Dit weekend las ik op NU.nl het nieuwsbericht:

 

====================================

'Rotterdam moest gissen naar chemiebrand'

ROTTERDAM - De brandweer en andere hulpdiensten in de regio Rotterdam-Rijnmond hadden grote moeite de gevaren van de grote brand bij het bedrijf Chemie-Pack in Moerdijk voor het eigen gebied in te schatten.

Dit kwam mede doordat het in de eerste uren van de brand ernstig schortte aan de informatievoorziening vanuit Moerdijk. (...)

====================================

 

Zoiets prikkelt mij dan. Hoe is dit geregeld bij gemeenten? Is hierover nagedacht? Staat DIV in de rampenplannen en weet DIV dat zelf ook?

 

Wat wordt er verwacht van DIV op zo'n moment? Is dat vooraf te plannen?

 

Ik kan mij indenken dat het niet overal duidelijk is, dat bij die spannende rampenplannen ook dat "suffe" archief nodig kan zijn. Hoe breng je jezelf als DIV op de kaart? Tips en trucs zijn welkom!

Weergaven: 735

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

:-) Ik had mijn vraag niet vager kunnen stellen.

 

Archievering en rampenbestrijding kunnen op verschillende wijzen elkaar tegenkomen:

  1. Het archief als "slachtoffer" van de ramp. Bijvoorbeeld de brand in Voerendaal
  2. Het archief betreffende het handelen van de bestrijdingsdiensten, dit ter verantwoording van deze diensten en t.b.v. historisch onderzoek naar de ramp. Bijvoorbeeld het archief over de Bijlmerramp (1992).
  3. Het archief als bron van informatie voor de bestrijding van rampen. (Voorbeeld?)

 

De circulaire gaat uitsluitend over het tweede raakvlak. Mijn vraag betrof het derde raakvlak. Met andere woorden, als het vliegtuig is neergestort, als de dijk doorbroken is, als de chemie-fabriek in brand staat, als de bom is onploft en als de kerncentrale in een meltdown zit; kunnen wij DIV'ers dan helpen? Wanneer wel en wanneer niet? En hoe?

 

Mijn vraag in mijn eigen organisatie heeft inmiddels ook de volgende reactie opgeleverd: "Vergeet niet dat de brandweer ook veel info al heeft over kenmerken van gebouwen e.d." Ik moet eerlijk gezegd bekennen dat ik niet weet welke info zij al hebben. Moet ik de conclusie trekken dat de informatie die bij DIV wordt beheerd op zo'n moment niet kan helpen?

 

 

Hoi Marco,

ik denk dat je hierbij tegen het probleem van interoperabiliteit en keteninformatisering oploopt.

DIV beheert inderdaad een groot deel van de informatie die benodigd is voor de bestrijding van rampen, en ik heb bij een tweetal gemeentes gewerkt waar DIV/Archief inderdaad in de rampenbestrijdingsplannen waren opgenomen als leverancier van informatie.

Echter, de Veiligheidsregio's en regionale brandweren hebben steeds vaker een eigen DIV-capaciteit, die apart staat van het gemeentelijk apparaat, maar die niet altijd voldoende capaciteit hebben meegekregen om diezelfde rol uit te voeren, noch dezelfde hoeveelheid informatie beheren, noch betrokken worden bij de informatiebehoefte van de "warme kant", maar gezien worden als archivarissen van de "kouwe kant". Zo wordt op dit moment bij regionale brandweren het "netcentrisch werken" (http://www.crisisplein.nl/netcentrisch-werken) ingevoerd, maar in die manier van werken is informatievoorziening door een achterliggende DIV-afdeling in het geheel niet opgenomen, noch de archivering van de tijdens de ramp gegenereerde informatie voor het nageslacht. En is wel meteen weer een informatiesysteem gelanceerd, het zgn. Landelijk Crisismanagement Systeem, zonder RMA-functionaliteiten...

Hallo Bas,

 

Je stelt een goed punt aan de orde. Tijdens een ramp vormt het digitale archief niet alleen een bron van informatie, maar moet er ook voor gezorgd worden dat de documentaire neerslag goed gearchiveerd wordt . Bij waterschap Brabantse Delta hebben wij hier enige ervaring mee opgedaan bij de ramp Chemiepack in Moerdijk.  In een korte periode werden duizenden "documenten" gegenereerd.  Bij het waterschap is het gebruikelijk dat medewerkers zelf archiefwaardige  documenten registreren. Ten tijde van de ramp was hier hier te weinig tijd voor. Om alles toch in goede banen te leiden, is een collega adviseur vrijgesteld van zijn normale werkzaamheden voor de begeleiding van de archivering. Op de bedrijfsbureaus is ook capaciteit vrijgemaakt.  De betrokken medewerkers binnen de organisatie zijn actief benaderd om hun correspondentie aan te leveren voor archivering.  Deze documenten zijn vervolgens voorzien van metadata waaronder een projectnummer geregistreerd. Toen de situatie onder controle was, zijn we weer terug gegaan naar de normale situatie waarbij iedereen zijn eigen documenten registreert.  Hier ontstond alleen de vraag,  hoe kaderen wij de zaak in bij een ramp waarbij duizenden documenten worden gegenereerd? Is het zaakgericht werken hiervoor geschikt?

Waar het de informatievoorziening bij rampen betreft lijkt mij een goede koppeling van het digitale archief met bijvoorbeeld de basisregistraties of het adressenbestand van de kvk van belang. Door zaken meteen bij het ontstaan te koppelen aan gerelateerde bedrijf, kan in een crisissituatie snel gezocht worden naar belangrijke  informatie binnen deze gerelateerde zaken.

Brandweer test digitaal informatiesysteem

(link)

Drentse brandweerkorpsen in Emmen, Havelte en Hoogeveen hebben bij wijze van test alle informatie over bedrijfspanden en woningen digitaal paraat in hun brandweerwagens.


Gevaarlijke stoffen
Aanvalsplannen en kaarten met bluswatervoorzieningen, bereikbaarheid en aanwezigheid van gevaarlijke stoffen staan digitaal opgeslagen op een draagbare tabloidcomputer.

Objectinformatie
In Nederland maken de meeste brandweerkorpsen gebruik van een digitaal navigatiesysteem, maar ontbreekt de zogeheten objectinformatie. Die staat nog gewoon op papier. In 2012 wordt duidelijk of het project landelijk navolging krijgt.

Klopt, de Regionale Brandweer Gooi en Vechtstreek waar ik nu werk doet mee aan dezelfde test.

Alleen: deze manier van werken is geheel buiten DIV om gegaan, en er zijn geen afspraken gemaakt over het beheer van de informatie die via de tablets beschikbaar is. Die wordt grotendeels in systemen van de afdelingen preventie en pro-actie bijgehouden, maar de formele beheerstaken zijn nergens schriftelijk vastgelegd, en die systemen zijn bij mijn weten ook nooit langs de lat van (bijvoorbeeld) een NEN 2082 gehouden.

En dat is een zaak waar DIV wel degelijk een meerwaarde in zou kunnen hebben, als de notie van informatiebeheer beter bekend was bij het bestuur.

p.s., het bericht staat ook op nu.nl (http://www.nu.nl/gadgets/2533038/brandweer-test-digitaal-informatie...), lees tevens even de commentaren daar ;-)

Marco e.a.,

Ik ben nu aan het zoeken naar rampenplan ihkv kpi's. Het is een weinig vruchtbare zoektocht.

a.  In dossiers is het niet gemakkelijk (bijvoorbeeld wel een uitgaande brief, maar zonder bijlagen - i.c. geactualiseerde plannen).

b.  Er wordt in kpi ook wel verwezen naar http://www.regionaalrisicoprofiel.nl/de_handreiking/risicoanalyse/ en daar wordt o.a. veiligstellen cultureel erfgoed genoemd. Echter een uitwerking heb ik nog niet gevonden.

c. Bij de veiligheidsregio's zouden burgers rampenplannen (oude stijl deel A en B - vanaf 2000 - ) gepubiceerd zijn, echter dit sites zijn niet bijgewerkt, dus voorbereiden hierop is lastig.

Ik ga nog even verder kijken en kom er mogelijk nog op terug.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden