jou deze kans niet te laten missen als je dit nog zou willen! Twijfel je nog over deelname of heb je vragen over het programma en jouw leerdoelen? Lees dan snel verder of neem direct contact op met mij viasmit@erasmusacademie.nl of0104088687
De opleiding is volledig online en vindt plaats op 22, 29 januari, 5 februari en 5 maart 2021. De opleiding wordt ondersteunt met een digitale leeromgeving en je volgt de kleinschalige interactieve colleges via Zoom.
Veilig onderwijs Erasmus Academie garandeert veilig onderwijs in tijden van Covid-19. Meer over veilig en blended leren lees jehier.
1-daagse cursus over de verschillende manieren om archivering binnen een Office365 omgeving te borgen.
Steeds meer organisaties nemen Microsoft Office 365 in gebruik. De voordelen lijken voor de hand te liggen: platform en opslag in de cloud, geen eigen servers, geen technisch beheer meer. En voortdurende updates van de allernieuwste apps van Microsoft.
Office 365 leveranciers steunen uw enthousiaste projectteam met ‘adoptie’. En toch gaat er na enige tijd van alles mis en worden groups, teams en SharePoint Online chaotisch. En blijken veiligheid en archivering niet geheel vanzelfsprekend zonder kennis van zaken en de juiste maatregelen. Ook archivering met Office 365 vraagt om een nieuwe visie en aanpak.
Communiceren en beïnvloeden in een veranderende omgeving
5-daagse cursus waarin u werkt aan competenties voor doeltreffende communicatie in de praktijk van een veranderende omgeving.
Inzicht in je eigen communicatiestijl helpt je om je kwaliteiten beter te benutten en valkuilen te vermijden. Daarnaast is het nuttig om je bewust te zijn van de communicatiestijl die je collega, manager en klant hanteert, zodat je daarop kunt inspelen. De kans dat je gespreksdoel bereikt wordt hiermee een stuk groter. Maar bovenal leidt dit tot een leukere en effectievere samenwerking!”
Onder normale omstandigheden is goed communiceren al een hele uitdaging. Nu we met z’n allen het kantoor hebben verlaten (vandaar: de verander(en)de organisatie) en veel online werken is er een dimensie bijgekomen waar in de training extra aandacht aan wordt besteed.
Op 18/06 verzorgt GO opleidingen de 1 daagse cursus : E-mailarchivering en - management
De laatste weken staat het wel of niet bewaren / archiveren van e-mail volop in de belangstelling. Het is duidelijk dat veel (overheids)organisaties niet goed omgaan met hun e-mail.
Niet zo handig, omdat e-mail nog steeds het meest gebruikte communicatiemedium is. Hoe krijg je dan wel grip hierop?
Docent Eric Burger geeft je de juiste kennis, inzichten, tips & trucs tijdens onze 1-daagse cursus 'E-mailarchivering'.
Het vakgebied informatiemanagement ontwikkelt zich razendsnel. Met de komt van nieuwe techniek wordt het delen en verwerken van informatie steeds gemakkelijker. Wil jij meer zicht krijgen op de trends binnen het vakgebied? En wil je meer impact creëren om jezelf en/of je team steviger te positioneren? Schrijf je dan in voor de leergang “Krachtig leiderschap in een informatiegedreven wereld”.
Tijdens de leergang ga je aan de slag met het ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden, die ervoor zorgen dat je effectief kunt blijven in een veranderende omgeving. Je creëert een eigen visie en weet deze ook succesvol uit te dragen binnen je team of organisatie. Tijdens de leergang is er naast de inhoud ook veel aandacht voor de menskant van communiceren en leidinggeven. Deze praktische benadering zorgt ervoor dat je echt aan de slag kunt met de doelen die je wilt behalen. De leergang is bedoeld voor leidinggevenden, en voor coördinatoren, projectmanagers, programmamanagers of senior adviseurs die werkzaam zijn binnen het vakgebied informatiemanagement of ICT en mensen willen motiveren tot verandering.
De opleiding Integraal Data- en Document Management (IDDM) leert je niet alleen om een integrale visie te ontwikkelen op het beheer en gebruik van gestructureerde en ongestructureerde databronnen, het versterkt ook je adviesvaardigheden om je visie uit te kunnen voeren.
Voor wie?
Deze opleiding is met name geschikt voor professionals binnen de publieke en semi-publieke sector die binnen hun organisatie verantwoordelijk zijn voor data- en documentmanagement en die ook de noodzaak voelen om een integrale visie te ontwikkelen op de innovatie en ontwikkeling van data en documentmanagement in hun eigen organisatie en deze ook daadkrachtig naar voren willen brengen.
Sterk fundament als informatieprofessional In het programma leer je het grotere geheel van het informatie- en archiefveld goed kennen. Je weet bijvoorbeeld welke informatie maatschappelijk relevant is, en hoe je die op een veilige manier toegankelijk maakt. Het programma sluit goed aan op jouw werk in de informatie- en archiefsector.
Met dit formulier meldt u zich aan voor de driedaagse Digitale Intelligentie. Bij aanmelding gaat u akkoord met de volgende kosten: • Reguliere deelnamekosten: € 2.500 excl. BTW p.p. • Kom je samen met een of meer collega’s dan betaal je € 2.375 excl. BTW p.p (voorwaarde is op dezelfde dag aanmelden). Deelnamekosten zijn inclusief overnachting en alle maaltijden en dranken t/m het diner. Wanneer je daarna nog iets wilt drinken, dan zijn deze kosten voor jou. Alle andere kosten zitten in de deelnameprijs. Alle deelnemers krijgen na aanmelding kosteloos het boek Digitale Intelligentie toegezonden.
Op deze Driedaagse zijn de algemene voorwaarden van de Stichting Digitale Overheid van toepassing. Wanneer is dit formulier invult en verzendt, dan gaat u akkoord met de voorwaarden. U vindt de voorwaarden hier: https://www.digitaleoverheid.org/wp-content/uploads/Algemene-Voorwa...
E-learnings Actieve openbaarmaking voor rijksmedewerkers en leidinggevenden
In de e-learning Actieve openbaarmaking gaan rijksmedewerkers en leidinggevenden op een interactieve manier aan de slag met het onderwerp actieve openbaarmaking. Je gaat in op actieve openbaarmaking vanuit de Wet open overheid (Woo) en op de actieve openbaarmaking van beslisnota’s, naar aanleiding van de kabinetsreactie op de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag.
De e-learning gaat in op het waarom, het wat en het hoe van actieve openbaarmaking: waarom maakt de overheid steeds meer informatie actief openbaar, wat wordt er actief openbaar gemaakt, en hoe doe je het - oftewel, wat betekent het voor jouw werk. Zo krijg je een goede introductie op het onderwerp en weet je hoe jij bij kunt dragen aan een transparantere overheid.
De e-learning is beschikbaar in twee varianten: voor rijksmedewerkers en voor leidinggevenden. Beide varianten gaan in op de redenen achter actieve openbaarmaking, de wetgeving en de praktijk (wat maak je wel openbaar en wat niet). Daarnaast hebben beide varianten een module over jouw bijdrage aan meer openbaarheid, vanuit je rol als medewerker of als leidinggevende.
De hoeveelheid data groeit nog steeds enorm: digitale documenten, databases, social media, sensoren, van satellieten enz. Dat biedt heel veel kansen voor datagedreven werken: het gebruiken van data voor beleidsontwikkeling, dienstverlening en uitvoering van overheidstaken. Hoe doe je dat, datagedreven werken? En wat valt er te leren van lopende initiatieven?
Een goed startpunt om je verder te verdiepen in datagedreven werken vormt hetLeer- en Expertisecentrum Datagedreven Werken (LED), speciaal gericht op medewerkers van overheidsorganisaties. Wil je vooral praktisch aan de slag kijk dan in detoolboxvan het LED, met allerlei hulpmiddelen voor bijv. het bepalen van een aanpak, methodes, randvoorwaarden maar ook ethische aspecten. Als je wilt weten wat goede verbeterstappen voor jouw organisatie op het gebied van data zijn, vul dan de ‘data-governance-self-assessment-tool’in.
Het is natuurlijk het leukst als je samen met je collega’s over data leert. RADIO kan je daarbij helpen, door gratis een cursus op maat te maken.
Het platform Digital SkillUp biedt gratis e-learnings aan over digitalisering, maar je kunt ook losse modules volgen, zoals die overbig data.
Op 15 september vindt het online iBestuur Congres plaats. Centraal staan de digitale transformatie van de overheid en het realiseren van een duurzame relatie met de samenleving. Plenaire sprekers zijn onder andere Staatssecretaris Raymond Knops of zijn opvolg(st)er met de portefeuille digitale overheid, Franc Weerwind (burgemeester van Almere en VNG-bestuurder), Jaap Smit (Commissaris van de Koning in Zuid-Holland en IPO-bestuurder) en Renske Leijten (Tweede Kamerlid voor de SP en voorzitter van de Vaste Kamercommissie Digitale Zaken).
Het opstarten van opleidingen, trainingen en leerinterventies op de gebieden van opgavegericht werken, informatiehuishouding, ambtelijke advisering en loyale tegenspraak, actieve en passieve openbaarmaking, optreden bij technische briefings, het veilig doorgeven van signalen en discriminatie; het etaleren van goede voorbeelden hiervan en voeren van een dialoog over ambtelijk vakmanschap;
Werk je in het i-domein en wil je meer inzicht krijgen in hoe beleidsontwikkeling en -uitvoering in elkaar steekt? Bij RADIO kun je de cursus Strategisch Management in Beleidsverandering - i-Editie volgen.
Sinds de oprichting van RADIO in 2017 hebben bijna alle departementen opleidingen en trainingen afgenomen voor hun medewerkers. Deze opleidingen zijn erop gericht ambtenaren voor te bereiden op de digitale vraagstukken waar zij dagelijks tegenaan lopen. Sinds 2020 zijn daar ook de leergangen voor uitvoeringsorganisaties, overheidsdienstverleners en andere landelijke organisaties bijgekomen.
Het leren van elkaar staat bij RADIO centraal. Collega’s met verstand van zaken en met kennis van ‘hoe het bij de overheid gaat’ geven dat in hun lessen door. Collega’s met en zonder achtergrond in informatievoorziening of informatietechnologie leren elkaar beter begrijpen. We noemen dat ook wel ‘beleidsintimiteit’. Daarmee onderscheidt RADIO zich van marktpartijen.
Het leren van elkaar staat bij RADIO centraal. Collega’s met verstand van zaken en met kennis van ‘hoe het bij de overheid gaat’ geven dat in hun lessen door.
Jan van Bon
Stichting SURVUZ biedt een korte innovatieve training voor gemeentes (en andere dienstverleners) aan, waarin betrokkenen leren hoe ze eenvoudig en snel een managementsysteem inrichten of verbeteren.
Dat managementsysteem is een cruciaal maar onderbelicht onderdeel van de organisatie, om de eenvoudige reden dat we niet in onze opleidingen hebben geleerd hoe we dat inrichten. Het gevolg daarvan is dat dienstverleners hun werkwijzen vooral inrichten o.b.v. practices (praktijkvoorbeelden) zoals bij zaakgericht werken het geval is. Maar ook een securitystelsel zoals de BIO is geheel gebaseerd op de beschrijving van te realiseren resultaten.
Deze practices zijn alleen efficiënt in te richten als dat onder architectuur gebeurt: je hebt een fundament, een eenvoudige blauwdruk, nodig om een stabiel en duurzaam gebouw op te leveren. De architectuur van je managementsysteem levert dat fundament.
In een tweedaagse training USM Foundation leer je hoe één universeel managementsysteem kan worden ingezet voor alle taakgebieden binnen de gemeentelijke organisatie (of een andere dienstverlener). Daarmee leg je de bodem onder elk initiatief voor een Shared Service Center, onder Enterprise Service Management of onder Integrated Facility Management, kortom onder elk verbeterinitiatief m.b.t. de dienstverlening.
Stichting SURVUZ stelt een gratis set hulpmiddelen beschikbaar voor organisaties die deze architectuur willen toepassen. Met die hulpmiddelen kan de organisatie zelfstandig haar verbeterinitiatieven managen, voor een soepele toepassing van GEMMA, zaakgericht werken, de BIO, een SSC, of welke doelen dan ook.
In een training van twee dagen leert de organisatie om te gaan met het standaard servicemanagementsysteem van USM en dat toe te passen op de eigen verbeterdoelen.
18 Jun 2020
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/video/doe-mee-aan-de-week-van-de-digital...
25 Aug 2020
Yvonne Welings
https://www.netwerkdigitaalerfgoed.nl/news/vhic-en-nde-gaan-samen-v...
1 Sept 2020
Yvonne Welings
Onderwerpen tijdens de juridische 2-daagse zijn onder andere:
https://vng.nl/agenda/juridische-2-daagse-2020-online?utm_medium=email
14 Sept 2020
Yvonne Welings
Knap hoor, in 1,5 uur leren hoe je je informatiehuishouding op orde krijgt:
Gemeentelijk informatiehuishouding verder op orde
Meld je nu aan voor onze online masterclasses dit najaar!
Van Dam & Oosterbaan ondersteunt bijna 40 gemeenten met het verder op orde brengen van hun informatiehuishouding. Onze ervaring, kennis en expertise hebben we ondergebracht in een reeks online Masterclasses, waarin we ons toespitsen op het nut van datagedreven werken binnen verschillende beleidsterreinen, waaronder het Jeugddomein, Veiligheid & Ondermijning, en Wmo & Beschermd Wonen.
Deze praktische masterclasses duren 1,5 uur en worden gegeven door onze adviseurs. In deze masterclasses geven we je meer inzicht in hoe je met datagedreven werken binnen jouw beleidsterrein kunt sturen op kwaliteit.
Naast de koppeling naar de verschillende beleidsterreinen bieden we de Masterclass BI (Business Intelligence) aan. In deze masterclass nemen we je mee in de rol van de BI professional binnen organisaties en ga je praktisch aan de slag met het ontwikkelen van een dashboard.
Meer informatie of aanmelden? Kijk op www.vandamoosterbaan.nl/academy
15 Sept 2020
Yvonne Welings
Veel GO cursussen op het gebied van SharePoint/Office:
https://goopleidingen.nl/alle-opleidingen?filter=SharePoint%20%26%2...
21 Sept 2020
Yvonne Welings
Meer informatie om FG te worden. Met name informatiemedewerkers hebben al een streepje voor doordat ze kennis hebben van de gemeentelijke informatiehuishouding. FG is soms een logische volgende stap:
https://www.segment.nl/cursuskalender/1/gemeentelijk-functionaris-g...
28 Sept 2020
Eric-Jan Keulemans
Wist je dat DOXIS momenteel het Ministerie van VWS ondersteunt bij de Wob-verzoeken met betrekking tot het coronavirus?
In onze nieuwe e-learning Wob krijg je een kleine sneak peek in deze casus en leer je de ins en outs van een wob-procedure kennen. Meer weten? Ga naar https://doxis.nl/event/e-learning-wob/
Al onze e-learnings zijn tot eind 2020 gratis te volgen!
2 Okt 2020
Yvonne Welings
https://www.segment.nl/cursuskalender/378/leergang-intern-auditor-v...
13 Okt 2020
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/impact-van-de-whatsapp-ui...
29 Okt 2020
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/events/knvi-sod-webinar-highlights-van-d...
4 Nov 2020
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/24-november-digitaal-iv-e...
18 Nov 2020
Yvonne Welings
https://www.dimpact.nl/events/webinar-gem-van-chatbot-naar-de-virtu...
25 Nov 2020
Yvonne Welings
https://doxis.nl/event/e-learning-common-ground/
2 Dec 2020
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/nieuwe-opzet-archiefdagen...
7 Dec 2020
Yvonne Welings
Digitaal preserveren hoe je dat: https://starter.preservica.com/resources/education/education-best-p...
21 Dec 2020
Yvonne Welings
Gratis webinar 28 januari functioneel beheer: http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/meld-je-aan-voor-het-comp...
5 Jan 2021
Yvonne Welings
7 Jan 2021
Yvonne Welings
Over 10 dagen gaat de online opleiding van start! Ik wil je graag herinneren aan de inschrijving en jou deze kans niet te laten missen als je dit nog zou willen! Twijfel je nog over deelname of heb je vragen over het programma en jouw leerdoelen? Lees dan snel verder of neem direct contact op met mij via smit@erasmusacademie.nl of 0104088687
De opleiding is volledig online en vindt plaats op 22, 29 januari, 5 februari en 5 maart 2021. De opleiding wordt ondersteunt met een digitale leeromgeving en je volgt de kleinschalige interactieve colleges via Zoom.
Veilig onderwijs
Erasmus Academie garandeert veilig onderwijs in tijden van Covid-19. Meer over veilig en blended leren lees je hier.
11 Jan 2021
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/events/interactieve-workshop-managements...
25 Jan 2021
Yvonne Welings
Wie niet meedoet, laat een grote liggen:
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/themasessie-wat-zijn-de-j...
2 Feb 2021
Yvonne Welings
Archiefinspecteur gemeente Gorinchem: https://informatieprofessional.nl/2021/02/gorinchem-zoekt-archiefin...
4 Feb 2021
Yvonne Welings
Office365 compliance: veiligheid en archivering
1-daagse cursus over de verschillende manieren om archivering binnen een Office365 omgeving te borgen.
Steeds meer organisaties nemen Microsoft Office 365 in gebruik. De voordelen lijken voor de hand te liggen: platform en opslag in de cloud, geen eigen servers, geen technisch beheer meer. En voortdurende updates van de allernieuwste apps van Microsoft.
Office 365 leveranciers steunen uw enthousiaste projectteam met ‘adoptie’. En toch gaat er na enige tijd van alles mis en worden groups, teams en SharePoint Online chaotisch. En blijken veiligheid en archivering niet geheel vanzelfsprekend zonder kennis van zaken en de juiste maatregelen. Ook archivering met Office 365 vraagt om een nieuwe visie en aanpak.
https://goopleidingen.nl/module/office365-compliance-veiligheid-en-...
8 Feb 2021
Eric Kokke
Communiceren en beïnvloeden in een veranderende omgeving
5-daagse cursus waarin u werkt aan competenties voor doeltreffende communicatie in de praktijk van een veranderende omgeving.
Inzicht in je eigen communicatiestijl helpt je om je kwaliteiten beter te benutten en valkuilen te vermijden. Daarnaast is het nuttig om je bewust te zijn van de communicatiestijl die je collega, manager en klant hanteert, zodat je daarop kunt inspelen. De kans dat je gespreksdoel bereikt wordt hiermee een stuk groter. Maar bovenal leidt dit tot een leukere en effectievere samenwerking!”
Onder normale omstandigheden is goed communiceren al een hele uitdaging. Nu we met z’n allen het kantoor hebben verlaten (vandaar: de verander(en)de organisatie) en veel online werken is er een dimensie bijgekomen waar in de training extra aandacht aan wordt besteed.
Meer informatie en aanmelden via https://goopleidingen.nl/module/communiceren-en-beinvloeden-in-een-...
Let op: voor leden van het Breed-netwerk is er 15% korting. Je kunt dit vermelden in het opmerkingenveld bij aanmelding!
8 Feb 2021
Eric Kokke
Omgevingswet en Informatiebeheer
Op 26/02 verzorgen we de 1-daagse cursus over het borgen van de duurzame toegankelijkheid van de informatie in het kader van de omgevingswet.
Tijdens de cursus komen de volgende aspecten aan de orde:
De docent is Mirella van de Velde.
Gaat zeker door, aanmelden kan nog via onze website: https://goopleidingen.nl/module/omgevingswet-en-informatiebeheer
Let op: voor leden van het Breed-netwerk is er 15% korting. Je kunt dit vermelden in het opmerkingenveld bij aanmelding!
15 Feb 2021
Eric Kokke
E-Mailarchivering en -management
Op 18/06 verzorgt GO opleidingen de 1 daagse cursus : E-mailarchivering en - management
De laatste weken staat het wel of niet bewaren / archiveren van e-mail volop in de belangstelling. Het is duidelijk dat veel (overheids)organisaties niet goed omgaan met hun e-mail.
Niet zo handig, omdat e-mail nog steeds het meest gebruikte communicatiemedium is. Hoe krijg je dan wel grip hierop?
Docent Eric Burger geeft je de juiste kennis, inzichten, tips & trucs tijdens onze 1-daagse cursus 'E-mailarchivering'.
Meer informatie en aanmelden via onze website: https://goopleidingen.nl/module/e-mailarchivering-en-management
19 Mrt 2021
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/themanetwerk-toekomstgeri...
30 Mrt 2021
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/investeer-in-informatieprof...
14 Apr 2021
Yvonne Welings
Masterclasses informatiebeveiliging
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/masterclasses-informatieb...
17 Mei 2021
Yvonne Welings
Het vakgebied informatiemanagement ontwikkelt zich razendsnel. Met de komt van nieuwe techniek wordt het delen en verwerken van informatie steeds gemakkelijker. Wil jij meer zicht krijgen op de trends binnen het vakgebied? En wil je meer impact creëren om jezelf en/of je team steviger te positioneren? Schrijf je dan in voor de leergang “Krachtig leiderschap in een informatiegedreven wereld”.
Tijdens de leergang ga je aan de slag met het ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden, die ervoor zorgen dat je effectief kunt blijven in een veranderende omgeving. Je creëert een eigen visie en weet deze ook succesvol uit te dragen binnen je team of organisatie. Tijdens de leergang is er naast de inhoud ook veel aandacht voor de menskant van communiceren en leidinggeven. Deze praktische benadering zorgt ervoor dat je echt aan de slag kunt met de doelen die je wilt behalen. De leergang is bedoeld voor leidinggevenden, en voor coördinatoren, projectmanagers, programmamanagers of senior adviseurs die werkzaam zijn binnen het vakgebied informatiemanagement of ICT en mensen willen motiveren tot verandering.
https://www.becis.nl/krachtig-leiderschap-in-een-informatiegedreven...
3 Jun 2021
Yvonne Welings
Webinar: Bewustwording Informatiebeheer met behulp van e-learning
http://www.breednetwerk.nl/events/webinar-bewustwording-informatieb...
8 Jun 2021
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/events/masterclass-transformatie?xg_sour...
10 Jun 2021
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/events/usm-boostcamp-service-management-...
12 Jun 2021
Yvonne Welings
De opleiding Integraal Data- en Document Management (IDDM) leert je niet alleen om een integrale visie te ontwikkelen op het beheer en gebruik van gestructureerde en ongestructureerde databronnen, het versterkt ook je adviesvaardigheden om je visie uit te kunnen voeren.
Voor wie?
Deze opleiding is met name geschikt voor professionals binnen de publieke en semi-publieke sector die binnen hun organisatie verantwoordelijk zijn voor data- en documentmanagement en die ook de noodzaak voelen om een integrale visie te ontwikkelen op de innovatie en ontwikkeling van data en documentmanagement in hun eigen organisatie en deze ook daadkrachtig naar voren willen brengen.
Start 1 oktober 2021
Meer informatie is te vinden op de opleidingspagina.
16 Jun 2021
Yvonne Welings
In september 2021 starten maar liefst 3 modulen van de opleiding Archiefassistent aan de Hogeschool van Amsterdam.
De cursussen vinden op grotendeels op locatie plaats, afgewisseld met enkele online bijeenkomsten.
We hebben goede ervaringen met Blended learning en de archiefassistenten (meer mogelijkheden, interactief en minder reistijd).
Module Materiële zorg NB in Stadsarchief Rotterdam
Module Toegankelijk maken Aristo Amsterdam + online
Archiefgebruik en dienstverlening Aristo Amsterdam + excursies
Zie de website voor informatie en aanmelding per module van de opleiding Archiefassistent.
https://www.hva.nl/archiefschool/archiefassistent/modules.html
21 Jun 2021
Yvonne Welings
Sterk fundament als informatieprofessional
In het programma leer je het grotere geheel van het informatie- en archiefveld goed kennen. Je weet bijvoorbeeld welke informatie maatschappelijk relevant is, en hoe je die op een veilige manier toegankelijk maakt. Het programma sluit goed aan op jouw werk in de informatie- en archiefsector.
https://www.hva.nl/archiefschool/archivaris/opleiding-tot-archivari...
1 Jul 2021
Yvonne Welings
• Reguliere deelnamekosten: € 2.500 excl. BTW p.p.
• Kom je samen met een of meer collega’s dan betaal je € 2.375 excl. BTW p.p (voorwaarde is op dezelfde dag aanmelden).
Deelnamekosten zijn inclusief overnachting en alle maaltijden en dranken t/m het diner. Wanneer je daarna nog iets wilt drinken, dan zijn deze kosten voor jou. Alle andere kosten zitten in de deelnameprijs. Alle deelnemers krijgen na aanmelding kosteloos het boek Digitale Intelligentie toegezonden.
Op deze Driedaagse zijn de algemene voorwaarden van de Stichting Digitale Overheid van toepassing. Wanneer is dit formulier invult en verzendt, dan gaat u akkoord met de voorwaarden. U vindt de voorwaarden hier: https://www.digitaleoverheid.org/wp-content/uploads/Algemene-Voorwa...
4 Jul 2021
Yvonne Welings
E-learnings Actieve openbaarmaking voor rijksmedewerkers en leidinggevenden
In de e-learning Actieve openbaarmaking gaan rijksmedewerkers en leidinggevenden op een interactieve manier aan de slag met het onderwerp actieve openbaarmaking. Je gaat in op actieve openbaarmaking vanuit de Wet open overheid (Woo) en op de actieve openbaarmaking van beslisnota’s, naar aanleiding van de kabinetsreactie op de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag.
De e-learning gaat in op het waarom, het wat en het hoe van actieve openbaarmaking: waarom maakt de overheid steeds meer informatie actief openbaar, wat wordt er actief openbaar gemaakt, en hoe doe je het - oftewel, wat betekent het voor jouw werk. Zo krijg je een goede introductie op het onderwerp en weet je hoe jij bij kunt dragen aan een transparantere overheid.
De e-learning is beschikbaar in twee varianten: voor rijksmedewerkers en voor leidinggevenden. Beide varianten gaan in op de redenen achter actieve openbaarmaking, de wetgeving en de praktijk (wat maak je wel openbaar en wat niet). Daarnaast hebben beide varianten een module over jouw bijdrage aan meer openbaarheid, vanuit je rol als medewerker of als leidinggevende.
De e-learnings zijn beschikbaar bij de Rijksacademie voor Digitalisering en Informatisering Overheid (RADIO) en staan onder het thema Overheidsinformatie. Registratie en deelname zijn kosteloos voor medewerkers van de rijksoverheid.
23 Jul 2021
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/overzichtskaarten-voor-ke...
27 Jul 2021
Yvonne Welings
Leren over data
De hoeveelheid data groeit nog steeds enorm: digitale documenten, databases, social media, sensoren, van satellieten enz. Dat biedt heel veel kansen voor datagedreven werken: het gebruiken van data voor beleidsontwikkeling, dienstverlening en uitvoering van overheidstaken. Hoe doe je dat, datagedreven werken? En wat valt er te leren van lopende initiatieven?
Korte behapbare introductie-items zijn de e-learnings van RADIO over data. Als je wat meer tijd hebt, bekijk dan de INNOvembersessie waarin vier deskundigen uit de Rijksoverheid vertellen over kansen en risico’s van werken op basis van grote hoeveelheden data: Innoveer met data, hoe de beleidsmedewerker wordt ingehaald ‘door d... of leer van de praktijkervaringen van collega’s van de ministeries van Buitenlandse Zaken en Defensie die hun ‘best practices’ en succesfactoren delen: ‘Innoveren met data: de uitdaging zit in de implementatie’
Een goed startpunt om je verder te verdiepen in datagedreven werken vormt het Leer- en Expertisecentrum Datagedreven Werken (LED), speciaal gericht op medewerkers van overheidsorganisaties. Wil je vooral praktisch aan de slag kijk dan in de toolbox van het LED, met allerlei hulpmiddelen voor bijv. het bepalen van een aanpak, methodes, randvoorwaarden maar ook ethische aspecten. Als je wilt weten wat goede verbeterstappen voor jouw organisatie op het gebied van data zijn, vul dan de ‘data-governance-self-assessment-tool’ in.
Het is natuurlijk het leukst als je samen met je collega’s over data leert. RADIO kan je daarbij helpen, door gratis een cursus op maat te maken.
Het platform Digital SkillUp biedt gratis e-learnings aan over digitalisering, maar je kunt ook losse modules volgen, zoals die over big data.
https://www.it-academieoverheid.nl/onderwerpen/d/data
23 Aug 2021
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/wat-moet-elke-adviseur-we...
31 Aug 2021
Yvonne Welings
iBestuur Congres 2021
Op 15 september vindt het online iBestuur Congres plaats. Centraal staan de digitale transformatie van de overheid en het realiseren van een duurzame relatie met de samenleving. Plenaire sprekers zijn onder andere Staatssecretaris Raymond Knops of zijn opvolg(st)er met de portefeuille digitale overheid, Franc Weerwind (burgemeester van Almere en VNG-bestuurder), Jaap Smit (Commissaris van de Koning in Zuid-Holland en IPO-bestuurder) en Renske Leijten (Tweede Kamerlid voor de SP en voorzitter van de Vaste Kamercommissie Digitale Zaken).
Lees meer over het programma en hoe u zich kunt aanmelden in het nieuwsbericht op onze site.
2 Sept 2021
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/4-oktober-ontwikkelingen-...
8 Sept 2021
Yvonne Welings
Leergang Artificial Intelligence voor juristen
https://www.paoleiden.nl/cursusaanbod/2021/leergang-artificial-inte...
16 Sept 2021
Yvonne Welings
https://www.werkenvooreindhoven.nl/vacatures/880/medewerker-digital...
18 Sept 2021
Yvonne Welings
Het opstarten van opleidingen, trainingen en leerinterventies op de gebieden van opgavegericht werken, informatiehuishouding, ambtelijke advisering en loyale tegenspraak, actieve en passieve openbaarmaking, optreden bij technische briefings, het veilig doorgeven van signalen en discriminatie; het etaleren van goede voorbeelden hiervan en voeren van een dialoog over ambtelijk vakmanschap;
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/hoe-is-overheidsinformatie-...
22 Sept 2021
Yvonne Welings
Werk je in het i-domein en wil je meer inzicht krijgen in hoe beleidsontwikkeling en -uitvoering in elkaar steekt? Bij RADIO kun je de cursus Strategisch Management in Beleidsverandering - i-Editie volgen.
https://www.it-academieoverheid.nl/onderwerpen/c/cursussen/nieuws/2...
24 Sept 2021
Yvonne Welings
Praktijkgerichte training Wet open overheid (editie 16 november 2021) (fysieke editie!)
16 november om 09:00 - 15:00
- € 545,31 Okt 2021
Yvonne Welings
CIO-café 14 december met Nathan Ducastel (VNG) en Lourens Visser - ...
1 Nov 2021
Yvonne Welings
Sinds de oprichting van RADIO in 2017 hebben bijna alle departementen opleidingen en trainingen afgenomen voor hun medewerkers. Deze opleidingen zijn erop gericht ambtenaren voor te bereiden op de digitale vraagstukken waar zij dagelijks tegenaan lopen. Sinds 2020 zijn daar ook de leergangen voor uitvoeringsorganisaties, overheidsdienstverleners en andere landelijke organisaties bijgekomen.
Het leren van elkaar staat bij RADIO centraal. Collega’s met verstand van zaken en met kennis van ‘hoe het bij de overheid gaat’ geven dat in hun lessen door. Collega’s met en zonder achtergrond in informatievoorziening of informatietechnologie leren elkaar beter begrijpen. We noemen dat ook wel ‘beleidsintimiteit’. Daarmee onderscheidt RADIO zich van marktpartijen.
Het leren van elkaar staat bij RADIO centraal. Collega’s met verstand van zaken en met kennis van ‘hoe het bij de overheid gaat’ geven dat in hun lessen door.
Cursussen | Onderwerp | RijksAcademie voor Digitalisering en Inform...
8 Nov 2021