Hoi,
Bij de gemeente waar ik nu werkzaam ben werken we al een paar jaar zaakgericht. Toch merken we dat het voor gebruikers lastig blijft om het dossiervormen los te laten en echt zaakgericht te gaan werken. Daarom ben ik op zoek naar voorbeelden hoe gemeenten zaaktypen uitleggen aan de behandelaars. Maken jullie gebruik van kenniskaarten per zaaktype of een hele uitgebreide werkinstructie? Of toch op een andere manier?
Ik ben heel benieuwd naar de voorbeelden.
Alvast bedankt!
Yvonne Welings
Idd herkenbaar en wellicht is mijn opmerking een knuppel in het hoenderhok. Ik merk dat sinds Zgw vrijwel bij elke gemeenten geen dossiers worden gevormd. Dan kijk ik terug naar het analoge tijdperk en toen vormden DIV de dossiers ook zelf.
Wat volgens mij wel zou helpen is een goede procesinrichting met bijbehorende documenten. Eens dat de oplossing laagdrempelig moet zijn, anders slaan medewerkers het zaaksysteem over en zoeken ze andere methodes.
1 Jun 2021
Wouter Verdaas
Hoi Melina,
Dank voor je reactie. Ik bedoel vooral hoe medewerkers het zaaktype überhaupt moeten gebruiken, wat jij noemt is daar zeker een onderdeel van. Wij hebben ook een lange tijd checks gedaan op afgehandelde zaken, maar we zijn hier mee gestopt omdat er relatief weinig met onze feedback werd gedaan. Onze conclusie is dat het volwassenheidsniveau van zgw bij ons niet op het gewenste niveau is. Daarom ben ik op zoek naar voorbeelden hoe andere gemeenten de communicatie van het gebruik van zaaktypen hebben opgetuigd.
Melina van der Velden zei:
2 Jun 2021
Yvonne Welings
De architectuur van de gemeente Den Haag IRMA werkt met stamtabellen, de gebruiker wordt ontzorgd.
2 Jun 2021