In de management samenvatting van de Ontwerpselectielijst 2017 staat het zo mooi:

In een digitale omgeving moet direct bij ontvangst en de vorming van informatie gekozen worden hoe lang die informatie bewaard moet worden. Achteraf selecteren en waarderen van digitale archiefbescheiden is arbeidsintensief en duur. Om de aansluiting op de digitale informatiehuishouding te bevorderen komt deze selectielijst overeen met de ordening van de informatie en met de werkprocessen van de gemeenten. De lijst is ingericht naar procestypen, en niet meer, zoals de lijst uit 2012, ingericht naar documenten en taken. Daarmee is de Selectielijst 2017 ook bruikbaar voor het zaakgericht werken.

Helemaal mee eens, maar als je zaakgericht werkt kies je met een ZTC zaaktype toch al o.a. de bewaartermijn. Wat is dan de toegevoegde waarde van de Selectielijst?

De 29 procestypenamen maken het compacter dan het ZTC.

Door gebruik van systeem- en risicoanalyse voor bewaartermijnen sluit het nauw(er) aan op de actualiteit.

Ik zie geen "7 jaar na vervallen belang meer". Lastig zo'n termijn aan de voorkant vast te stellen.

Het ZTC kent geen generiek/specifiek resultaat, van belang voor een juiste bepaling van de bewaartermijn.

De Selectielijst is verplicht, zaakgericht werken niet. Flauw, ik geef het toe.

Of zit ik er compleet naast?

Weergaven: 364

Hierop reageren

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden