Opleidingsinstituten weten het al zeker, de nieuwe selectielijst voor gemeenten en gemeentelijke organen treedt vanaf 1 januari 2016 in werking.

 

Het huidige aanbod op een rijtje

 

DOXIS

InGovernment

VNG Academie

 

Misschien is het verstandig om toch maar even te wachten met aanmelden tot het moment dat de lijst echt is vastgesteld ?

Weergaven: 1342

Berichten in deze discussie

Het is niet wellicht vanaf 1 januari 2016, maar echt in werking tredend vanaf 1 januari. Vorige werk heb ik dit nog bij de VNG nagevraagd omdat een directe collega ook met deze versie vanuit de selectieworkshop terugkoppelde. Het lijkt me vreemd dat VHIC de laatste versie ter beschikking kan stellen als de archiefcommissie nog bijeen moet komen.l

Yvonne,

Met betrekking tot de inwerkingtreding: Als jij het zegt dan zal het zo zijn. In de presentatie die ik gezien heb stond m.b.t. de inwerkingtreding per 1 januari 2017 en dan met name de terugwerkende kracht naar 1-1-2016 nog enkele vraagtekens. Twee, om precies te zijn.

Ten aanzien van het beschikbaar stellen van de meest recente versie (van de lijst zelf), 'heet van de naald' vind ik dat niet zo vreemd. Anders hadden we er tijdens de workshop ook wel naar gevraagd. We willen er toch ook mee verder. Dat e.e.a. nog niet definitief is en er dus - eventueel - in de archiefcommissie of later als gevolg van de ter inzagelegging alsnog aanpassingen komen is bekend. 

@Martin, VHIC heeft als volgt gereageerd:

Hier kunnen we gelukkig kort over zijn: bij alle cursusdagen is aangegeven dat deze discussie nog loopt en dat de archiefcommissie (12 november) daar nog een uitspraak over zal doen. Goed om dit te weten, VHIC gaat het nog eens extra benadrukken bij de komende cursusdagen.

De versie van begin september was misschien heet van de naald, maar de voorgestelde wijzigingen vanuit het veld waren helaas hierin niet verwerkt. Dat is de reden dat op 10 september deze versie niet in de Archiefcommissie kon worden  behandeld en de behandeling is verzet is naar 12 november,

@Yvonne,

De discussie die loopt zal dan wel over planning en inwerkingtreding gaan neem ik aan.

De heet van de naald versie van vorige week - niet een september versie, maar versie 14 oktober - is die zoals door de VHIC aan de VNG aangeboden. Zo is het verteld en gemaild. In hoeverre daar dan de wijzigingen vanuit het veld zijn verwerkt weet ik niet, maar had de indruk van (al) wel. En die versie zal dan wel aangeboden worden t.b.v. de Archiefcommissie van 12 november.

Hoe het ook zij: Er is een actuele versie en de wijzigingen na 12 november zien we wel weer tegemoet.

Nu ben ik natuurlijk gaan zoeken op internet naar die "versies", maar die kan ik zo snel niet vinden. Heeft iemand de versie van 14 oktober voor mij?

Groeten,

Ria Mink

Alleen de deelnemers aan de workshop VHIC hebben deze versie ontvangen. 12 november staat de selectielijst op de agenda van de VNG archiefcommissie.

Dat had ik begrepen, ik was nieuwsgierig op er naar aanleiding van het eerste concept inhoudelijk veel was veranderd. Ik heb hier namelijk binnenkort een themabijeenkomst (zeer kort na 12 november) en wilde wat meer vertellen over de laatste stand van zaken. Maar dan lees ik hier nog verder even mee.

Dank voor je reactie Yvonne.

De VNG heeft op 18 november een nieuwsbericht gepubliceerd naar aanleiding van de vergadering van de Adviescommissie Archieven op 12 november jl. Dit nieuwsbericht is hier te lezen.

Anthony,

De inwerkingtreding van de lijst - en methodiek - is dus pas per 1-1-2017 ? Wordt dat nog met terugwerkende kracht ? Tot 1-1-2016 ? Of kunnen we nog een jaar 'rustig aan doen' ??

Anthony van der Wulp zei:

De VNG heeft op 18 november een nieuwsbericht gepubliceerd naar aanleiding van de vergadering van de Adviescommissie Archieven op 12 november jl. Dit nieuwsbericht is hier te lezen.

Ha Martin,


De selectielijst 2017 gaat gelden vanaf 1 januari 2017. Dus inderdaad níet met terugwerkende kracht.

In het bericht staat nog een omissie: er staat dat de lijst geldig is voor bescheiden opgemaakt of ontvangen na 2017. Dit zou impliceren dat dit dus pas vanaf 2018 is! Het moet worden: opgemaakt of ontvangen op of na 1 januari 2017. Dit is doorgegeven aan de VNG (met dank aan de opmerkzaamheid van Erik van Hengel).



Martin Jansen zei:

Anthony,

De inwerkingtreding van de lijst - en methodiek - is dus pas per 1-1-2017 ? Wordt dat nog met terugwerkende kracht ? Tot 1-1-2016 ? Of kunnen we nog een jaar 'rustig aan doen' ??

Anthony van der Wulp zei:

De VNG heeft op 18 november een nieuwsbericht gepubliceerd naar aanleiding van de vergadering van de Adviescommissie Archieven op 12 november jl. Dit nieuwsbericht is hier te lezen.

sterker nog, het is pas per 1-1-2018 !  er staat immers dit:

De selectielijst moet in 2017 van kracht worden en heeft toepassing op archiefbescheiden opgemaakt of ontvangen na 2017

Het is dus NA 2017 :)

Pfff. Als het pas NA 2017 is betekent dit dat ik/wij onze hele ZTC weer moeten terugbouwen naar de oude lijst. Ben ik niet blij mee. Kan het niet 'Met terugwerkende kracht per organisatie zelf te bepalen ?' :)



Erik van Hengel zei:

sterker nog, het is pas per 1-1-2018 !  er staat immers dit:

De selectielijst moet in 2017 van kracht worden en heeft toepassing op archiefbescheiden opgemaakt of ontvangen na 2017

Het is dus NA 2017 :)

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden