In deze groep kan iedereen opleidingen plaatsen en nieuwe opleidingen aankondigen (adverteren). Ook kunnen (ex-)leerlingen en (ex-)cursisten hier hun ervaringen delen.
Op 23 januari start de vernieuwde Mastercourse Informatie – en documentmanagement. In acht dagen tijd leren deelnemers een visie te ontwikkelen op informatievoorziening en het verwerken van databestanden.
Informatie speelt een sleutelrol in onze samenleving. De meeste gegevens slaan we tegenwoordig digitaal op en verwerken wij digitaal. Ook onze organisaties en onze bedrijfsprocessen maken gebruik van gestructureerde digitale databestanden. In de praktijk blijkt echter dat veel toepassingen van documentmanagement in organisaties nog onvoldoende resultaten opleveren.
Het merendeel van de problemen is niet te wijten aan technologisch falen, maar wordt veroorzaakt door mismanagement en door factoren van menselijk gedrag. De Mastercourse Informatie- en Documentmanagement biedt u uitkomst. U leert tijdens de mastercourse een visie te ontwikkelen op informatievoorziening en het verwerken van databestanden.
Nieuw zijn de twee workshopdagen. De workshops tijdens de laatste twee dagen van de opleiding staan in het teken van casussen. De Academic Director is de moderator, hij bewaakt de rode draad van de workshop en de uitgangspunten van de opleiding. De bijeengebrachte kennis van docenten en deelnemers wordt door deze opzet geoptimaliseerd en naar een hoger plan getild.
Voor wie? De mastercourse is bedoeld voor iedereen die in zijn dagelijkse werk te maken heeft met het verwerken van grote hoeveelheden data. Te denken valt aan informatiemanagers, kennismanagers, DIV-adviseurs, coördinatoren DIV, recordmanagers, beleidsmedewerkers of adviseurs informatievoorziening, archivarissen, secretarissen, documentmanagers, ICT-consultants of documentalisten.
Investering De investering in de Mastercourse Informatie – en documentmanagement bedraagt € 3.950,- (alle bedragen zijn vrijgesteld van btw). Bij het cursusgeld zijn parkeerkaarten, lunches, koffie/thee en cursusmateriaal inbegrepen
Meer informatie & inschrijven Voor meer informatie over de Mastercourse Informatie – en documentmanagement gaat u naar de website www.erasmusacademie.nl/idm. Hier kunt u ook de factsheet van de opleiding aanvragen of u direct inschrijven. Of bel met Andreas Markus, opleidingsadviseur van Erasmus Academie, tel. 010-4081819. U kunt ook een mail sturen naar markus@erasmusacademie.nl.
Organisatie De Mastercourse Informatie – en documentmanagement is een initiatief van Erasmus Academie, instituut voor postacademisch onderwijs van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Kijk op www.erasmusacademie.nl voor ons complete aanbod.
De opleiding Informatiemanagement in de publieke sector wordt ook veel als in-company traject gevolgd. Onze trainer komt naar u toe om te bekijken waar de leerdoelen liggen. De opleiding wordt daar - indien gewenst - volledig op aangepast!
Van 18 tot en met 22 mei 2015 organiseren PTAB (The Primary Trustworthy Digital Repository Authorisation Body ) en de NCDD een training over de ISO-16363-standaard voor certificering. Deze high level training is bedoeld voor beheerders van digitale archieven en wordt gegeven door de auteurs van de ISO-standard. De cursus vindt plaats bij de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag en wordt in het Engels gegeven.
De cursus is onderverdeeld in modules die bestaan uit presentaties, praktische oefeningen en discussie. Daarnaast wordt een aantal presentaties gegeven uit de Nederlandse praktijk. Hoe gaat certificering er in de praktijk aan toe? Wat moet je er allemaal voor doen en wat komt er bij kijken?
In deze officiële post-HBO opleiding ligt de focus op het ontwikkelen van vakinhoudelijke kennis en de daaraan gerelateerde competenties. Het uiteindelijke doel van het programma is om informatiemanagers op te leiden tot een breed inzetbare informatieprofessional op het snijvlak van Business & IT, zowel op strategisch, tactisch als operationeel niveau.
Het nieuwste opleidingenoverzicht uit Od (www.od-online.nl) van de SDU is weer verschenen! Heb je aanvullingen of opmerkingen voor het overzicht van 2016? Laat het me weten!
Wil je dat het overzicht ieder jaar blijft verschijnen??? Neem dan een abonnement op Od via de vereniging SOD (63 euro per jaar! http://www.verenigingsod.nl/pages/word-lid)
In de od van mei jl. heb ik een artikel geplaatst over het nut van certificering van opleidingen. Wat zegt certificering jou als student of jou als leidinggevende? Vanuit de opleidingsinstituten is het idee dat bij studenten de behoefte aan certificering en heldere kwaliteitsvergelijking minimaal aanwezig is. Is dat zo?? En zo ja, op basis waarvan bepaal je dan dat je kiest voor een bepaalde opleiding?
Archiefinnovatie als onderdeel van informatiebeleid
ICT-opdrachtgeverschap
Doelgroep
De Summerschool is gericht op archivarissen, informatiemanagers en informatiearchitecten, die zich bezig houden met advies over, toezicht op of inrichten van duurzame toegankelijkheid van digitale overheidsinformatie en werkzaam zijn bij een gemeente, provincie, waterschap of bij een archiefdienst.
Meer informatie en aanmelden
Binnen 2 weken, uiterlijk 16 juli, volgt meer informatie over het programma, de inhoud van de workshops en de locaties van de Summerschool. Vanaf dat moment kunt u zich ook aanmelden
Deze sessie maakt onderdeel uit van een serie van 4 Expertsessies over de ‘Juridische aspecten van de digitale informatievoorziening’ geven Kienhuis Hoving Advocaten, FOX-IT en GO opleidingen u de juiste kennis en inzichten om op verantwoorde wijze met digitale informatie om te gaan.
Doelgroep
De Expertsessies zijn bedoeld voor ICT'ers, Informatiemanagers, Informatieadviseurs die zich bezig (gaan) houden met de compliance en governance van de digitale informatie van hun organisatie.
Een archiefprofessional moet zich – in deze tijd van snelle verandering – bewust zijn van wat hij/zij te
leren heeft van anderen. Daarbij dient bedacht te worden hoe dit leerproces, langs formele en
informele lijnen, zelf vormgeven kan worden. BRAIN onderzoekt, mede op verzoek van Archief 2020,
de komende maanden wat de leerbehoefte in de branche is. Daarbij staan belangrijke vragen
centraal. Op welke kennisgebieden vertonen branche en professie lacunes? Is het huidige aanbod
van opleidingen toereikend? Aan welke leervormen bestaat behoefte?
Het onderzoek wil een onderbouwd inzicht opleveren in de vraag naar de leerbehoefte in de
archiefbranche, zowel kennis als competenties en ontwikkelbehoeften, zowel binnen de
archiefbranche als geheel als ten aanzien van afzonderlijke archiefinstellingen. Tevens dient er een
handvat te komen voor de ontwikkeling en uitwerking van een afgestemd (eigen) aanbod aan
leeromgevingen voor de archiefbranche. Daan Hertogs (Interim-management & advies) voert het
onderzoek voor BRAIN uit.
BRAIN wil zoveel mogelijk medewerkers van archiefinstellingen bij het beantwoorden van bovenstaande vragen betrekken. Het samenbrengen van medewerkers geeft tevens de mogelijkheidom meteen te beginnen met het opzetten van leerkringen – groot, klein, het maakt niet uit – als daar
behoefte aan blijkt te bestaan. Daarom worden er de komende maanden drie bijeenkomsten
georganiseerd.
Voor deze drie bijeenkomsten willen we jullie aandacht vragen:
·
Op donderdag 15 oktober 2015, 10.00 – 13.00 uur (Utrecht) is er een bijeenkomst voor alle
hoofden van archiefinstellingen
. Jullie vervullen een bijzondere rol, omdat je het veranderende
leerproces mede vorm dient te geven voor je medewerkers, maar ook onderdeel bent van dat
veranderproces.
·
Maandag 2 november 2015, 13.00 – 16.00 uur (Vlaardingen) willen we alle toezichthouders bij elkaar brengen. Op het gebied van toezicht en inspectie is zoveel aan het veranderen, dat we voor deze groep medewerkers een aparte bijeenkomst organiseren.
Dit kabinet legt de lat hoog voor de digitale overheid. In 2017 moeten namelijk alle overheidsdiensten digitaal zijn. PBLQ heeft voor u, als programmamanager, projectleider of adviseur voor de digitale overheid een driedaagse masterclass ontwikkeld om u behulpzaam te zijn bij het realiseren van uw doelstelling.
Resultaat
Na afloop van de training:
Heeft u inzicht in de politiek-bestuurlijke context die voor de eigen opdracht van belang is en kunt u deze ook herkennen
Heeft u inzicht in de eisen die worden gesteld aan het ontwerp van de digitale overheid en kunt u deze toepassen
Heeft u inzicht in de handelingsperspectieven die mogelijk zijn om de eigen opdracht te sturen en kunt u deze toepassen
Voor wie
Programmamanagers, projectleiders, adviseurs en andere relevante professionals uit de publieke sector.
Inhoud
Deze masterclass belicht de volgende drie invalshoeken
Dag 1: Binnen welke politiek-bestuurlijke context opereer ik? Dé digitale overheid bestaat niet. In politiek-bestuurlijke zin gaat het om een complex samenspel van actoren en programma's, met bijbehorende belangen. Een wereld van verschillende digitale overheden dus. Wat zijn de grote nationale en sectorale ontwikkelingen op het gebied van de digitale overheid? Hoe is de governance ingericht? Wat wordt de rol van de nationale coördinator digitale overheid? En alsof het nog niet ingewikkeld genoeg is: Welke invloed heeft Europa als vierde bestuurslaag op de digitale overheid?
Dag 2: Met welke ontwerp-eisen moet ik rekening houden? Vanuit de zijde van het Rijk is tot nu toe sterk het accent gelegd op het ontwikkelen van de infrastructuur voor de digitale overheid. De waarde voor burgers en bedrijven zit echter in de diensten die met behulp van die infrastructuur worden aangeboden. Deze diensten krijgen vorm in een afweging tussen klantvriendelijkheid, kostenvriendelijkheid en beleidsvriendelijkheid. Niet ieder aspect kan meestal volledig worden gehonoreerd. Hoe verloopt de trade-off, wat zijn daarbij do's en don'ts, en niet te vergeten: wat doen we met digibeten?
Dag 3: Hoe stuur ik de uitvoering van mijn eigen opdracht? De digitale overheid krijgt vorm via opdrachten die worden uitgevoerd, met meestal aan de ene kant een beleidsmatige opdracht, en aan de andere kant een concreet project gebonden aan tijd, budget en kwaliteit. Welke spanningen brengt dit met zich mee voor opdrachtnemers? Hoe ervoor te zorgen dat complexe projecten voor de Digitale Overheid tot een goed einde worden gebracht? Wat betekent dit voor de relatie met de opdrachtgever?
Deelnemerservaringen
"Deze masterclass heeft mijn verwachting overtroffen! Veel goede sprekers, inspirerende woorden en onderstreept de richting die ik met de gemeente ben ingeslagen." (Marcel, teamleider Informatievoorziening bij gemeente Etten-Leur)
"De masterclass geeft een helder beeld van de digitale context waar mijn organisatie zich momenteel bevindt. Onmisbaar in het maken van keuzes en bepalen van richting." (Pauline, Beleidsadviseur Internationale Diensten bij Dienst Uitvoering Onderwijs)
"De masterclass heeft mij geleerd ICT-projecten niet los te zien van de beleidsambities van een overheid". (Albert, beleidsmedewerker bij Provincie Flevoland)
"Inspirerend voor toepassing in de dagelijkse I-praktijk van een waterschap." (Kelvin, Senior Projectmanager/adviseur ICT bij Waterschap Hollandse Delta)
Deze Mastercourse wordt georganiseerd door BRAIN en Archief 2020 en is gericht op managers en strategisch adviseurs die zich bezig houden met advies over, toezicht op of inrichten van duurzame toegankelijkheid van digitale overheidsinformatie en werkzaam zijn bij een gemeente, provincie, waterschap of bij een archiefdienst.
De cursus bestaat uit drie maandagavonden. Elke avond start met een inleiding van een toonaangevend master of hoogleraar. Daarna wordt onder leiding van Marcel Thaens een concrete praktijkcasus besproken. U discussieert met de andere deelnemers over hoe de ervaringen uit de case doorvertaald kunnen worden naar uw eigen digitale dienstverlening. Als u de Mastercourse hebt gevolgd bent u in staat om te beoordelen hoe u architectuur in uw werkpraktijk en organisatie kan inzetten.
De bijeenkomsten zijn op maandag 9 november, maandag 16 november en maandag 30 november van 17.00 tot 20.00 bij Het Utrechts Archief.
De training wordt ontwikkeld in samenwerking met PBLQ. Hier kunt u zich aanmelden (link naar de website van PBLQ).
Programma
Maandag 9 november 2015: Introductie. Wat is architectuur en wat doet het?
- Master: Raymond Slot, hoogleraar bij de Hogeschool Utrecht/University of Applied Sciences
- Praktijkcase nog nader in te vullen
Maandag 16 november 2015: Hoe werken architecturen?
- Master: Wim Bakkeren, architect bij de overheid (ICTU)
- Praktijkcase nog nader in te vullen
Maandag 30 november 2015: Sturen met architectuur. Hoe kun je het gebruiken?
- Master: Diane Nijs, Lector Imagineering at NHTV Breda University of Applied Sciences
- Praktijkcase nog nader in te vullen
Tijden
Elke avond start om 17.00 uur en eindigt om 20.00 uur
- inloop/koffie vanaf 16:30 uur
- een klein buffet rond 18.30 uur
- een borrel na afloop
Kosten
450 euro per deelnemer inclusief buffet en borrel na afloop
Locatie
Het Utrechts Archief, Hamburgerstraat 28 in Utrecht
Bij voldoende belangstelling wordt de Mastercourse Architectuur in 2016 herhaald op andere locaties in het land.
De Winter School for Audiovisual Archiving is een initiatief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Het biedt managers van audiovisuele collecties de noodzakelijke kennis en vaardigheden om het digitale preserveringsmanagement van hun audiovisuele collecties vorm te geven of te verbeteren. Deze editie van de Winter School richt zich op het implementeren en bijwerken van uw preserveringsbeleid.
Door de hoeveelheid born digital-materiaal en de diversiteit aan media die dagelijks wordt gecreëerd, is er een groeiende behoefte om audiovisuele preserveringsplanning toe te passen en bij te werken om zo te voldoen aan uitdagingen op het gebied van digitale preservering:
Hoe heeft dit invloed op uw IT-infrastructuur en organisatie?
Welke knelpunten kunnen ontstaan op het vlak van technisch beheer?
Welke vaardigheden hebben u en uw team nodig?
Welke architectuur moet aanwezig zijn om het behoud van audiovisuele bestanden op de lange termijn te garanderen?
De Winter School biedt deelnemers de noodzakelijke strategische kennis om het preserveringsbeleid voor hun digitale audiovisuele collecties te beoordelen en toe te passen.
Programma
De Winter School omvat lezingen en interactieve sessies door gerenommeerde docenten, use cases, groepsdiscussies en praktische workshops. Deelnemers zullen werken met collega’s die werkzaam zijn in het archiefdomein. Om aansluiting met de dagelijkse praktijk te garanderen worden deelnemers aangemoedigd om voorbeelden van projecten of uitdagingen uit hun organisaties te delen, zodat deze kunnen worden gebruikt als voorbeelden in de sessies.
Door het toenemende belang van informatievoorziening binnen publieke organisaties wordt ook Functioneel Beheer als discipline steeds belangrijker. Het aantal Functioneel Beheerders met een gedegen professionele basis is echter nog relatief gering binnen de publieke sector. Wilt u meer invloed uitoefenen op uw toekomstige informatievoorziening, dan is het zaak uw Functioneel Beheer te versterken.
De Functioneel Beheerder is de verbindende factor als het gaat om relaties met andere partijen, zoals gebruikers, systeembeheer, gegevensbeheer, leveranciers en management. Tevens moet de Functioneel Beheerder specialistische kennis van zijn eigen vakgebied kunnen combineren met kennis van de functionaliteiten van software en IT. Dit alles stelt forse eisen aan de competenties van de Functioneel Beheerder.
In deze actuele en praktijkgerichte opleiding krijgt u de juiste handvatten aangereikt om de organisatie rondom Functioneel Beheer succesvol vorm te geven en de rol van Functioneel Beheerder in de publieke sector beter uit te voeren. Zo worden bijvoorbeeld alle processen rondom Functioneel Beheer met u doorgenomen. Met deze kennis kunt u zich - indien gewenst - voor BiSL laten certificeren. Daarnaast komt ook de rol van Functioneel Beheer in een veranderingsproces aan de orde, zoals bijvoorbeeld de digitale transformatie binnen de publieke sector. Ook leert u hoe u als Functioneel Beheerder moet omgaan met continue veranderingen in prioriteit en verwachtingen van de klant. Relevante trends, wet- en regelgeving en methoden voor Functioneel Beheer worden eveneens uitgebreid behandeld.
Data en locatie
Deze opleiding vindt plaats in Amsterdam op o.m. de volgende data:
Opleiding I - 7, 8, 16, 23 en 30 juni 2016
Opleiding II - 3, 10, 17 en 24 november en 1 december 2016
Meer informatie?
Voor meer informatie of een brochure over deze opleiding bezoekt u onze website of vraagt u een brochure aan via info@imf-online.com.
Veel gemeenten zijn actief bezig om hun informatievoorziening te optimaliseren. De huidige (technische) trends en ontwikkelingen, de veranderende kijk op gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering vragen om een regelmatige herijking van het informatiebeleid in relatie tot de visie op dienstverlening en bedrijfsvoering. Staat u met uw gemeente ook voor dergelijke uitdagingen en wilt u komen tot een actueel, gedragen en verbonden informatiebeleid?
Doe dan mee met ons 4-daagse werkatelier “Informatiebeleid 2016-2020”.
De 4 dagen staan in het teken van action-learning: cursisten krijgen een ruime hoeveelheid kennis aangereikt over alle relevante onderwerpen en gaan er direct actief mee aan de slag in de vorm van interactie met medecursisten en middels het voorbereiden c.q. opstellen van een IBP voor de eigen organisatie. Het cursusmateriaal bevat o.a. een concept informatiebeleidsplan dat als basis gebruikt wordt. Wij hanteren een beperkte groepsgrootte van maximaal 10 personen. Meer informatie vindt u in deze brochure. De algemene voorwaarden voor inschrijving vindt u hier
U kunt zich direct inschrijven door een e-mail te sturen naar info@nativeconsulting.nl. Uiteraard kunt u via dit mailadres ook vragen stellen. Wij hopen u binnenkort te mogen verwelkomen op ons werkatelier!
Kies nu positie als informatieprofessional en neem uw eigen toekomst in handen!
Het traditionele DIV-werk verdwijnt. Wat komt er voor terug? We zien in organisaties DIV inkrimpen, terwijl de digitale documentbergen groeien. Kan DIV zichzelf opnieuw uitvinden, of verdwijnt DIV voorgoed van het toneel?
Niet als het aan u ligt! Grijp daarom uw kans en neem uw toekomst in eigen hand. Want er blijft genoeg werk over: Mailboxen en schijven lopen vol, kenniswerkers leggen schaduwarchieven aan bij de vleet, de informatieberg is zo omvangrijk en zo structuurloos geworden dat niemand meer de weg kan vinden. Ondertussen neemt het aantal wetten, richtlijnen, modellen, handreikingen, normen en criteria toe.
Wat kunt u verwachten tijdens deze dag?
Interactieve sessies; met elkaar aan de slag met creatieve ideeën en prikkelende stellingen.
Inzicht en handvatten om toekomstgericht uw professie in te vullen.
Tools en voorbeelden om binnen uw organisatie uw rol te pakken als informatiespecialist.
Concrete praktijkcases van een toekomstgerichte DIV gepresenteerd door Evert Giphart van de Gemeente Amsterdam en Katinka de Graaff van Eneco.
Leren door samen te doen! Dat is het credo van het onderzoeksrapport Het onzekere voor het zekere nemen in een onzekere wereld dat in opdracht van BRAIN en Archief 2020 werd geschreven om de leerbehoeften van het archiefbranche in kaart te brengen. Het rapport samenvatten doet eigenlijk geen recht aan de rijke inhoud ervan, die (ver) voorbij de initiële opdracht tot het in kaart brengen van leerbehoeften gaat.
Het rapport legt de focus op de archieffunctie in plaats van de archiefinstelling en laat zien dat de archiefbranche zich steeds meer als netwerk aan het organiseren is. Specifiek met betrekking tot de leerbehoeften laat het rapport zien dat leren in het dagelijks leven steeds meer een vanzelfsprekendheid wordt (life long learning). Daarbij gaat het met name om het verwerven van verandercompetenties: het aangaan en productief maken van steeds nieuwe verbindingen, creativiteit, procesmanagement, oog en gevoel voor het ambtelijke en bestuurlijke spel en de bijbehorende krachtsverhoudingen en het meespelen van dat ‘spel’.
De archieffunctie gaat terug naar de kern: het duurzaam borgen van de gebruikswaarden van informatie voor belanghebbenden en gebruikers nu en later. Bij het in stand houden en optimaliseren van de gebruikswaarden van archieven gaat het steeds minder alleen om beheren, maar om adviseren, zowel van de archiefvormer als van de gebruikers. Dat brengt de volgende collectieve sectorale leerbehoeften met zich mee:
adviesvaardigheden;
actuele archivistische kennis;
bestuurlijk- juridische en maatschappelijke sensitiviteit;
actuele ICT-kennis en het vermogen om met ICT-ers te communiceren.
Uitkomst onderzoek leerbehoeften
BRAIN en KVAN verwerken de uitkomsten van dit onderzoek in de programmalijn deskundigheidsbevordering en kennisontwikkeling en zijn met Archief 2020 en het Nationaal Archief (kennismakelaars en kennisplatforms) in gesprek over de vertaling van de uitkomsten in concrete activiteiten.
GO opleidingen neemt vanaf september 2016 de opleidingsactiviteiten SOD-Opleidingen BV over. Eind juni heeft SOD-Opleidingen besloten om haar activiteiten te staken. Met de overeenkomst blijven de waardevolle opleidingen voor medewerkers in het vakgebied documentaire informatievoorziening bestaan.
GO opleidingen noemt deze overeenkomst een goede zaak voor het vakgebied. Directeur Theo Verbeij: “Het zou eeuwig zonde zijn als een waardevol instituut zoals SOD-Opleidingen jarenlang is geweest voor het vakgebied verloren zou gaan. Zeker gezien de huidige ontwikkelingen in het vakgebied, waarbij scholing zo belangrijk is. GO en SOD kennen min of meer dezelfde geschiedenis. In het verleden hebben we zelfs samengewerkt. Onze manier van opleidingen organiseren en uitvoeren is vrijwel gelijk aan die van de SOD. Voor ons is het dan ook een logische stap om de activiteiten over te nemen. Ik denk dat we elkaar zelfs nog kunnen versterken door het beste uit beide werelden te combineren. Ik zie dan ook een mooie toekomst voor de combinatie GO – SOD.”
Vanaf 1 september gaat GO opleidingen de niet-gecertificeerde opleidingen en cursussen onder de naam SOD Next uitvoeren. Cursisten kunnen zich blijven inschrijven via de website van SOD Next (www.sodnext.nl). GO opleidingen zorgt voor de administratieve afhandeling en uitvoering van deze opleidingsactiviteiten.
Deelnemers aan de nog lopende opleidingen van SOD Opleidingen BV zijn inmiddels geïnformeerd over de afronding van hun opleiding.
Nieuwe cursus ‘Determineren historische grafische en fotomechanische technieken’
In november start de geheel nieuwe cursus ‘Determineren historische grafische en fotomechanische technieken’ bij de Bijzondere Collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden.
De cursus is bestemd voor conservatoren, archivarissen, documentalisten en andere belangstellenden op het gebied van beeldend en illustratiemateriaal in fotografie of grafische techniek. Ze voorziet in de behoefte aan kennis op het gebied van historische procedés, die nodig is bij herkenning, documentatie, conservering en restauratie van beeldmateriaal. De cursus zal daarna jaarlijks in november worden aangeboden.
Werkcolleges met veel origineel historisch beeldmateriaal
De cursus heeft de vorm van een serie werkcolleges met veel origineel historisch beeldmateriaal, waarin aandacht wordt geschonken aan veel voorkomende vragen als: Is dit nu een ets of een gravure? Is het gedrukt of is het getekend? Is het in kleuren gedrukt of ingekleurd, krijtlitho of stippelgravure, lichtdruk of heliogravure? Aan het begin van de cursus wordt aan alle deelnemers een uitgebreide syllabus uitgereikt; naderhand een certificaat van deelname. Studenten betalen een met 50% gereduceerd tarief.
Docent: Johan de Zoete (foto- en drukhistoricus; voormalig conservator van de erfgoedcollectie van drukkerij Koninklijke Joh. Enschede)
Data: dinsdag 15, 22 en 29 november 2016, steeds van 10.00 tot 16.00 uur.
Plaats: Universiteitsbibliotheek, collegezaal ‘Heinsius’, Witte Singel 27, Leiden.
Vraag nu het gratis congres- en opleidingsoverzicht Privacy en Data Protection aan!
Wij bieden diverse cursussen, congressen en opleidingen aan binnen het vakgebied Juridisch en specifieker Privacy en Data Protection. Doordat onze programma’s een goede mix bevatten tussen theorie en praktijk, kunt u het geleerde direct toepassen.
Statistieken waar ik toevallig op stuitte bevestigen het beeld van een dramatische terugloop van het aantal gediplomeerden in hogere opleidingen in bibliotheek en archief. Wat zijn de oorzaken van deze trend? Trekt het vak gewoonweg geen jonge mensen meer aan? Of sluiten de opleidingen niet goed meer aan bij het werkveld? Een Vlaams-Nederlandse werkgroep gaat onderzoek laten doen naar de aansluiting van de opleidingen op de vraag van werkgevers.
Hoe kunnen de nieuwe kennisproducten die Archief 2020 heeft opgeleverd hun weg vinden in opleidingen en trainingen voor archivarissen en andere informatieprofessionals? Om deze vraag te beantwoorden heeft Archief 2020 in 2016 een verkenning laten uitvoeren. Bureau Jonkersenko kwam met vijf praktische adviezen waar beheerders producten direct aan de slag kunnen samen met opleiders voor bij- en nascholing.
Tijdens deze 1-daagse cursus leert u via praktijkvoorbeelden welke problemen er zich bij doelmatig archiveren van e-mail kunnen voordoen. U leert precies welke oplossingsstrategieën in specifieke gevallen succesvol kunnen zijn. Na afloop kunt u op een verantwoorde en praktische manier informatiemanagement inrichten en e-mail archiveren en beheren.
André Plat
Summerschool Archief 2020 najaar 2014
25 Nov 2014
Yvonne Welings
Is het geen idee om kennis over bestandsformaten te integreren in de bestaande opleidingen ?
Zie ook deze bijdrage.
4 Dec 2014
Yvonne Welings
link
Informatiemanagement in de publieke sector in vier dagen...
8 Dec 2014
Yvonne Welings
Link BRAIN presenteert film leren als levenstijl.
9 Dec 2014
Yvonne Welings
De ‘backbone’ van het documentmanagementvak
Op 23 januari start de vernieuwde Mastercourse Informatie – en documentmanagement. In acht dagen tijd leren deelnemers een visie te ontwikkelen op informatievoorziening en het verwerken van databestanden.
Informatie speelt een sleutelrol in onze samenleving. De meeste gegevens slaan we tegenwoordig digitaal op en verwerken wij digitaal. Ook onze organisaties en onze bedrijfsprocessen maken gebruik van gestructureerde digitale databestanden. In de praktijk blijkt echter dat veel toepassingen van documentmanagement in organisaties nog onvoldoende resultaten opleveren.
Het merendeel van de problemen is niet te wijten aan technologisch falen, maar wordt veroorzaakt door mismanagement en door factoren van menselijk gedrag. De Mastercourse Informatie- en Documentmanagement biedt u uitkomst. U leert tijdens de mastercourse een visie te ontwikkelen op informatievoorziening en het verwerken van databestanden.
Nieuw zijn de twee workshopdagen. De workshops tijdens de laatste twee dagen van de opleiding staan in het teken van casussen. De Academic Director is de moderator, hij bewaakt de rode draad van de workshop en de uitgangspunten van de opleiding. De bijeengebrachte kennis van docenten en deelnemers wordt door deze opzet geoptimaliseerd en naar een hoger plan getild.
Voor wie?
De mastercourse is bedoeld voor iedereen die in zijn dagelijkse werk te maken heeft met het verwerken van grote hoeveelheden data. Te denken valt aan informatiemanagers, kennismanagers, DIV-adviseurs, coördinatoren DIV, recordmanagers, beleidsmedewerkers of adviseurs informatievoorziening, archivarissen, secretarissen, documentmanagers, ICT-consultants of documentalisten.
Investering
De investering in de Mastercourse Informatie – en documentmanagement bedraagt € 3.950,- (alle bedragen zijn vrijgesteld van btw). Bij het cursusgeld zijn parkeerkaarten, lunches, koffie/thee en cursusmateriaal inbegrepen
Meer informatie & inschrijven
Voor meer informatie over de Mastercourse Informatie – en documentmanagement gaat u naar de website www.erasmusacademie.nl/idm. Hier kunt u ook de factsheet van de opleiding aanvragen of u direct inschrijven. Of bel met Andreas Markus, opleidingsadviseur van Erasmus Academie, tel. 010-4081819. U kunt ook een mail sturen naar markus@erasmusacademie.nl.
Organisatie
De Mastercourse Informatie – en documentmanagement is een initiatief van Erasmus Academie, instituut voor postacademisch onderwijs van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Kijk op www.erasmusacademie.nl voor ons complete aanbod.
16 Dec 2014
Yvonne Welings
Lezenswaardige blog : Kennis Management is essentieel, een visie door Alfred de Weerd.
31 Dec 2014
IMF Academy
De opleiding Informatiemanagement in de publieke sector wordt ook veel als in-company traject gevolgd. Onze trainer komt naar u toe om te bekijken waar de leerdoelen liggen. De opleiding wordt daar - indien gewenst - volledig op aangepast!
13 Jan 2015
Yvonne Welings
Wie weet een alternatief voor een VVA opleiding ?
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/vva-type-opleidingen
19 Mrt 2015
Yvonne Welings
Opleidingsgids II=R ICT Academy
https://view.publitas.com/iir/iir-ict-opleidingsgids/?utm_medium=em...
26 Mrt 2015
Yvonne Welings
Even wachten met het volgen van een workshop nieuwe selectielijst ?
link
3 Apr 2015
Yvonne Welings
Van 18 tot en met 22 mei 2015 organiseren PTAB (The Primary Trustworthy Digital Repository Authorisation Body ) en de NCDD een training over de ISO-16363-standaard voor certificering. Deze high level training is bedoeld voor beheerders van digitale archieven en wordt gegeven door de auteurs van de ISO-standard. De cursus vindt plaats bij de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag en wordt in het Engels gegeven.
De cursus is onderverdeeld in modules die bestaan uit presentaties, praktische oefeningen en discussie. Daarnaast wordt een aantal presentaties gegeven uit de Nederlandse praktijk. Hoe gaat certificering er in de praktijk aan toe? Wat moet je er allemaal voor doen en wat komt er bij kijken?
Voor meer informatie en aanmelden, kijk op de website van de NCDD.
17 Apr 2015
Yvonne Welings
Digital en VHIC gaan samen opleiden
http://www.digital.nl/nieuws/20150602-digital-en-vhic-gaan-samenwer...
2 Jun 2015
IMF Academy
Nieuwe post-HBO opleiding: Informatiemanagement en Bedrijfsvoering!
In deze officiële post-HBO opleiding ligt de focus op het ontwikkelen van vakinhoudelijke kennis en de daaraan gerelateerde competenties. Het uiteindelijke doel van het programma is om informatiemanagers op te leiden tot een breed inzetbare informatieprofessional op het snijvlak van Business & IT, zowel op strategisch, tactisch als operationeel niveau.
Kijk voor meer informatie op onze website:
http://www.imf-online.com/vakgebieden/IT_algemeen/informatiemanagem...
2 Jun 2015
Yvonne Welings
Wat zijn de ervaringen met TMLO trainingen, deel ze op BREED
zie deze link
5 Jun 2015
Jeroen Jonkers
Opleidingenoverzicht 2015.pdf
Het nieuwste opleidingenoverzicht uit Od (www.od-online.nl) van de SDU is weer verschenen! Heb je aanvullingen of opmerkingen voor het overzicht van 2016? Laat het me weten!
Wil je dat het overzicht ieder jaar blijft verschijnen??? Neem dan een abonnement op Od via de vereniging SOD (63 euro per jaar! http://www.verenigingsod.nl/pages/word-lid)
15 Jun 2015
Jeroen Jonkers
Od mei 2015 Certificering van opleidingen.pdf
In de od van mei jl. heb ik een artikel geplaatst over het nut van certificering van opleidingen. Wat zegt certificering jou als student of jou als leidinggevende? Vanuit de opleidingsinstituten is het idee dat bij studenten de behoefte aan certificering en heldere kwaliteitsvergelijking minimaal aanwezig is. Is dat zo?? En zo ja, op basis waarvan bepaal je dan dat je kiest voor een bepaalde opleiding?
De redactie van Od (www.od-online.nl) is benieuwd naar reacties. Reageer op deze oproep of mail naar jeroen@jonkersenko.nl
15 Jun 2015
Yvonne Welings
Summerschool Archief2020
Doelgroep
De Summerschool is gericht op archivarissen, informatiemanagers en informatiearchitecten, die zich bezig houden met advies over, toezicht op of inrichten van duurzame toegankelijkheid van digitale overheidsinformatie en werkzaam zijn bij een gemeente, provincie, waterschap of bij een archiefdienst.
Meer informatie en aanmelden
Binnen 2 weken, uiterlijk 16 juli, volgt meer informatie over het programma, de inhoud van de workshops en de locaties van de Summerschool. Vanaf dat moment kunt u zich ook aanmelden
https://archief2020.nl/nieuws/save-date-archief-2020-summerschool
3 Jul 2015
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/gebrek-aan-ict-kennis-ove...
Nieuwe mastercourse Erasmus Universiteit....
10 Jul 2015
Yvonne Welings
In Vlaanderen zijn workshops over metadata een succes, vervolg in Nederland ?
https://www.agiv.be/news/2015/juli/nieuwe-workshops-over-metadata
11 Jul 2015
Yvonne Welings
Nieuwe cursus GO:
Aan de orde komen o.a.:
- Relevante wet –en regelgeving
- Bescherming van persoonsgegevens
- Doelbinding
- Gronden van rechtmatige gegevensverwerking
- Functionaris voor de gegevensbescherming
- Bewerkersovereenkomst
- Recht om vergeten te worden
- Bewaren of vernietigen
- Inzage- correctie en vernietiging van gegevens
- Wettelijke bewaartermijn
Deze sessie maakt onderdeel uit van een serie van 4 Expertsessies over de ‘Juridische aspecten van de digitale informatievoorziening’ geven Kienhuis Hoving Advocaten, FOX-IT en GO opleidingen u de juiste kennis en inzichten om op verantwoorde wijze met digitale informatie om te gaan.
Doelgroep
De Expertsessies zijn bedoeld voor ICT'ers, Informatiemanagers, Informatieadviseurs die zich bezig (gaan) houden met de compliance en governance van de digitale informatie van hun organisatie.
http://www.goopleidingen.nl/privacy-en-digitaal-gegevensbeheer
18 Aug 2015
Yvonne Welings
Utrecht, 8 september 2015
UITNODIGING Bijeenkomsten BRAIN
Leren als levensstijl
Beste collega,
Een archiefprofessional moet zich – in deze tijd van snelle verandering – bewust zijn van wat hij/zij te
leren heeft van anderen. Daarbij dient bedacht te worden hoe dit leerproces, langs formele en
informele lijnen, zelf vormgeven kan worden. BRAIN onderzoekt, mede op verzoek van Archief 2020,
de komende maanden wat de leerbehoefte in de branche is. Daarbij staan belangrijke vragen
centraal. Op welke kennisgebieden vertonen branche en professie lacunes? Is het huidige aanbod
van opleidingen toereikend? Aan welke leervormen bestaat behoefte?
Het onderzoek wil een onderbouwd inzicht opleveren in de vraag naar de leerbehoefte in de
archiefbranche, zowel kennis als competenties en ontwikkelbehoeften, zowel binnen de
archiefbranche als geheel als ten aanzien van afzonderlijke archiefinstellingen. Tevens dient er een
handvat te komen voor de ontwikkeling en uitwerking van een afgestemd (eigen) aanbod aan
leeromgevingen voor de archiefbranche. Daan Hertogs (Interim-management & advies) voert het
onderzoek voor BRAIN uit.
BRAIN wil zoveel mogelijk medewerkers van archiefinstellingen bij het beantwoorden van bovenstaande vragen betrekken. Het samenbrengen van medewerkers geeft tevens de mogelijkheidom meteen te beginnen met het opzetten van leerkringen – groot, klein, het maakt niet uit – als daar
behoefte aan blijkt te bestaan. Daarom worden er de komende maanden drie bijeenkomsten
georganiseerd.
Voor deze drie bijeenkomsten willen we jullie aandacht vragen:
·
Op donderdag 15 oktober 2015, 10.00 – 13.00 uur (Utrecht) is er een bijeenkomst voor alle
hoofden van archiefinstellingen
. Jullie vervullen een bijzondere rol, omdat je het veranderende
leerproces mede vorm dient te geven voor je medewerkers, maar ook onderdeel bent van dat
veranderproces.
·
Maandag 2 november 2015, 13.00 – 16.00 uur (Vlaardingen) willen we alle toezichthouders bij elkaar brengen. Op het gebied van toezicht en inspectie is zoveel aan het veranderen, dat we voor deze groep medewerkers een aparte bijeenkomst organiseren.
24 Sept 2015
Yvonne Welings
link
Dit kabinet legt de lat hoog voor de digitale overheid. In 2017 moeten namelijk alle overheidsdiensten digitaal zijn. PBLQ heeft voor u, als programmamanager, projectleider of adviseur voor de digitale overheid een driedaagse masterclass ontwikkeld om u behulpzaam te zijn bij het realiseren van uw doelstelling.
Resultaat
Na afloop van de training:
Voor wie
Programmamanagers, projectleiders, adviseurs en andere relevante professionals uit de publieke sector.
Inhoud
Deze masterclass belicht de volgende drie invalshoeken
Dag 1: Binnen welke politiek-bestuurlijke context opereer ik?
Dé digitale overheid bestaat niet. In politiek-bestuurlijke zin gaat het om een complex samenspel van actoren en programma's, met bijbehorende belangen. Een wereld van verschillende digitale overheden dus. Wat zijn de grote nationale en sectorale ontwikkelingen op het gebied van de digitale overheid? Hoe is de governance ingericht? Wat wordt de rol van de nationale coördinator digitale overheid? En alsof het nog niet ingewikkeld genoeg is: Welke invloed heeft Europa als vierde bestuurslaag op de digitale overheid?
Dag 2: Met welke ontwerp-eisen moet ik rekening houden?
Vanuit de zijde van het Rijk is tot nu toe sterk het accent gelegd op het ontwikkelen van de infrastructuur voor de digitale overheid. De waarde voor burgers en bedrijven zit echter in de diensten die met behulp van die infrastructuur worden aangeboden. Deze diensten krijgen vorm in een afweging tussen klantvriendelijkheid, kostenvriendelijkheid en beleidsvriendelijkheid. Niet ieder aspect kan meestal volledig worden gehonoreerd. Hoe verloopt de trade-off, wat zijn daarbij do's en don'ts, en niet te vergeten: wat doen we met digibeten?
Dag 3: Hoe stuur ik de uitvoering van mijn eigen opdracht?
De digitale overheid krijgt vorm via opdrachten die worden uitgevoerd, met meestal aan de ene kant een beleidsmatige opdracht, en aan de andere kant een concreet project gebonden aan tijd, budget en kwaliteit. Welke spanningen brengt dit met zich mee voor opdrachtnemers? Hoe ervoor te zorgen dat complexe projecten voor de Digitale Overheid tot een goed einde worden gebracht? Wat betekent dit voor de relatie met de opdrachtgever?
Deelnemerservaringen
"Deze masterclass heeft mijn verwachting overtroffen! Veel goede sprekers, inspirerende woorden en onderstreept de richting die ik met de gemeente ben ingeslagen." (Marcel, teamleider Informatievoorziening bij gemeente Etten-Leur)
"De masterclass geeft een helder beeld van de digitale context waar mijn organisatie zich momenteel bevindt. Onmisbaar in het maken van keuzes en bepalen van richting." (Pauline, Beleidsadviseur Internationale Diensten bij Dienst Uitvoering Onderwijs)
"De masterclass heeft mij geleerd ICT-projecten niet los te zien van de beleidsambities van een overheid". (Albert, beleidsmedewerker bij Provincie Flevoland)
"Inspirerend voor toepassing in de dagelijkse I-praktijk van een waterschap." (Kelvin, Senior Projectmanager/adviseur ICT bij Waterschap Hollandse Delta)
30 Sept 2015
Yvonne Welings
Welke opleiding anticipeert op de 21ste eeuw en omarmt de 21centuryskills ?
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/21century-skills
9 Okt 2015
Yvonne Welings
Mastercourse Architectuur voor de archiefsector.
16 Okt 2015
Yvonne Welings
Training Archiefinspecteurs Landelijk georganiseerd in 2016
Dag 1 - ED3
(1/2 dag)
•
Organisatie beleid en procedures voor de informatievoorziening
• Continuïteit van de beheerorganisatie
• Organisatie structuur
• Beleid en procedures volgen
• Technische infrastructuur
• Beveiliging
Dag 1 - Privacy voor de Archiefinspecteurs
(1/2 dag)
•
Meldplicht Datalekken
• Nieuwe Europese Verordening
• PIA
• Bewaarplicht
Dag 2 – DUTO
(1/2 dag)
•
Gastspreker DUTO
Dag 2 – Herhaling / verdieping RODIN
(1/2 dag)
•
Risico – Analyse
• Beveiligingsplan
• Back-up calamiteiten, herstel
• Functioneel Beheer, Functioneel Applicatie Beheer, Technisch Applicatie Beheer
• Service Level Management
• Fysieke Maatregelen
Dag 3 – Casussen + afsluiting
(1 dag) Optie 1
Optie 2
1 x casus ED3
Eigen casussen inbrengen en deze bespreken
1x casus DUTO
1x casus Rodin
2 Nov 2015
Yvonne Welings
Gratis cursus OAIS
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/beginnerscurssus-oais-bes...
8 Nov 2015
Yvonne Welings
Cursus TMLO van de SOD
http://www.breednetwerk.nl/group/tmlo/forum/topics/sod-geeft-cursus...
29 Jan 2016
Yvonne Welings
Winter School for Audiovisual Archiving
De Winter School for Audiovisual Archiving is een initiatief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Het biedt managers van audiovisuele collecties de noodzakelijke kennis en vaardigheden om het digitale preserveringsmanagement van hun audiovisuele collecties vorm te geven of te verbeteren. Deze editie van de Winter School richt zich op het implementeren en bijwerken van uw preserveringsbeleid.
Door de hoeveelheid born digital-materiaal en de diversiteit aan media die dagelijks wordt gecreëerd, is er een groeiende behoefte om audiovisuele preserveringsplanning toe te passen en bij te werken om zo te voldoen aan uitdagingen op het gebied van digitale preservering:
De Winter School biedt deelnemers de noodzakelijke strategische kennis om het preserveringsbeleid voor hun digitale audiovisuele collecties te beoordelen en toe te passen.
Programma
De Winter School omvat lezingen en interactieve sessies door gerenommeerde docenten, use cases, groepsdiscussies en praktische workshops. Deelnemers zullen werken met collega’s die werkzaam zijn in het archiefdomein. Om aansluiting met de dagelijkse praktijk te garanderen worden deelnemers aangemoedigd om voorbeelden van projecten of uitdagingen uit hun organisaties te delen, zodat deze kunnen worden gebruikt als voorbeelden in de sessies.
http://www.beeldengeluid.nl/over-winterschool
17 Feb 2016
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/persbericht-kei-kennis-up...
1 Mrt 2016
Yvonne Welings
Door het toenemende belang van informatievoorziening binnen publieke organisaties wordt ook Functioneel Beheer als discipline steeds belangrijker. Het aantal Functioneel Beheerders met een gedegen professionele basis is echter nog relatief gering binnen de publieke sector. Wilt u meer invloed uitoefenen op uw toekomstige informatievoorziening, dan is het zaak uw Functioneel Beheer te versterken.
De Functioneel Beheerder is de verbindende factor als het gaat om relaties met andere partijen, zoals gebruikers, systeembeheer, gegevensbeheer, leveranciers en management. Tevens moet de Functioneel Beheerder specialistische kennis van zijn eigen vakgebied kunnen combineren met kennis van de functionaliteiten van software en IT. Dit alles stelt forse eisen aan de competenties van de Functioneel Beheerder.
Graag attenderen wij u op de opleiding:
Functioneel Beheer in de Publieke Sector
In deze actuele en praktijkgerichte opleiding krijgt u de juiste handvatten aangereikt om de organisatie rondom Functioneel Beheer succesvol vorm te geven en de rol van Functioneel Beheerder in de publieke sector beter uit te voeren. Zo worden bijvoorbeeld alle processen rondom Functioneel Beheer met u doorgenomen. Met deze kennis kunt u zich - indien gewenst - voor BiSL laten certificeren. Daarnaast komt ook de rol van Functioneel Beheer in een veranderingsproces aan de orde, zoals bijvoorbeeld de digitale transformatie binnen de publieke sector. Ook leert u hoe u als Functioneel Beheerder moet omgaan met continue veranderingen in prioriteit en verwachtingen van de klant. Relevante trends, wet- en regelgeving en methoden voor Functioneel Beheer worden eveneens uitgebreid behandeld.
Data en locatie
Deze opleiding vindt plaats in Amsterdam op o.m. de volgende data:
Meer informatie?
Voor meer informatie of een brochure over deze opleiding bezoekt u onze website of vraagt u een brochure aan via info@imf-online.com.
Inschrijven?
Om u voor deze opleiding in te schrijven kunt u gebruikmaken van ons online inschrijfformulier. Of vraag een pdf inschrijfformulier aan via info@imf-online.com
3 Mrt 2016
Yvonne Welings
Werkatelier Informatiebeleid 2016-2020
Veel gemeenten zijn actief bezig om hun informatievoorziening te optimaliseren. De huidige (technische) trends en ontwikkelingen, de veranderende kijk op gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering vragen om een regelmatige herijking van het informatiebeleid in relatie tot de visie op dienstverlening en bedrijfsvoering. Staat u met uw gemeente ook voor dergelijke uitdagingen en wilt u komen tot een actueel, gedragen en verbonden informatiebeleid?
9 Mrt 2016
Yvonne Welings
Kies nu positie als informatieprofessional en neem uw eigen toekomst in handen!
Het traditionele DIV-werk verdwijnt. Wat komt er voor terug? We zien in organisaties DIV inkrimpen, terwijl de digitale documentbergen groeien. Kan DIV zichzelf opnieuw uitvinden, of verdwijnt DIV voorgoed van het toneel?
Niet als het aan u ligt! Grijp daarom uw kans en neem uw toekomst in eigen hand. Want er blijft genoeg werk over: Mailboxen en schijven lopen vol, kenniswerkers leggen schaduwarchieven aan bij de vleet, de informatieberg is zo omvangrijk en zo structuurloos geworden dat niemand meer de weg kan vinden. Ondertussen neemt het aantal wetten, richtlijnen, modellen, handreikingen, normen en criteria toe.
Wat kunt u verwachten tijdens deze dag?
18 Mrt 2016
Yvonne Welings
Wie heeft er ervaring met de Cursus EAD bij GO opleidingen is de vraag .
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/wie-heeft-er-ervaring-met-d...
18 Mrt 2016
Yvonne Welings
Het belang van tijdige bijscholing voorkomt ontslag
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/gemeente-utrecht-saneert-di...
28 Mrt 2016
Yvonne Welings
Uitkomst onderzoek leerbehoeften
Leren door samen te doen! Dat is het credo van het onderzoeksrapport Het onzekere voor het zekere nemen in een onzekere wereld dat in opdracht van BRAIN en Archief 2020 werd geschreven om de leerbehoeften van het archiefbranche in kaart te brengen. Het rapport samenvatten doet eigenlijk geen recht aan de rijke inhoud ervan, die (ver) voorbij de initiële opdracht tot het in kaart brengen van leerbehoeften gaat.
Het rapport legt de focus op de archieffunctie in plaats van de archiefinstelling en laat zien dat de archiefbranche zich steeds meer als netwerk aan het organiseren is. Specifiek met betrekking tot de leerbehoeften laat het rapport zien dat leren in het dagelijks leven steeds meer een vanzelfsprekendheid wordt (life long learning). Daarbij gaat het met name om het verwerven van verandercompetenties: het aangaan en productief maken van steeds nieuwe verbindingen, creativiteit, procesmanagement, oog en gevoel voor het ambtelijke en bestuurlijke spel en de bijbehorende krachtsverhoudingen en het meespelen van dat ‘spel’.
De archieffunctie gaat terug naar de kern: het duurzaam borgen van de gebruikswaarden van informatie voor belanghebbenden en gebruikers nu en later. Bij het in stand houden en optimaliseren van de gebruikswaarden van archieven gaat het steeds minder alleen om beheren, maar om adviseren, zowel van de archiefvormer als van de gebruikers. Dat brengt de volgende collectieve sectorale leerbehoeften met zich mee:
BRAIN en KVAN verwerken de uitkomsten van dit onderzoek in de programmalijn deskundigheidsbevordering en kennisontwikkeling en zijn met Archief 2020 en het Nationaal Archief (kennismakelaars en kennisplatforms) in gesprek over de vertaling van de uitkomsten in concrete activiteiten.
25 Apr 2016
Yvonne Welings
Voordelig deelnemen aan cursusssen van de GO
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/korting-voor-leden-sod-bij-...
21 Jul 2016
Yvonne Welings
GO opleidingen neemt vanaf september 2016 de opleidingsactiviteiten SOD-Opleidingen BV over. Eind juni heeft SOD-Opleidingen besloten om haar activiteiten te staken. Met de overeenkomst blijven de waardevolle opleidingen voor medewerkers in het vakgebied documentaire informatievoorziening bestaan.
GO opleidingen noemt deze overeenkomst een goede zaak voor het vakgebied. Directeur Theo Verbeij: “Het zou eeuwig zonde zijn als een waardevol instituut zoals SOD-Opleidingen jarenlang is geweest voor het vakgebied verloren zou gaan. Zeker gezien de huidige ontwikkelingen in het vakgebied, waarbij scholing zo belangrijk is. GO en SOD kennen min of meer dezelfde geschiedenis. In het verleden hebben we zelfs samengewerkt. Onze manier van opleidingen organiseren en uitvoeren is vrijwel gelijk aan die van de SOD. Voor ons is het dan ook een logische stap om de activiteiten over te nemen. Ik denk dat we elkaar zelfs nog kunnen versterken door het beste uit beide werelden te combineren. Ik zie dan ook een mooie toekomst voor de combinatie GO – SOD.”
Vanaf 1 september gaat GO opleidingen de niet-gecertificeerde opleidingen en cursussen onder de naam SOD Next uitvoeren. Cursisten kunnen zich blijven inschrijven via de website van SOD Next (www.sodnext.nl). GO opleidingen zorgt voor de administratieve afhandeling en uitvoering van deze opleidingsactiviteiten.
Deelnemers aan de nog lopende opleidingen van SOD Opleidingen BV zijn inmiddels geïnformeerd over de afronding van hun opleiding.
26 Aug 2016
Yvonne Welings
http://www.especialisten.nl/training-digitale-duurzaamheid/
5 Sept 2016
Yvonne Welings
Nieuwe cursus ‘Determineren historische grafische en fotomechanische technieken’
In november start de geheel nieuwe cursus ‘Determineren historische grafische en fotomechanische technieken’ bij de Bijzondere Collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden.
De cursus is bestemd voor conservatoren, archivarissen, documentalisten en andere belangstellenden op het gebied van beeldend en illustratiemateriaal in fotografie of grafische techniek. Ze voorziet in de behoefte aan kennis op het gebied van historische procedés, die nodig is bij herkenning, documentatie, conservering en restauratie van beeldmateriaal. De cursus zal daarna jaarlijks in november worden aangeboden.
Werkcolleges met veel origineel historisch beeldmateriaal
De cursus heeft de vorm van een serie werkcolleges met veel origineel historisch beeldmateriaal, waarin aandacht wordt geschonken aan veel voorkomende vragen als: Is dit nu een ets of een gravure? Is het gedrukt of is het getekend? Is het in kleuren gedrukt of ingekleurd, krijtlitho of stippelgravure, lichtdruk of heliogravure? Aan het begin van de cursus wordt aan alle deelnemers een uitgebreide syllabus uitgereikt; naderhand een certificaat van deelname. Studenten betalen een met 50% gereduceerd tarief.
Docent: Johan de Zoete (foto- en drukhistoricus; voormalig conservator van de erfgoedcollectie van drukkerij Koninklijke Joh. Enschede)
Data: dinsdag 15, 22 en 29 november 2016, steeds van 10.00 tot 16.00 uur.
Plaats: Universiteitsbibliotheek, collegezaal ‘Heinsius’, Witte Singel 27, Leiden.
Cursusgeld: 350 euro / studenten 175 euro
Voor meer informatie en aanmelding, download de brochure.
28 Sept 2016
Yvonne Welings
Mastercourse Erasmus Universiteit
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/start-masterclass-informati...
12 Okt 2016
Yvonne Welings
Meer weten over big data ?
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/meer-weten-over-big-data-...
14 Okt 2016
Yvonne Welings
Winterschool AV
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/winter-school-for-audiovi...
28 Nov 2016
Yvonne Welings
Wie heeft een afstudeeropdracht ? Wie gaat Christel helpen ?
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/afstudeeropdracht-gezocht
19 Jan 2017
Yvonne Welings
masterclasses big data bij JADS
https://www.aanmelder.nl/masterclassesjads/part_program
23 Jan 2017
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/video/masterclass-ii-privacy-en-gemeenten
25 Jan 2017
Yvonne Welings
Vraag nu het gratis congres- en opleidingsoverzicht Privacy en Data Protection aan!
Wij bieden diverse cursussen, congressen en opleidingen aan binnen het vakgebied Juridisch en specifieker Privacy en Data Protection. Doordat onze programma’s een goede mix bevatten tussen theorie en praktijk, kunt u het geleerde direct toepassen.
http://www.euroforum.nl/juridisch/brochure-download/?utm_source=ema...
25 Jan 2017
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/masterclass-privacy-data-...
9 Feb 2017
Yvonne Welings
Statistieken waar ik toevallig op stuitte bevestigen het beeld van een dramatische terugloop van het aantal gediplomeerden in hogere opleidingen in bibliotheek en archief. Wat zijn de oorzaken van deze trend? Trekt het vak gewoonweg geen jonge mensen meer aan? Of sluiten de opleidingen niet goed meer aan bij het werkveld? Een Vlaams-Nederlandse werkgroep gaat onderzoek laten doen naar de aansluiting van de opleidingen op de vraag van werkgevers.
https://warekennis.nl/over-de-behoefte-aan-informatieprofessionals-...
11 Feb 2017
Yvonne Welings
Hoe kunnen de nieuwe kennisproducten die Archief 2020 heeft opgeleverd hun weg vinden in opleidingen en trainingen voor archivarissen en andere informatieprofessionals? Om deze vraag te beantwoorden heeft Archief 2020 in 2016 een verkenning laten uitvoeren. Bureau Jonkersenko kwam met vijf praktische adviezen waar beheerders producten direct aan de slag kunnen samen met opleiders voor bij- en nascholing.
https://archief2020.nl/downloads/advies-samenwerking-opleiders-en-g...
11 Feb 2017
Yvonne Welings
http://goopleidingen.nl/e-mailarchivering-en-management
Tijdens deze 1-daagse cursus leert u via praktijkvoorbeelden welke problemen er zich bij doelmatig archiveren van e-mail kunnen voordoen. U leert precies welke oplossingsstrategieën in specifieke gevallen succesvol kunnen zijn. Na afloop kunt u op een verantwoorde en praktische manier informatiemanagement inrichten en e-mail archiveren en beheren.
13 Feb 2017