Ik wordt, tot mijn verrassing, bij mijn werkgever geconfronteerd met een discussie over applicatiebeheer. Men wil het applicatiebeheer van de DIV applicatie (een van de bekende drie) onderbrengen bij of ICT/systeembeheer of bij een aparte applicatiebeheer afdeling. Geen van beide afdelingen heeft DIV'ers of DIV kennis. Een idioot idee wat mij betreft.

Ik snap dat de DIV applicatie onderdeel is van een ICT "landschap" en dat het beheer daarom moet voldoen aan de eisen die ICT/systeembeheer er aan stelt. Voor het overige zie ik de applicatie slechts als een stuk gereedschap om de documentaire informatie voorziening op orde te houden en daarvoor hebben wij alleen de inbreng van onze klanten en eigen expertise nodig, niet die van een afdeling ICT.

Wat is jullie mening en hoe is het applicatiebeheer bij jullie geregeld?

Luce Bert

Weergaven: 1117

Berichten in deze discussie

Je noemt applicatiebeheer en kennis bijna in één zin.

Het eerste wordt echter gedekt door ASL, het tweede door BiSL.

Hamvraag hier is of er een degelijke strategische keuze is gemaakt voor uitbesteding van het applicatiebeheer.

Als daarbij niet een puur financiële insteek is gekozen en daarnaast ook het kennismanagement is bekeken zou ik mij niet teveel zorgen maken.

Het succes zit in de voorbereiding

De DIV-applicatie? Wees blij dat het eindelijk niet meer gezien wordt als de DIV-applicatie, maar als een organisatiebreed DMS!

Applicaties (zeker zulke grote en centrale als deze) kun je niet meer los zien van de rest van de informatiearchitectuur. Een applicatie van en voor de hele organisatie moet m.i. ook centraal beheerd worden, omdat het anders 'het speeltje van DIV' blijft. Dat was het ooit, maar dat is het allang niet meer!

En het is toch niet zo dat je dan als meer centrale applicatiebeheerder niet meer met de mensen met inhoudelijke DIV-kennis kunt praten over dingen die specifiek voor hen of vanuit hun vakgebied van belang zijn?

En antwoord op je tweede vraag: bij ons is applicatiebeheer van het DMS apart van DIV, samen met een aantal andere applicaties, waaronder een sjablonengenerator. Applicatiebeheer is echt een ander vak dan post- en archiefbeheer!  

Applicatiebeheer is een algemene term waar zowel technisch applicatiebeheer onder valt als functioneel applicatiebeheer. ASL maakt dat onderscheid ook. Dat je technisch applicatiebeheer bij systeembeheer/automatisering belegt is in de meeste organisaties gebruikelijk. Dat systeembeheer technische eisen aan een applicatie stelt zodat die binnen de ICT-architectuur past is logisch. Systeembeheer houdt zich echter normaal gesproken niet bezig met inrichting. Dat doet een functioneel beheerder.

Functioneel applicatiebeheer vereist inhoudelijke kennis van het vakgebied die de applicatie ondersteunt. Het is inderdaad allang geen DIV tool meer, maar bij ons is DIV ook allang door gegroeid naar informatiemanagement. De "post- en archief afdeling" waar Mathilde naar verwijst bestaat bij ons niet meer in die vorm.

Het hangt dus van de organisatie af of DIV een plek is waar je het logisch kunt beleggen. Als er een afdeling/team is waar alle organisatiebrede /afdelingsoverstijgende software (functioneel) beheerd wordt, dan kan dat ook heel logisch zijn. Maar voorwaarde is dat het (functioneel) beheer door iemand gedaan wordt die inhoudelijke ervaring van het vakgebied koppelt aan inhoudelijke kennis over hoe de applicatie optimaal kan worden ingezet en ingericht.

 

In overheidsland willen (of moeten) we allemaal digitaal en vooral zaakgericht werken. Daarbij dient er allerlei functionaliteit aan elkaar te worden “geknoopt”. De DIV-applicatie wordt onderdeel van een groter geheel, en overstijgt daarmee het DIV-speeltje van vroeger.

Wat dat betreft is het niet vreemd om het beheer centraal te beleggen binnen een ICT-afdeling. Het is handig wanneer de beheerder daarbij beschikt over kennis op het gebied van document- en informatiemanagement (dus de taal van DIV spreekt), maar ook iets van de techniek weet.

Als je hier door verrast bent dan gaat er wel iets mis, zorg er voor dat je blijft aangehaakt. De reacties hieronder hebben het allemaal over de logische splitsing in ict en uitvoering. Het is prima om die splitsing zo te maken en het heeft ook voordelen. Maar zoals aan alles zitten er ook nadelen aan.

 

Wat wij hebben gemerkt is dat het in de organisatie lastig is om een duidelijke splitsing in FAB taken en DIV taken voor de DMS te onderscheiden. En het blijkt ook lastig om er zwart/wit een grens in te trekken. Afspraken die een FAB maakt ten aanzien van het proces hebben weer invloed op hoe goed DIV zijn werk kan doen.

 

Ik zou mee gaan in de opsplitsing omdat je je zelf er alleen maar mee hebt als je hier tegenin blijft gaan. En ondertussen goed nadenken hoe je er voor kunt zorgen dat de Applicatiebeheerder en de DIV nauw contact onderhouden. DIV is meer dan een superuser voor een DMS, het is wat dat betreft wel iets anders dan de andere gebruikssystemen, dat heb je wel goed aangevoeld.

@Peter N Luce,

Daar ben ik het zeker mee eens, BiSL. Pascal Smeets (psmeets@avyr.nl) kan je daar een interessante 'best practice' over meegeven. Ter inspiratie, bijgaande link.

http://www.breednetwerk.nl/group/opleidingen/forum/topics/opleiding...

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden