Zaakgericht Werken

Binnen deze groep vindt discussie en informatie-uitwisseling plaats over alle aspecten die verband houden met zaakgericht werken.

Link Zaakgericht werken op de website VNG Realisatie

Link Kennisbank Zaakgericht werken

Link Zaaksystemen in Beeld

Link Common Ground Open Zaak

 

Load Previous Comments
  • Yvonne Welings

    link

    Nieuwe presentatie zaakgericht werken: middel of doel ?

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Op 27 november 2014 heeft het eConnect DMS & RMA Portaal van ETTU het NEN 2082 certificaat behaald. Hiermee is ETTU’s oplossing voor zaakgericht werken en archivering het eerste volledig op SharePoint 2013 gebaseerde product dat NEN 2082 gecertificeerd is in Nederland. De NEN 2082 norm geeft aan welke functionaliteiten nodig zijn om optimale kwaliteit van recordsmanagement binnen organisaties te kunnen bereiken.
    http://www.emerce.nl/wire/econnect-zaakgericht-werken-portaal-archi...
  • Yvonne Welings

    Omgevingsdienst Zuid-Holland besteedt DMS/zaaksysteem aan

    http://aanbestedingskalender.nl/aankondigingen/detail/482555-140128...

  • Yvonne Welings

    Ook de samenwerkende  Drechtsteden wensen het huidige zaaksysteem te verbeteren

    http://aanbestedingskalender.nl/aankondigingen/detail/481979-klant-...

  • Yvonne Welings

    En of het in de lucht zit, ook Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied publiceert op de aanbestedingskalender

    http://aanbestedingskalender.nl/aankondigingen/detail/479455-select...

  • Yvonne Welings

    StUF-koppeling

    Afgelopen week heeft BMConsultants het Digitaal Ontvangst Portaal (DOP) opgeleverd bij de gemeente Helmond.
    Bijzonder in deze Digitale Postkamer is de StUF-koppeling met Verseon. Hiermee wordt tijdens het scanproces automatisch een nieuwe zaak in het zaaksysteem aangemaakt en daarna het document aan de nieuwe zaak gekoppeld.

  • René Lodder

    De NEN 2082 als magisch formule. Steeds meer wordt enkel genoegen genomen als een leverancier zegt dat zijn product NEN 2082 gecertificeerd is. Roept bij mij de vraag op: wat en in welke mate wordt er getoetst om in aanmerking te komen voor certificering? In een gesprek met een leverancier (ook NEN 2082 gecertificeerd) werd mij duidelijk gemaakt dat de ECB een toetsing doet op 168 punten en dat deze punten ergens vastgelegd zijn a.d.h.v. archiefwet en- regelgeving. Een ieder in het vakgebied zou dit moeten weten....

    Wellicht schiet mijn kennis hierin zwaar te kort, maar mij zegt de 168 punten waarop de ECB toetst helaas niets. In de NEN 2082, hoofdstuk 6 is er wel een set van 155 functionele eisen opgenomen. Dit wijkt dus af van de 168 waarop de ECB blijkbaar toetst. Enkele RODIN specificaties zie ik niet 1-2-3 terug komen in de NEN 2082. De referentiekader van RODIN is overigens gebaseerd op de Archiefwet 1995, de normen NEN-ISO 15489, 2082 en 23081 en de informatiebeveiligingsnorm NEN-ISO/IEC 27002. Iets breder dan enkel NEN 2082. 

    Daarnaast de vraag in welke mate iets getoetst wordt. Als er bijv. een toetsingspunt is: kan het product documenten omzetten in een duurzaam archiefformaat?, dan zou ik graag willen weten of in de omzetting alle gegevens behouden blijven. Enkel het antwoord van: ja, dit kan en vervolgens constateren dat je informatieverlies hebt lijkt mij niet gewenst. Maar wellicht dat anderen wel de 168 punten weten waarop getoetst wordt en dit kunnen delen. Helaas zijn de leveranciers hierin niet transparant. 

    Ik hou me van harte aanbevolen!

     

  • Yvonne Welings

    Rene, inderdaad zegt niet alles of een Applicatie NEN 2082 is gecertificeerd, wel of deze is ingericht op grond van de NEN 2082 is.
  • Ernest Staals

    Nen 2082 is idd  een certificering waar een leverancier aan moet voldoen.  Doorvragen kan echter geen kwaad, op de bijlage van het certificaat staan de punten waar de applicatie niet aan voldoet. 

  • Bart van Oerle

    Ik moet Yvonne helaas teleurstellen. Een nen2082 certificering zegt alleen dat een applicatie de benodigde functionaliteit heeft om eraan te kunnen voldoen. En dus niet dat het al zo is ingericht.

    Ik durf te stellen dat de applicatie zelden of nooit met die benodigde functionaliteit wordt opgeleverd, laat staan alle procedurele afspraken die nodig zijn om eraan te kunnen voldoen. Op dat laatste heeft de leverancier weinig invloed natuurlijk.

    Leveranciers zijn dus instaat om in een laboratorium opstelling het certificaat te halen. Wat daar aan kunst en vlieg werk voor gedaan is en wat als eventuele procedurele workaround om technische onvolkomenheden daarin (wordt ook geaccepteerd) te omzeilen, daar wordt vaak niet / onvoldoende naar gekeken. Het certificaat telt!

    Het is goed om te weten dat je een systeem aanschaft dat eventueel zou kunnen voldoen aan de nen 2082 norm. Het is denk ik ook goed om te beseffen dat alle gemeenten tegenwoordig dat certificaat bij een aanbesteding als standaard eis opnemen in hun PvE. Alleen slechts een heel klein percentage van de gemeenten in Nederland voldoet ook (jaren) na lokale implementatie nog steeds aan die nen2082 norm.

    Ik vind dus dat de waarde van het nen2082 certificaat overschat wordt.

  • Yvonne Welings

    ha Bart, dank voor je verduidelijking, dat is ook mijn bevinding, een applicatie kan NEN 2082 zijn gecertificeerd, maar hoeft niet zo te zijn ingericht. Zie ook discussie decos rn PDF/a.
  • Yvonne Welings

    Nieuws over de gemeente Tilburg en zaakgericht werken
    http://www.exxellence.nl/over_ons/actueel/nieuws/item/gemeente_tilb...
  • Yvonne Welings

    Link naar artikel in InGovernment over zaakgericht werken bureau negentien bij de gemeente Utrecht.

    Een zeer lezenswaardig artikel, dank Sven voor delen.

  • Yvonne Welings

    GO opleidingen stort zich ook op de markt van het zaakgericht werken.

    link

  • Yvonne Welings

    Wordt er voor een dun of dik zaaksysteem gekozen ?
    Nieuwe blog op Binnenlands Bestuur
    http://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/kennispartners/centric/de...
  • Bart van Oerle

    Ik heb de blog gelezen op binnenlandsbestuur.nl over dun of dik. Een duidelijk geval van preken voor eigen parochie zou ik zeggen.

    Als we het over dit onderwerp hebben, dan mis ik bij backoffice leveranciers maar misschien nog meer bij KING de focus op het ontwikkelen van backoffice plugins voor generieke zaaksystemen. Backoffice leveranciers blijven maar vol inzetten op grote en zoveel mogelijk verticale applicaties waarbij het hele proces van voor tot achter in gebouwd zit. Dat je dan voor andere processen vaak weer andere oplossingen hebt, is natuurlijk niet het probleem van de leverancier.

    Gevolg is dat er veel gekoppeld moet worden tussen systemen die vaak ook qua functionaliteit elkaar veel overlappen. Dat levert dan weer lastige discussie op over welke functionaliteit je waar wilt inrichten. Bovendien schaf je dus veel overbodige functionaliteit aan.

    De ideale situatie is dus niet een combinatie van dik en dun, maar van dik en generiek met plugins voor specifieke en alleen additionele functionaliteit die moeilijk in een generiek systeem te bouwen is.

    KING focust heel erg op koppelvlakken en leveranciers management. Dat levert wel iets op, maar lost eigenlijk het probleem niet op. Als leveranciers gestimuleerd worden om hun backoffice functionaliteit uit te kleden (in plaats van verticaal uitbouwen) tot alleen datgene waar de toegevoegde waarde geleverd wordt, dan zou denk ik veel sneller veel meer overzicht en winst geboekt worden.

  • Yvonne Welings

    Bart, bedankt voor je reactie. Het viel me bij het lezen van de monitor lagere overheden 2013 ook op dat er zo'n hoop wordt gevestigd op zaaksystemen, dat terwijl die vooral voor dienstverleningsprocessen worden gebruikt.
  • Frank de Keijzer

    Bart, ik ben het helemaal met je eens. Dit komt mede doordat de all-in-one zaaksystemen de afgelopen paar jaar zo goed zijn ontwikkeld dat veel backoffice functionaliteiten goed zijn verwerkt in deze systemen.

     

    Wij zijn bezig met een dikke inrichting en zien nu al de vele voordelen nu veel van onze processen in een zaaksysteem wordt afgehandeld. – geen problemen meer met koppelingen – KCC werkt nog maar met 1 systeem – behandelaars van verschillende afdelingen kunnen allemaal goed overweg met zaken en deelzaken – minder beheer – dit alles levert uiteraard een bezuiniging op!

  • Bart van Oerle

    Dag Yvonne,

    Dat zaaksystemen alleen voor dienstverlenende processen worden ingezet is volgens mij in de meeste gevallen niet (meer) zo. Het is een volwaardige, moderne vervanging van een DMS. Het is natuurlijk veel meer dan een DMS, maar juist door het gemeentebreed inzetten verbeter je niet alleen je dienstverleningsprocessen, maar vergroot je de ook transparantie (in de samenhang) van je informatievoorziening en dus ook archief. Een transparantere informatievoorziening is natuurlijk ook weer een basis voor een efficiëntere en  betere dienstverlening.

  • Yvonne Welings

    Beste Bart,

    Mijn kijk op het zaakgericht werken wordt vooral bepaald door mijn directe werkomgeving, 12 gemeenten in Midden- West-Brabant , een verzorgingsgebied van meer dan 400.000 inwoners.  De globale stand van zaken is dat de zaaksystemen, die in het verleden zijn aangeschaft, niet zijn geïmplementeerd. De laatste jaren worden al of niet in gezamenlijke verband nieuwe zaaksystemen aangeschaft.

    De stand van zaken is heel pril, bij de ene gemeente heeft de OTAP nog niet plaats gevonden en is de focus op echt op dienstverleningsprocessen gericht. Twee gemeenten hebben nog niet zo lang geleden gezamenlijk aanbesteed en een dienstverleningswerkproces loopt via het zaaksysteem. Voordeel van de werkwijze van deze gemeenten is dat ze gezamenlijk opereren en de vruchten daarvan ook met andere samenwerkingsgemeenten weer gaan delen. Een andere gemeente heeft net aanbesteed en 2015 wordt het jaar van implementatie.

    Het is een vraagstuk welk architectuurconcept je als basis hanteert, een all-in-one-zaaksysteem of daarnaast nog een DMS. Slechts een gemeente kiest voor een all-in-one systeem, de overigen vooralsnog niet.

    Ik heb een actuele vraag in deze, als jullie als gemeente wel alle werkprocessen via et zaaksysteem laten lopen hoe het bestuurlijke proces inclusief de geluids- en /of videobanden van de gemeenteraad in zaaksysteem ingeregeld ? Daar ben ik erg benieuwd naar.

     

  • Yvonne Welings

    Met een heerlijke slagroomtaart op het kantoor van hoogheemraadschap van Rijnland en het kantoor van Brein in Haaksbergen werd onlangs een belangrijke dag gevierd voor het team dat werkt aan de implementatie van InProces: de daadwerkelijke ingebruikname van het systeem is een feit!

    Link

  • Yvonne Welings

    Harrie Gooskens, verbonden aan Telengy, schrijft in het laatste nummer van inGovernment over de marktwerking in gemeentelijke bedrijfssoftware. SIM en Greenvalley zijn op dit moment marktleiders bij de Frontoffice. War dms-systemen ziet hij een redelijk evenwicht tussen DECOS, BCT en Circle. Zijn voorspelling is dat het backoffice domein zal afnemen.
    Voor het artikel zie deze url
    http://www.ingovernment.nl/artikelingovernment/marktwerking-gemeent...
  • Yvonne Welings

    link Deze discussie is gepost op LinkedIn door een medewerker gemeente Oisterwijk systeem Greenvalley:

    Bij het inrichten van ons nieuwe zaaksysteem worstelen we met het vraagstuk van de verdeling van de openstaande zaken. In onze discussie zien we 2 opties. De zaken worden actief verdeeld door een toewijzer of alle medewerkers halen zelf hun zaken uit de bak met openstaande zaken (open bak).

    Momenteel werken we bij de postverdeling in het DMS met een toewijzer. Om de overgang naar het zaaksysteem soepel te laten lopen, neigen we ernaar om deze werkwijze ook voor het zaaksysteem te gebruiken.

    Aan de andere kant wordt er in het kader van de organisatie ontwikkeling naar gestreefd om de verantwoordelijkheid zo laag mogelijk in de organisatie te leggen. Hierbij past dan weer meer het open bak idee.

    Ik ben zeer benieuwd naar de praktijk ervaringen met de "open bak" werkwijze. Zijn er gemeentelijke organisaties die succesvol werken met deze werkwijze?

  • Yvonne Welings

    link Waterschap Rivierenland (WSRL) heeft gekozen voor de oplossing van Split~Vision voor het beheer van de meer dan 1500 objecten met al haar documentatie.

  • Yvonne Welings

    Doorontwikkeling DIV bij de Drechtsteden i.v.m. zaakgericht werken, wie hefet tips ?

    Link

  • Yvonne Welings

    link Zaakgericht werken volgens Robert Mekking.

  • Yvonne Welings

    aanbestedingskalender over o.a. zaaksysteem gemeente Schouwen-Duiveland
    http://aanbestedingskalender.nl/aankondigingen/detail/490249-softwa...
  • Yvonne Welings

    Is zaakgericht werken als Haarlemmerolie, nieuwe blog bij InGovernment als feedback op de ledendag Vergeb Coesa gebruikers 5 februari 2015 in Utrecht. Jammer dat ik het ochtendgedeelte dan heb gemist.
    http://www.ingovernment.nl/blogsedocmanager/zaakgericht-werken
  • Yvonne Welings

    Zaak- en documentgericht werken bij de gemeente Westland met Corsa van BCT
    https://www.kinggemeenten.nl/king/nieuws/westland-bereikt-mijlpaal-...
  • Yvonne Welings

    Publicatie aanbesteding zaakgericht werken Ministerie van Economische Zaken
    http://aanbestedingskalender.nl/aankondigingen/detail/493865-aanbes...
  • Yvonne Welings

    Statusterugkoppeling, hoe werkt dat bij de gemeente Hilversum ?
    http://ibestuur.nl/weblog/statusterugkoppeling
  • Yvonne Welings

    link

    Zaaktypecatalogus sociaal domein beschikbaar

     

  • Yvonne Welings

    Nieuwsbericht over Zaakgericht werken met Decos suite bij enkele gemeenten in Groningen
    http://www.vipdoc.nl/nieuws/2015/03/bmw-gemeenten-gaan-zaakge/index...
  • Yvonne Welings

    Er zijn bij veel gemeenten beleidsdocumenten opgesteld over digitaal en zaakgericht werken, wie wil die documenten delen ?

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/opstellen-visie-op-div-info...

  • Yvonne Welings

    Een wat oudere blog over zaakgericht werken bij de gemeente Utrecht en het Utrechts archief

    http://www.ingovernment.nl/artikelingovernment/wat-zaakgericht-werk...

  • Yvonne Welings

    link Gemeente Heerenveen werkt zaakgericht

  • Yvonne Welings

    link

    Zaakgericht werken bij de gemeente Hardinxveld-Giessendam

  • Yvonne Welings

    link

    Toch bottom-up dan eerst een visie ?

    2017 staat bij veel gemeenten al jaren rood omcirkeld in de agenda. Vanaf die datum moet iedere burger en ieder bedrijf al hun overheidszaken digitaal kunnen afhandelen. Gemeenten werken hard aan het bereiken van deze doelstelling waarbij het zaakgericht werken (ZGW) een belangrijke rol speelt.

  • Yvonne Welings

    Klaagtafel / klaagmuur ingericht over #zgw tijdens overheid 360
    http://www.zaaksystemeninbeeld.nl/nieuwsberichten/bezoek-de-klaagta...
  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Hoeveel GB per medewerker in een zaaksysteem is de vraag waar een antwoord op gewenst is.

    link

  • Yvonne Welings

    Zaakgericht werken, De Friese Meren en Centric (incl. Technisch beheer )
    http://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/kennispartners/centric/de...
  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Welk zaaksysteem heeft een volledige RMA functionaliteit ?

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/volledige-rma-functionalite...

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Op 22 september 2015 vindt de 4e editie van het congres Zaakgericht werken voor de Overheid plaats.  Het congres gaat over procesoptimalisatie, kostenbesparing en hoe zaakgericht werken de overheid dichter bij de burger brengt. Het thema dit jaar is: Processen, mensen en techniek.

    Zaak gericht werken is meer dan software alleen. Belangrijke onderwerpen die dit jaar aan bod komen gaan o.a. over veranderprocessen, procesoptimalisatie, ketensamenwerken, privacy en security uitdagingen:

    • De actuele stand van zaakgericht werken in Nederland.
    • Complexiteit van veranderingen: processen, mensen en de techniek
    • Privacy en security uitdaging bij zaakgericht werken
    • E-depot: zaaksystemen en archiveren, de laatste stand van zaken.
    • Zaakgericht werken in het Sociaal domein, hoe pak je dat aan?
    • Zaakgericht werken als hulpmiddel bij keten samenwerken
    • Betere digitale dienstverlening door zaakgericht werken: Overheid 2017
    • Praktijkcases: ervaringen n.a.v. implementatie Do's and Don't's

    http://overheid.heliview.nl/

     

  • Yvonne Welings

    Hoe zorg je als gemeente dat alle relevante informatie over een zaak centraal en digitaal beschikbaar is, zodat alle betrokken afdelingen, ketenpartijen, bedrijven en burgers inzicht hebben of ermee kunnen werken? Zaak- en Documentservices (ZDS) zorgen daarvoor. Maar wat komt er eigenlijk kijken bij de invoering daarvan? Bas de Boer geeft namens de gemeente Oegstgeest een kijkje in de keuken.

    https://www.kinggemeenten.nl/werken-onder-architectuur/nieuws/zaak-...

  • Yvonne Welings

    Column VHIC over meerdere manieren zaakgericht werken

    http://www.vhic.nl/index.php?option=com_content&view=article&am...

  • Yvonne Welings

    Op 22 september 2015 vindt de 4e editie van het congres Zaakgericht werken voor de Overheid plaats.  Het congres gaat over procesoptimalisatie, kostenbesparing en hoe zaakgericht werken de overheid dichter bij de burger brengt. Het thema dit jaar is: Processen, mensen en techniek.

    Zaak gericht werken is meer dan software alleen. Belangrijke onderwerpen die dit jaar aan bod komen gaan o.a. over veranderprocessen, procesoptimalisatie, ketensamenwerken, privacy en security uitdagingen:

    • De actuele stand van zaakgericht werken in Nederland.
    • Complexiteit van veranderingen: processen, mensen en de techniek
    • Privacy en security uitdaging bij zaakgericht werken
    • E-depot: zaaksystemen en archiveren, de laatste stand van zaken.
    • Zaakgericht werken in het Sociaal domein, hoe pak je dat aan?
    • Zaakgericht werken als hulpmiddel bij keten samenwerken
    • Betere digitale dienstverlening door zaakgericht werken: Overheid 2017
    • Praktijkcases: ervaringen n.a.v. implementatie Do's and Don't's